Švajčiarsko plánuje zaviesť novú daň pre motoristov. Nedotkne sa však všetkých. Čoraz viac vodičov prechádza na elektrické autá, čo pre štáty znamená nižšie príjmy v štátnej pokladnici. Krajina preto plánuje zaviesť nový systém, ktorý by vodičom elektrických áut účtoval poplatky v závislosti podľa počtu prejdených kilometrov. O téme informoval portál TechXplore.

Nová daň pre elektromobily

Prechod na elektrické autá krajiny podporujú vo forme rôznych daňových zvýhodnení a úľav pre vodičov. Z dlhodobého hľadiska však tieto úľavy sú nevýhodné pre štáty a tak sa vynára aj otázka ohľadne dlhodobého financovania dopravnej infraštruktúry. Menej peňazí z daní z pohonných hmôt totiž znamená aj menej peňazí na rozvoj a udržiavanie ciest.

Podľa informácii TechXplore, daň z pohonných hmôt pre Švajčiarsko prináša ročne viac ako štyri miliardy švajčiarskych frankov. Väčšina týchto prostriedkov sa využíva na výstavbu a údržbu ciest. Na pokrytie očakávaného deficitu v štátnom rozpočte krajina plánuje od roku 2030 zaviesť náhradný poplatok pre elektromobily a iné alternatívne pohonné systémy. Vláda má tak pred sebou úlohu, ako vyriešiť očakávaný deficit v rozpočte a zároveň, aby obyvateľov neodradili od prechodu na elektrické autá.

Unsplash

Poplatok za najazdené kilometre

Podobný poplatok za najazdené kilometre funguje od začiatku tohto roka na Islande. Poplatok pre elektrické vozidlá sa odvíja od počtu najazdených kilometrov a preto je to podľa úradov spravodlivý systém. Dá sa tak presne určiť skutočné využitie cestnej dopravy. Ako informuje Iceland Review, majitelia hybridných, elektrických a vodíkových vozidiel musia svoje najazdené kilometre raz ročne registrovať. Poplatok za kilometre platia mesačne.

Podľa webovej stránky RÚV je poplatok za jeden kilometer je 6 ISK (0,04 eur) pre elektrické a vodíkové autá. Pre plug-in hybridy je stanovený poplatok na 2 ISK (0,01 eur) za kilometer. Pri priemerných najazdených 14 000 kilometrov sa tak môže očakávať poplatok 84 000 ISK ročne (575,74 eur).

Vláda však navrhla kilometrovú daň aj pre benzínové a naftové vozidlá. Iceland Review informuje, že plánovaná daň by tak odstránila súčasnú dať z ropy a benzínu. Účinnosť by mala nadobudnúť 1. januára 2025.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú