Ďalší konkurent pre elektomobily a vodík v EÚ. Čínska značka prináša palivo, ktoré emisie zrazí o 70 %
Aj napriek agresívnej elektrifikácii automobilového priemyslu ešte nebola otázka alternatívnych palív úplne pochovaná.
Čínska automobilka Geely napríklad v Európe testuje autá, ktoré dokážu jazdiť na alkohol, presnejšie metanol, informuje portál AutoNews.
Európa vidí budúcnosť dopravy jednoznačne v batériových elektromobiloch, no nie všetci spotrebitelia sú s takýmito autami stotožnení. Ak by teda mali príležitosť kúpiť si nejaký spaľovák na alternatívnu formu paliva, rozhodne by takúto možnosť využili.

Tohto si je dobre vedomá aj automobilka Geely, ktorá začala v Európe testovať vozidlá na alternatívny pohon.
Ten však nie je úplne ekologický (presnejšie s nulovými lokálnymi emisiami), ako napríklad vodík.
Ide o „klasický“ spaľovací motor, ktorý dokáže spaľovať metanol, no tento proces produkuje až o 70 % nižšie emisie v porovnaní so spaľovaním benzínu alebo nafty.
Čínska spoločnosť je metanolovým lídrom
Ako píše portál Autovista24, Geely je svetovým lídrom v produkcií áut jazdiacich na metanol. Zatiaľ však produkuje iba dvojicu takýchto vozidiel, sedan Geely Emgrand a ťahač Farizon M100.
Vývoju metanolových technológií sa Geely venuje už viac ako 17 rokov, pričom má na svojom konte 256 patentov na túto technológiu a investovalo do nej už viac ako 430 miliónov eur.
Dá sa vyrábať aj bezemisne
Metanol, podobne ako vodík, vieme vyrábať aj úplne ekologickým spôsobom a navyše z obnoviteľných zdrojov, no zatiaľ sa tak, rovnako ako pri vodíku, nedeje. Väčšina vodíka, ktorý dnes produkujeme, pochádza ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy a zemného plynu.
Metanol však má oproti vodíku jednu “menšiu” nevýhodu – práve tú, že jeho spaľovanie je síce ekologickejšie, ale nie plne ekologické. Ako uvádza GreenCarCongress, nedávne testovanie sedanu Emgrand na Islande ukázalo, že auto spaľujúce metanol produkuje 46 gramov CO2 na kilometer.

Táto hodnota však zahŕňa už aj emisie vyprodukované (neekologickou) výrobou metanolu. Paradoxom je, že toto číslo produkcie emisií je nižšie, ako dosahujú čisté elektromobily v niektorých krajinách, kde sa nabíjajú energiu napríklad z uhoľných elektrární.
Geely samozrejme autá na metanol naplno prevádzkuje na domácom čínskom trhu, no spoločnosť by ich veľmi rada priniesla aj k nám do Európy. Medzi motoristami by mala táto technológia rozhodne úspech, no bez dostatočne rozvinutej infraštruktúry nebude mať proti elektromobilom a vodíku žiadnu šancu.
Na podobný problém narazili aj Nemci
Automobilka Audi prišla so spásou pre všetkých milovníkov spaľovacích motorov. Svoj ikonický naftový šesťvalec upraví tak, aby vedel spaľovať HVO (rastlinné biopalivo), informuje v tlačovej správe.
Motor upravený tak, aby dokázal spaľovať aj biologické palivá, nie je v koncerne VW žiadnou novinkou. Audi už takýto motor využíva a ide o dvojlitrový naftový štvorvalec.
Tento ekologický agregát dokáže okrem klasickej fosílnej nafty spaľovať aj tú biologickú, ktorá sa vyrába z rastlinného oleja. HVO (hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej) produkuje pri spaľovaní nižšie emisie v priemere od 70 % až do 95 %.

Zdá sa teda, že aj toto by mohla byť cesta k radikálnemu znižovaniu emisií, avšak nie k úplnej uhlíkovej neutralite, nakoľko takýto motor stále produkuje škodlivé plyny.
Ikonický motor prežije aj naďalej
Audi sa rozhodlo, že aj svoj ikonický naftový trojliter V6 upraví tak, aby bol schopný spaľovať aj bionaftu. Vďaka tomu prežijú nesmierne populárne modely ako Q7, Q8, či sedany od A4 až po A8, ktoré sú v kombinácii naftovou V6 jednou z najpopulárnejších motorizácii od Audi.
Takto upravené motory sa samozrejme dostanú aj do ostatných koncernových modelov, takže na naftovú V6 sa môžu najbližšie roky naďalej tešiť napríklad aj fanúšikovia VW Touareg.

Dobrou správou je, že všetky modely s naftovým motorom V6 o výkone 210 kW vyrobené od polovice februára už môžu byť tankované bionaftou. Modely Q5 a A6 Allroad s takto upraveným motorom prídu až v lete.
Problémom zostáva infraštruktúra
Vyvinúť a upraviť motor, ktorý dokáže ekologickým spôsobom spaľovať ekologickú naftu, je jedna vec. Tá druhá, nemej podstatná, je mať miesta, kde sa dá takáto nafta natankovať. Tu však narážame na obrovský problém. V celej Európe sa totiž nachádza iba 600 čerpacích staníc na HVO. Väčšina z nich je pritom v škandinávskej oblasti.
Na druhej strane, aj metanol aj bionaftu by zrejme nemal byt problém predávať ma klasických čerpacích staniciach, čo pri vodíku možné nie je.
Ak teda európske autority skutočne chcú, aby sa čo najskôr znížila produkcia emisií, mali by okrem elektromobility podporovať aj alternatívne formy pohonu, ako napríklad spomínané biopalivá.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Táto diéta znižuje cholesterol rovnako účinne ako lieky: Je to ako budovanie investičného portfólia, hovorí expert

Arktický vpád mieri na Slovensko. Za 12 hodín až 20 cm snehu, experti vydávajú výstrahy

Fico hovorí o roku 2026 jasne: „Už nie je priestor na škrty, vyhadzujeme peniaze do luftu“

MIMORIADNE: Zrážka rýchlika a osobného vlaku v Česku si vyžiadala desiatky zranených. Jeden z rušňovodičov údajne prešiel na červenú

Našiel sa strojca masakra v Buči: „Nariadil svojim silám, aby lovili, ubližovali a zabíjali“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
Došla im trpezlivosť. Európsky štát vyhral spor proti Mete, tá teraz musí zaplatiť astronomickú sumu
OFICIÁLNE: Slovenský trh má nového lídra. Slávny operátor dosiahol najvyšší počet zákazníkov
NVIDIA opäť láme rekordy. Vďaka AI zarába také peniaze, o akých sa iným firmám ani nesnívalo
Nemecká automobilka oznamuje veľké prepúšťanie. Urobí to postupne, aby zmiernila dopad na ľudí
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
Prežitie sa môže zdvojnásobiť. Francúzsko prichádza s revolučnou liečbou najsmrteľnejšej rakoviny
Obľúbený operátor spustil Black Friday. Slováci môžu ušetriť na mobiloch stovky eur (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Táto diéta znižuje cholesterol rovnako účinne ako lieky: Je to ako budovanie investičného portfólia, hovorí expert

Arktický vpád mieri na Slovensko. Za 12 hodín až 20 cm snehu, experti vydávajú výstrahy

Fico hovorí o roku 2026 jasne: „Už nie je priestor na škrty, vyhadzujeme peniaze do luftu“

MIMORIADNE: Zrážka rýchlika a osobného vlaku v Česku si vyžiadala desiatky zranených. Jeden z rušňovodičov údajne prešiel na červenú

