Ďaleko nezájde ani s masívnou batériou. Prvý „diaľkový“ elektrobus sklame dojazdom aj nabíjaním
V segmente osobných automobilov sa elektromobilita adaptovala pomerne dobre. Hromadná doprava je na tom ale už o niečo horšie. Aj keď v mestách nájdeme pomerne dosť elektrických autobusov, na diaľkových linkách zatiaľ takéto stroje nepremávajú.
Spoločnosť Motor Coach Industries (MCI) to však chce zmeniť a na trh uvádza prvý elektrický diaľkový autobus s masívnou, viac ako 500 kWh batériou, informuje výrobca na svojom blogu.
Sklame dojazdom aj rýchlosťou nabíjania
Luxusný elektrický autobus, ktorý má byť podľa firmy vhodný najmä na dlhé trasy, nesie názov J4500 CHARGE. Najdôležitejšou otázkou pri takomto autobuse je bezpochyby dojazd a ten bohužiaľ pri modeli J4500 CHARGE nijako neoslní.
Od diaľkového autobusu by si očakával, že na jedno nabitie zvládne prekonávať trasy dlhé aj 1000 km, alebo sa aspoň dokáže znova nabiť v priebehu pár desiatok minút. Ani jedno žiaľ v tomto prípade neplatí.
NEPREHLIADNI
Mercedes predstavil plne elektrický autobus s revolučnou batériou
J4500 CHARGE síce disponuje naozaj masívnou 544 kWh batériou, no tá obrovskému autobusu vystačí na prejdenie maximálne 370 km. To by nebolo úplne na zahodenie, ak by sa teda obrovská batéria dala nabiť napríklad do pol hodiny.
Nabitie masívnej batérie však trvá až 4 hodiny, J4500 CHARGE totiž disponuje iba 150 kW nabíjaním. Tieto faktory prakticky limitujú autobus na absolvovanie trás dlhých maximálne tých 300 až 350 km, teda je otázne, či takýto stroj môžeme považovať za „diaľkový“, nakoľko veľké množstvo diaľkových liniek je dlhých 1000 a viac kilometrov.
V elektrike a s vlastným štýlom
Štýl sa tomuto autobusu ale rozhodne uprieť nedá, zvonku, ale aj zvnútra vyzerá J4500 CHARGE veľmi dobre. S dĺžkou 13,89 m dokáže odviesť až 56 cestujúcich. Vďaka výkonnému 260 kW motoru s krútiacim momentom 4 500 Nm poskytne aj tento kolos dobrú jazdnú dynamiku.
Okrem J4500 CHARGE uvádza výrobca aj o čosi menší, respektíve horšie vybavený model D45 CRT LE CHARGE, ktorý disponuje batériou s kapacitou 389 kWh a jej kapacita postačí na dojazd zhruba 270 km.
Dojazd je v danom segmente problém
Plne elektrický autobus predstavil napríklad aj Mercedes. Premiéra kĺbového autobusu eCitaro G bola ohlásená už v roku 2018, avšak Mercedes len nedávno predstavil novinky so solid-state batériami v sólovej aj kĺbovej verzii, informuje Daimler v tlačovej správe. Novinka teda v sebe skrýva revolučnú technológiu akumulátorov.
Solid-state akumulátory, teda batérie s tuhým elektrolytom, budú v autobuse použité vôbec prvýkrát. Prechodom na novú generáciu NMC akumulátorov výrazne narastie kapacita z 292 kWh na 396 kWh.
Vďaka tomu sa zvýši aj dojazd kĺbového autobusu, ktorý má v priaznivých podmienkach predstavovať až 220 kilometrov a v zime by sa mal dostať na hranicu 170 kilometrov. Sólo verzia disponuje dojazdom 270 kilometrov, respektíve 200 km v zime.
Batérie s tuhým elektrolytom sa vyznačujú extrémne vysokou hustotou energie, ktorá je približne o 25 % vyššia ako v tradičných lítium-iónových batériách s tekutým elektrolytom. Avšak mimoriadne obmedzená je možnosť rýchlonabíjania týchto batérií, keďže maximálny nabíjací výkon je zhruba 80 kW.
Prvý čisto elektrický kĺbový autobus od Mercedesu ponúkne v závislosti od konfigurácie batérie a nabíjacieho systému maximálne 146 miest pre cestujúcich. eCitaro G s dĺžkou 18,13 metra bude mať na výber jednu alebo dve poháňané nápravy.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Známa sieť čerpacích staníc zatvára stovky prevádzok. Nahradia ich nabíjačky pre elektromobily
Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
Toto je elektromobil, ktorý nahradí legendárny Golf GTI. Volkswagen mu dal 320 koní a gigantickú batériu
Prudké zľacňovanie strieda nečakané zdraženie. Tesla zvyšuje cenu najobľúbenejšieho elektromobilu
Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
-
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
-
- Za Cybertruck zaplatili statisíce eur. Ford a Porsche ho kúpili na „čiernom trhu” s jediným cieľom
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Najpopulárnejší elektromobil Slovákov má problém. Automobilka obmedzuje jeho výrobu
Musk priznal užívanie omamných látok. Pomáhajú mu odbúravať negatívne myšlienky, investori sú znepokojení
Nemecko zintenzívnilo výskum a vývoj v oblasti umelej inteligencie
Samosprávy môžu žiadať financie na zaistenie kyberbezpečnosti do konca apríla
AI upozornila na snahy Ruska o zmenu etnického zloženia Krymu
Tender na nový informačný systém obchodného registra stále neukončili
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené