O čínskych automobilkách, respektíve o ich autách, sa v minulosti hovorilo ako o nekvalitných produktoch, ktoré navyše majú veľmi chabú úroveň bezpečnosti.

To už ale dávno neplatí a dokazuje to aj model BYD Atto 3. Elektromobil, ktorý nedávno vstúpil na európsky trh, prešiel crashtestom EuroNCAP, v ktorom dosiahol najvyššie skóre. Na tému upozornil portál AutoNews.

Bezpečnostné testy EuroNCAP môžu vyzerať ako skúšky simulujúce len kolízie v meste, keďže napríklad čelný náraz vozidla do statickej bariéry s plnou šírkou vozidla sa vykonáva pri rýchlosti 50 km/h.

Treba však uvedomiť, že hoci v prípade nárazu pri diaľničnej rýchlosti bez akéhokoľvek brzdenia ťa spoľahlivo neochráni azda ani ten najbezpečnejší automobil na svete, pri väčšine kolízií má vodič čas zareagovať skôr a spomaľovať aspoň niekoľko desiatok metrov pred nevyhnutným nárazom.

EuroNCAP

EuroNCAP metodika crash testov

EuroNCAP ďalej vyžaduje čelný náraz do pohyblivej bariéry s 50 % šírkou vozidla, pričom sa obe pohybujú proti sebe rýchlosťou 50 km/h. Súčasťou testu je aj bočný náraz vozidla do stojacej pevnej bariéry pri rýchlosti 32 km/h a bočný náraz deformovateľnej bariéry do dverí vodiča, ktorá sa pohybuje rýchlosťou 60 km/h a simuluje nárazy na križovatkách.

Získať v teste Euro NCAP plný počet hviezd nie je dnes problém a toto hodnotenie dostane väčšina moderných elektromobilov. Rozdiely sú ale pri čiastkových hodnoteniach, respektíve jednotlivých kategóriách, ktoré Euro NCAP hodnotí.

Čínsky elektromobil porazil aj nemecké prémiovky

Čínske autá už dávno nie sú braky, ktoré by pri prípadnej nehode nedokázali ochrániť ani len posádku vo vnútri. Dokazujú to aj čiastkové výsledky elektromobilu BYD Atto 3, ktorý celkovo získal maximálny počet 5 hviezd.

Pri ochrane dospelých pasažierov dosiahol 91 %, čím sa zaradil do tej lepšej polovice áut testovaných tento rok. Menší čínsky elektromobil tak porazil napríklad veľkú KIA EV6, alebo nesmierne populárny Volkswagen Golf, ktorý je pre BYD Atto 3 priamym spaľovacím konkurentom.

Čínsky elektromobil je bezpečnejší ako niektoré nemecké prémiovky

Atto 3 si ešte lepšie viedol v ochrane detí, pričom v tejto kategórii sa zaradil do TOP 10 áut testovaných v tomto roku. So skóre 89 % zaostáva len o 4 % za lídrom kategórie, Mercedes-Benz Citan Tourer.

O niečo horšie je už na tom v ochrane chodcov. Pri strete vozidla s človekom je BYD Atto 3 relatívne nebezpečný, dosiahol iba 69 %. Z hľadiska asistentov jazdy a technológií to tiež nie je žiadna sláva, no tu si treba uvedomiť, že Atto 3 je cenovo dostupný elektromobil a nie vlajková loď.

EuroNCAP

Auto zaostáva najmä v korigovaní rýchlosti pri adaptívnom tempomate, no udržiavanie v jazdnom pruhu funguje podľa výsledkov EuroNCAP dobre.

Európske automobilky strácajú náskok

Bezpečnosť a kvalita spracovania bola jednou z najväčších výhod a rozdielov európskych áut oproti tým čínskym. Aj tento test ale dokazuje, že čínske automobilky už tento rozdiel zmenšujú a do pár rokov sa môže pokojne stať, že autá z Číny budú lepšie a bezpečnejšie než modely od nemeckej „veľkej trojky“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú