Starship, revolučná kolonizačná raketa firmy SpaceX, prechádza intenzívnym vývojom a neustále sa mení. Niekedy ide o drobnosti, no v posledných týždňoch sme mali možnosť postrehnúť oveľa väčšie a zásadnejšie zmeny, týkajúce sa jej konštrukcie, píše EverydayAstronaut.

Doplnené 19.1.2021

S pokrokom vo vývoji vesmírnej lode Starship plánuje SpaceX riešiť aj jeho pristávanie a štarty. Finálna verzia lode bude usadená navrchu mohutného stupňa Super Heavy, s ktorým bude mať dovedna výšku 120 metrov. Pre štart takéhoto kolosu si spoločnosť zrejme spoločnosť vybrala nové nezvyčajné miesto. Údajne odkúpila dve ropné plošiny pre budúce Starship misie.

Dvojica plošín, ktorá bola predtým pomenovaná označením ENSCO 8500 a ENSCO 8501, nesie po novom názov Deimos a Phobos. Rovnaké názvy majú aj dva prirodzené satelity Marsu, na ktorom plánuje SpaceX so svojou vesmírnou loďou pristáť. K zmene názvu plošín pritom došlo len na jeseň minulého roka. Informácie potvrdzuje na Twitteri člen portálu NASASpaceFlight Michael Baylor.

Plošiny zakúpila spoločnosť Lone Star Mineral Development LLC, ktorá je dcérskou firmou SpaceX alebo spoločnosť, s ktorou má SpaceX uzavretú zmluvu. Táto spoločnosť mala byť pritom založená len krátko pred odkúpením oboch plošín. Celková cena za obe plošiny, ktoré sú teraz pomenované podľa mesiacov Marsu, sa vyšplhala na 3,5 milióna dolárov. Bývalý vlastník plošín sa pritom dostal do konkurzu.

Informácie o využití ropných plošín ako štartovacích miest pre Starship so Super Heavy podporujú aj niektoré vyjadrenia Elona Muska na Twitteri. CEO SpaceX ešte v júni napísal, že budujú plávajúce základne pre booster Super Heavy a misie na Mesiac, Mars či nadzvukové lety okolo Zeme.

Miesto vybudovania nových plošín tak mohla spoločnosť vybrať Phobos a Deimos za plošiny, z ktorých jedného dňa vesmírna loď odštartuje. Tieto informácie Musk zdieľal len týždeň pred založením firmy Lone Star Mineral Development LLC. Až budúci vývoj vesmírnej lode a ďalšie napredovanie SpaceX nám však ukáže, či budú tieto ropné plošiny skutočne využité na takéto účely.

Pôvodný článok zo 17.1.2021

Tenšia oceľ, nový spôsob stavby a náhla zmena

Jednou náhlou zmenou SN9, ktorá nedávno vykonala tri statické testy v priebehu 3,5 hodiny, je tlakovanie palivovej nádrže. SN8 nezvládla pristátie kvôli nízkemu tlaku, a tak SpaceX tento problém dočasne vyrieši tlakovaním pomocou hélia, čo síce nie je zanedbateľná zmena, no nie je finálna. Ako na svojom Twitteri informoval Elon Musk, o konečnom riešení v spoločnosti zatiaľ nerozhodli.

Továreň v Boca Chica však prichádza s oveľa väčšími a zaujímavejšími zmenami, ako napríklad testovanie nádrže z ocele hrubej 3 mm. Starship pritom momentálne využíva 4 mm hrubú konštrukciu. Ak testy prebehnú úspešne a konštrukcia si zachová potrebné parametre, Starship môže znížiť svoju hmotnosť, čo je pri akejkoľvek rakete vždy veľmi vítané rozhodnutie.

Na leteckých snímkach bol dokonca zachytený nový diel pre špičku rakety, ktorý dĺžkou dokázal pokryť celú hornú kupolu a konštrukcia by v tomto prípade vyžadovala prevažne len vertikálne zvary namiesto konštruovania špicu z niekoľkých úrovní oceľových plátov. Ďalšie kusy ocele tohto tvaru však nik nevidel a ich existencia tak ostáva záhadou.

Výmena dvoch motorov, množstvo čakajúcich prototypov a prvý stupeň

SpaceX najprv statické testy SN9 odkladal, kedy prvý skončil predčasne, a keď sa konečne dostali k ďalším, vykonali hneď tri testy za sebou vo veľmi krátkom čase.

Všetky prebehli bez vážnejších explózií alebo ako sa vyjadril Musk, bez rýchlej neplánovanej demontáže (RUD). Dva z troch špičkových raketových motorov Raptor však musia byť vymenené a následne opravené, čo ešte väčšmi oddiali prvý let prototypu.

Medzitým je SN10 už takmer hotová a čoskoro taktiež pripravená na prvé statické testy. Na veľmi dobrej ceste je aj SN11, ktorá v prípade presunutia letu SN9 až na február môže uzrieť svetlo sveta skôr. SpaceX v takomto prípade môže mať pred ďalším letom do výšky 12,5 km k dispozícii ešte ďalšie dva hotové prototypy, čo predstavuje vyššiu frekvenciu letov.

Prototypy SN12, 13 a 14 sa podľa dostupných informácií rušia a spoločnosť prejde po jedenástke rovno na SN15. Vo fáze konštrukcie je však už aj SN16 a SN17, pričom intenzita ich výroby sa pozorovateľne zvyšuje. Aktuálnym cieľom je vyrábať jednu raketu Starship týždenne a vo finále až jednu každé tri dni, informuje ArsTechnica.

Tri motory Raptor na rakete Starship. zdroj: Twitter/@ElonMusk

Na to však potrebujú aj prvý stupeň Super Heavy, najsilnejší prvý stupeň rakety na svete s ťahom približne 65 000 kN, ktorého prvý prototyp v plnej veľkosti so sériovým označením BN1 je momentálne vo výstavbe.

Pristávať mal pôvodne rovnako ako druhý stupeň, avšak Musk si to rozmyslel a uvažuje nad jeho zachytením ešte vo vzduchu. V prípade BN1 však zatiaľ nepôjde o plnohodnotnú raketu a pravdepodobne vykoná len krátky let, podobný letom SN5 a SN6 v minulosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú