Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
Česká veda má na konte ďalší prelomový objav – systém Eloryks, ktorý umožňuje bezpečné zastavenie auta na diaľku bez fyzického kontaktu, ohrozenia posádky alebo poškodenia vozidla. Na vývoji spolupracovali výskumníci z Fakulty dopravnej ČVUT v Prahe a Fakulty elektrotechniky a komunikačných technológií VUT v Brne. Celý projekt vznikol na podnet Policie ČR ako alternatíva k násilným metódam, akými sú zastavovacie pásy či PIT manéver. Ovládanie systému je až zarážajúco jednoduché. Policajt vysiela pokyn cez tablet, vozidlo ho prijme prostredníctvom technológie V2X, začne spomaľovať a nakoniec bezpečne zastane. Na tému upozornil portál iDnes.cz.
Revolučný český systém zastaví auto na diaľku
V Európe zatiaľ nič podobné neexistuje, a práve preto projekt púta pozornosť aj mimo Českej republiky. Vývojári kladú dôraz na modularitu, Eloryks funguje s modernými automobilmi, no aj so staršími modelmi po doplnení jednoduchej komunikačnej jednotky v cene niekoľkých tisíc korún. Systém je už dnes plne kompatibilný s európskymi štandardmi a jeho inštalácia si nevyžaduje rozsiahle úpravy hardvéru.
Systém beží na štandardizovanom protokole V2X (ITS-G5), známom z inteligentnej dopravnej infraštruktúry. Autá si v reálnom čase vymieňajú anonymizované dáta – s inými autami, infraštruktúrou či semaformi. Policajt odošle šifrovaný príkaz z tabletu, vozidlo overí podpis a následne aktivuje elektronickú brzdu. Novinkou je možnosť zaslať pokyn aj z centrálneho dispečingu cez cestnú infraštruktúru, čo eliminuje potrebu fyzického prenasledovania.
Funkčnosť systému potvrdili vývojári demonštráciou, pri ktorej museli „hacknúť“ riadiaci softvér BMW, aby dokázali, že auto skutočne zareaguje na vonkajší pokyn. Bezpečnosť celého systému je riešená šifrovaním podobným ako v bankových systémoch. „Keby správa nebola správne podpísaná, auto ju ignoruje,“ ubezpečuje Zdeněk Lokaj z ČVUT. Vďaka týmto opatreniam je riziko zneužitia systému minimálne.
Zároveň je Eloryks využiteľný aj pre budúce autonómne vozidlá, práve tam bude vzdialené zastavenie v prípade krízy absolútne nevyhnutné. Projekt tak už dnes reaguje na potreby mobilít budúcnosti.
Zákony nestíhajú technológiám
Aj keď je Eloryks technicky pripravený, jeho plošné nasadenie naráža na právne prekážky. Aktuálna legislatíva v EÚ neumožňuje, aby vozidlo prijímalo a vykonávalo príkazy od niekoho mimo auta. Vývojári preto presadzujú doplnenie novej „zastavovacej správy“ do katalógu štandardizovaných V2X hlásení. To by umožnilo automobilkám zahrnúť funkciu do vozidiel – buď pri výrobe, alebo prostredníctvom aktualizácie softvéru.
Výrobcovia áut však zatiaľ váhajú, keďže zásah do ich softvéru tretími stranami vnímajú s nedôverou. Právnici z Masarykovej univerzity však potvrdzujú, že v rámci českého práva je systém legálny a jeho použitie policajtom možné. Rozhodujúce bude, či sa nájde politická vôľa na vytvorenie povinnosti pre výrobcov túto technológiu implementovať.
Eloryks je zároveň otvorený aj rozšíreniu o nové funkcie, ako napríklad zónová ochrana, ak vozidlo vstúpi do vyhradeného priestoru, systém ho automaticky spomalí alebo zastaví. Možnosti využitia sú rozsiahle, od centier miest až po koncertné priestory.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP