Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
Čínsky výrobca batérií Farasis Energy oznámil významný pokrok vo vývoji svojich pevných batérií. Spoločnosť uviedla, že jej tretia generácia batérií, ktorá po prvýkrát využíva úplne pevný elektrolyt, práve prechádza certifikáciou na úrovni automobilového priemyslu a ďalším vývojom. Ak všetko pôjde podľa plánu, masová výroba by mala začať v roku 2025, píše Electrive.
Evolúcia technológie pevného elektrolytu
Farasis označuje svoje batérie s polo-pevným elektrolytom, ktoré začali vyrábať v roku 2022 a sú založené na technológii „gel-first“, ako prvú generáciu. Tieto batérie už našli uplatnenie u popredných výrobcov ako Dongfeng, GAC, Geely a ďalších zahraničných klientov. Druhá generácia, ktorá už zahŕňa „oxidovo-polymérny povlak pevného elektrolytu“ a technológiu zvyšovania hustoty, sa taktiež používa v praxi. Táto generácia dosahuje energetickú hustotu 330 Wh/kg, rýchlosť nabíjania 3C a životnosť presahujúcu 4 000 cyklov.
Tretia generácia, ktorá je momentálne vo vývoji, prináša niekoľko prelomových inovácií. Najväčšou zmenou je zavedenie úplne pevného elektrolytu s vysokou vodivosťou. Ďalšie vylepšenia zahŕňajú technológiu povrchového spevňovania anódy a katódu s „ultra vysokým“ obsahom niklu, aj keď presný obsah niklu Farasis nešpecifikoval. Tieto vylepšenia umožňujú potlačiť expanziu anódy, čo vedie k nižšiemu množstvu potrebného elektrolytu a k lepšej tepelnej stabilite. Očakáva sa, že energetická hustota dosiahne až 400 Wh/kg.
Technologické detaily a bezpečnostné prvky
Nové batérie sú založené na sulfidovom systéme, nie na oxidovom základe, ktorý je bežný pri väčšine konvenčných batérií. Anóda obsahuje lítium a vysoký obsah kremíka, čo zvyšuje energetickú hustotu. Tradične však vyšší obsah kremíka spôsobuje expanziu a kontrakciu anódy počas nabíjania a vybíjania, čo znižuje životnosť batérie. Farasis však tvrdí, že dokáže tento problém „potlačiť“.
Okrem zvýšenia energetickej hustoty výrobca kladie veľký dôraz na bezpečnosť. Vďaka úplne pevnému elektrolytu už nehrozí riziko vzplanutia tekutého elektrolytu. Batérie úspešne prešli náročnými testami, ako sú testy prepichnutia klincami, mechanického zaťaženia a simulácie extrémne vysokých teplôt. Ďalším inovatívnym prvkom je schopnosť batérie „sama sa vypnúť“ v prípade tepelného úniku, čím sa minimalizuje riziko požiaru alebo poškodenia.
Výhľad do budúcnosti
Farasis už plánuje ďalšiu, štvrtú generáciu batérií. Tá by mala byť postavená na „oxidovo-polymérnom kompozitnom systéme“ namiesto sulfidového základu. Táto technológia by mohla dosiahnuť energetickú hustotu až 500 Wh/kg. Rovnako ako pri tretej generácii, anódy budú obsahovať lítium a katódy budú využívať vysoký obsah niklu. Táto nová kompozitná technológia je však stále vo fáze vývoja a zatiaľ neexistuje presný časový plán jej uvedenia na trh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené