V kľúčovom teste uspeli. Čínska batéria zvládla 12 dní v smrteľnom mraze bez jedinej chyby
V podmienkach, kde by väčšina techniky zlyhala už po niekoľkých hodinách, nový batériový systém z Číny zvládol bez jediného zaváhania dvanásťdňovú prevádzku, upozorňuje Interesting Engineering.
Technologická spoločnosť Wiltson Energy otestovala svoju nízkoteplotnú lítiovú batériu na vrchole Mount Everestu, vo výške 8849 metrov, kde panuje teplota –40 °C a atmosférický tlak dosahuje len tretinu úrovne pri hladine mora.
Špeciálny typ známej LiFePo batérie
Úspešná misia predstavuje významný prelom v oblasti napájania technológií v extrémnych podmienkach, ktoré sú bežné v polárnych oblastiach, vysokohorských výpravách či odľahlých vedeckých staniciach.
Základom riešenia je chemicky optimalizovaná verzia lítium-železo-fosfátovej (LiFePO₄) batérie, špeciálne navrhnutá na prevádzku v teplotách hlboko pod bodom mrazu. Bežné typy lítiových batérií, vrátane konvenčných LFP článkov, v takomto chlade strácajú schopnosť dodávať energiu alebo sa úplne odpoja kvôli zamrznutiu elektrolytu. Wiltson však do elektrochemickej konfigurácie implementoval úpravy, ktoré zabezpečujú stabilnú výmenu iónov aj pri extrémne nízkych teplotách.
Zariadenie bez prerušenia napájalo dve kľúčové súčasti výpravy: automatickú meteorologickú stanicu umiestnenú na najvyššom bode planéty a súpravu na hĺbkové vŕtanie ľadového jadra, ktoré má význam pre klimatologický výskum.
Výkon batérie zostal nad hranicou 80 % aj pri teplote –40 °C, čo je porovnateľné s výkonom v laboratórnych podmienkach. Z hľadiska energetickej účinnosti ide o unikát, väčšina batérií pri takýchto teplotách úplne stráca schopnosť dodávať prúd alebo ich vnútorný odpor narastie na neakceptovateľnú úroveň.
Jedinečná forma nabíjania
Ďalšou technickou inováciou je schopnosť systému prijímať solárne nabíjanie už od 0 °C bez nutnosti predohrevu. Tradičné batérie vyžadujú na bezpečné nabíjanie zahrievanie až nad 10 °C, čo si v teréne vyžaduje dodatočné energetické moduly. Vylúčením tejto potreby sa výrazne znižuje hmotnosť aj zložitosť celého napájacieho systému.
Dôležitou súčasťou konštrukcie je aj robustné oceľové púzdro v cylindrickom formáte, ktoré pomáha odolávať poklesu tlaku a mechanickému stresu v riedkom vzduchu vysokohorského prostredia. Tento dizajn zároveň znižuje riziko vnútorných porúch spôsobených expanziou plynov alebo deformáciou článkov.
Výsledky testu demonštrujú nielen spoľahlivosť, ale aj praktickú použiteľnosť batériovej technológie v reálnych, nehostinných podmienkach. V budúcnosti by sa táto technológia mohla uplatniť v arktických výskumných staniciach, bezpilotných meteorologických zariadeniach, núdzových telekomunikačných systémoch či ako súčasť solárnych off-grid inštalácií v oblastiach s dlhými zimami.
Spoločnosť Wiltson Energy sídli v provincii Guangdong a zameriava sa na vývoj batériových riešení pre najnáročnejšie prostredia. Systémy tejto značky sú certifikované podľa hlavných globálnych štandardov vrátane UL, CE, CB a UN38.3. Jej technológia má ambíciu stať sa základným stavebným prvkom energetickej infraštruktúry v oblastiach, kde spoľahlivosť nie je výhodou, ale nevyhnutnosťou.
Jeden rekord za druhým
Keďže prechádza oblasť energetických úložísk extrémnym vývojom vďaka rozširujúcim sa obnoviteľným zdrojom a elektromobilite, lámu nové batérie neustále rekordy. K ďalším sa pridala batéria britskej spoločnosti RML Group, ktorú je možné nabiť naplno za menej než 20 sekúnd.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň"
Obrovský požiar lode s elektromobilmi. Až 3000 áut môže skončiť na dne mora
Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Spaľováky to majú spočítané. Čínske autá zvládnu 400 km za 5 minút nabíjania, Západ o tom len sníva
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci našli lacný spôsob, ako z tela dostať „večné chemikálie“. Stačí pridať túto zložku do jedálnička
Prepašovaný smartfón zo Severnej Kórey odhaľuje tajné sledovanie: Robí screenshot každých 5 minút a cenzuruje správy
Vojna na Ukrajine zmenila globálny trh so zbraňami. Európa zdvojnásobila dovoz, Rusko stráca pozície
MIMORIADNE: Ozbrojený muž vnikol do budovy krajského riaditeľstva v Bratislave
Policajné kontroly nie sú náhodné: Zverejnili, kde a kedy striehnu najčastejšie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
Slovensko stláča reset v energetike. Nové pravidlá menia hru aj pre teba
Obľúbená aerolinka Slovákov bojuje s nákladmi aj motormi. Zisk padol viac než o polovicu
Čínska realita dobehla Teslu. Problémom je konkurencia, situácia lepšia nebude
Žiadne karty, len QR kód. Štát a univerzita vyvíjajú vlastnú platobnú appku
Megaprojekt za 1,8 miliardy má rozhýbať Slovensko. Málinec čaká premena
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci našli lacný spôsob, ako z tela dostať „večné chemikálie“. Stačí pridať túto zložku do jedálnička
Prepašovaný smartfón zo Severnej Kórey odhaľuje tajné sledovanie: Robí screenshot každých 5 minút a cenzuruje správy
Vojna na Ukrajine zmenila globálny trh so zbraňami. Európa zdvojnásobila dovoz, Rusko stráca pozície
MIMORIADNE: Ozbrojený muž vnikol do budovy krajského riaditeľstva v Bratislave
Policajné kontroly nie sú náhodné: Zverejnili, kde a kedy striehnu najčastejšie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené