Matematika už nemusí byť strašiakom na školách. Najnovší výskum britských vedcov publikovaný v magazíne PLoS Biology prináša nádej pre ľudí, ktorí doteraz s aritmetikou zápasili. Odpoveďou na zlepšenie môže byť elektrická stimulácia mozgu.

Vymazáva rozdiely

Tím z Oxfordskej univerzity pod vedením Roia Cohena Kadoshom skúmal, či jemné elektrické impulzy môžu zlepšiť matematické schopnosti ľudí. Do výskumu zapojili 72 dobrovoľníkov vo veku 18 až 30 rokov, ktorí sa počas piatich dní učili nové matematické postupy a riešili matematické úlohy.

Časť z nich bola vystavená transkraniálnej stimulácii mozgu – slabému elektrickému prúdu vedenému cez špeciálne elektródy priložené na hlavu. Druhá časť dobrovoľníkov bola súčasťou placebo skupiny. Na hlave síce mala priložené elektródy, elektrické stimuly ale nedostávala. Nešlo pritom o žiadny bolestivý proces. Elektrické stimuly boli veľmi slabé a účastníci ich vôbec necítili.

Výsledky po piatich dňoch testovania boli jednoznačné. Elektrická stimulácia mozgu preukázateľne zlepšila výkony tých účastníkov, ktorí boli pred experimentom v matematike slabší. Fungovala tak, že posilňovala prepojenie medzi jednotlivými oblasťami mozgu, najmä v oblasti zodpovednej za pamäť a ukladanie nových informácií. Vedci tiež sledovali zmeny v hladinách látok, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu v tzv. plasticite mozgu, ktorá je kľúčová pre učenie.

Pexels

Štúdia ďalej ukázala, že stimulácia nijak neovplyvnila výkon dobrovoľníkov, ktorí už boli v matematike dobrí. „Je dôležité zdôrazniť, čo tento spôsob stimulácie nerobí. Nezvyšuje matematické výkony u ľudí, ktorí už sú v nej dobrí. Transkriálna stimulácia je preto veľmi sľubnou metódou pre zmenšenie rozdielov medzi študentmi, keďže nehrozí, že by sa rozdiely medzi nimi zväčšili,“ vysvetľuje Roi Cohen Kadosh.

Kadosh je presvedčený, že jeho štúdia otvára nové smery v oblasti vzdelávania. Hovorí, vďaka elektrickým stimulom mozgu a novými poznatkami môžu vedecké tímy začať vyvíjať postupy, ktorými by sa učenie zefektívnilo. Zároveň by sa podľa Kadosha mohli vymazať rozdiely medzi študentmi, ktorí za ostatnými zaostávajú, napríklad kvôli vrodeným odchýlkam vo funkciách mozgu.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP