Už niekoľkokrát sme ťa informovali o tom, že čínske automobilky sú pred tými európskymi z hľadiska elektromobility ďaleko vpred. Je to aj vďaka tomu, že štát týmto smerom dotuje predaj aj výrobu elektromobilov, no vysoké predajné čísla niektorých popredných výrobcov nemusia byť úplne legitímne. Ako upozornil InsideEVs, dronové zábery odhalili tisíce nových elektromobilov na značkách odstavených na parkovisku, kde na ne sadá prach a zarastajú trávou.

Za celým problémom s hnijúcimi elektromobilmi na čínskych odstavných plochách má na svedomí tamojšia vláda a jej forma podpory podnikateľov. Aby tamojšie automobilky dostali dotácie a rôzne úľavy na výrobu elektromobilov, musia jednoducho predať určitý počet vozidiel.

serpentza/Youtube/Screenshot

Vláda sleduje predaje podobným spôsobom ako u nás a vlastne aj všade inde vo svete. Akonáhle sa auto prihlási na značky, považuje sa za predané. V Číne však nikoho viac nezaujíma, kto si to auto kúpil, na koho je písané a či reálne aj niekde jazdí.

Je to paradox, že práve v krajine, kde výška dotácií a úľav závisí predovšetkým od predajov, nikto nekontroluje, či výrobcovia v tomto smere nepodvádzajú. No a oni podvádzajú, a nie málo.

Ekologická facka pre elektromobilitu

Video ukazuje odstavnú plochu plnú bielych elektromobilov značky BYD. Ako odhaľujú aj kamerové zábery zo zeme, všetky vozidlá majú evidenčné tabuľky, vďaka čomu ich výrobcovia môžu evidovať ako predané. Tieto autá sú pritom úplne nové, vo vnútri majú ešte fólie a najazdených nemajú ani 50 km.

Ako vysvetľuje youtuber serpentza vo svojom videu, ide o elektromobily značky BYD s rokom výroby 2021. Autá teda doslova hnijú na parkovisku zhruba dva roky. Okrem elektromobilov značky BYD sa tu nachádzajú aj autá koncernu Geely či automobilky Neta.

Automobilkám sa teda z finančného hľadiska viac oplatí vyrobiť elektromobil a vôbec ho reálne nepredať, nakoľko zo štátnych dotácií majú zrejme väčší zisk.

Ako podotýka InsideEVs, niektoré zábery sú však staré aj dva roky. Je teda otázne, či je stav týchto „cintorínov“ rovnaký aj dnes, alebo či tamojšia vláda podnikla kroky voči takémuto nekalému správaniu výrobcov elektromobilov.

serpentza/Youtube/Screenshot

Youtuber sa totiž obáva, že príbeh elektrických áut v Číne dopadne rovnako ako príbeh zdieľaných bicyklov. Na túto službu boli takisto v roku 2017 dostupné štedré dotácie a úľavy od vlády. Množstvo ľudí preto začalo v segmente zdieľaných bicyklov podnikať. O rok neskôr však ponuka prevýšila dopyt, firmy nedokázali plniť limity na to, aby dostávali úľavy a tak mnohé z nich skrachovali. Výsledkom boli hromadné pohrebiská bicyklov, ktoré už nikdy nikto nevyužije.

Elektromobilita v Číne ale týmto pádom stráca akýkoľvek ekologický význam a tisíce nepoužívaných „hnijúcich“ elektromobilov na parkovisku dáva elektromobilite totálnu facku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú