V Bratislave v minulom roku pribudli semafory s odpočtom času na 8 križovatkách. Takéto riešenie pomáha vodičom v plynulejšom a bezpečnejšom prejazde. Zisťovali sme, kde takéto semafory sú a či by mohli pribudnúť ďalšie.

Od minulého roka môžu motoristi v hlavnom meste vo väčšej miere natrafiť na semafory s odpočtom času. Takáto technológia vodičom signalizuje, ako dlho ešte bude možný prejazd na zelenú a naopak, koľko ešte potrvá červená. Dané riešenie umožňuje jednoduchší, plynulejší aj bezpečnejší prechod cez križovatku.

V minulom roku takéto odpočty pribudli na 8 križovatkách. Prvou bola križovatka Trnavská – Jégého a následne Lamačská – Cesta na Červený most (Westend). Až tri rovnaké zariadenia sa nachádzajú na ulici Bajkalská, a to na križovatkách s ulicami Trenčianska, Prievozská a Drieňová. Semafory s odpočtom magistrát pridal aj na cestách Rožňavská – Galvaniho, Vajnorská – Rožňavská a Galvaniho –  Ivanská.

V minulom roku pribudlo v Bratislave 8 križovatiek so semaformi s odpočtom. Okrem vyznačených sa ďalšie dva nachádzajú na Rožňavskej ulici (Screenshot Google Maps/Úprava Fontech)
V minulom roku pribudlo v Bratislave 8 križovatiek so semaformi s odpočtom. Okrem vyznačených sa ďalšie dva nachádzajú na Rožňavskej ulici (Screenshot Google Maps/Úprava Fontech)

Pri hodnotení semaforov s odpočtom možno vychádzať najmä zo spätnej väzby od vodičov a chodcov, ktorí si tieto semafory pochvaľujú. Semafory zabezpečujú zvýšenú informovať vodičov a chodcov o dianí v križovatke, čo môže mať pozitívny dopad aj na zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov premávky a lepšiu plynulosť prejazdu vozidiel križovatkou.

Mesto má pritom ďalšie plány na rozšírenie počtu semaforov s odpočtom. Pribudnúť by ich ešte mohlo 6 či 7, všetko však bude záležať od chválenia rozpočtu hlavného mesta, ozrejmil nám hovorca magistrátu Peter Bubla. Rozpočet mesta sa bude prerokovávať na zasadnutí mestského zastupiteľstva 25. apríla. Po rozhodnutí bude jasnejšie, kde a kedy by mohli nové semafory pribudnúť.

Takéto riešenie svetelných križovatiek je na prvý pohľad jednoduché, no má pritom viacero významných výhod. Napríklad v prípade čakania niekoľkých vozidiel na zelený signál, sa vodiči môžu v predstihu pripraviť na zelenú a začať akceleráciu skôr a synchrónnejšie. Daným spôsobom môže za rovnaký čas prejsť križovatku viac áut. Šoférom sa lepšie vyhodnocuje aj prejazd na poslednú chvíľu a v prípade krátkeho zostávajúceho času zelenej vedia, že je lepšie zastaviť a zbytočne nezvyšovať rýchlosť pri vjazde do križovatky.

Využívajú sa aj iné prvky

Bratislava má vo svojej infraštruktúre aj viaceré inteligentné prvky. Ich prítomnosť sa preberala aj pri očakávanom dopravnom nápore v súvislosti s výstavbou novej autobusovej stanice a diaľnice D4, a rýchlostnej cesty R7. Na niektorých križovatkách, vďaka využitiu prihlasovania a odhlasovania cez GSM signál, majú električky prednostný prejazd. Križovatky majú vlastné prihlasovacie a odhlasovacie body, cez ktoré je detegovaný príjazd a odjazd vozidiel mestskej hromadnej dopravy. Takéto križovatky sú mnohých miestach v meste, napríklad na Šafárikovom námestí, v Karlovej Vsi aj v Dúbravke.

Pixabay

Preferenciu pre vozidlá MHD vytvárajú aj detektory s označením TETRA, ktoré detegujú hustotu premávky a umožňujú dynamické riadenie premávky. Samozrejmosťou sú detektory vo vozovke, vďaka ktorým je tiež možné reagovať na aktuálnu situáciu na cestách. Kamery v križovatkách zabezpečujú kamerový dohľad pre Štátnu políciu – Krajský dopravný inšpektorát.

Uvedený útvar štátnej polície môže vstupovať do riadenia a koordinácie dopravy na všetkých riadených križovatkách, upresňuje zástupca mesta. Aj vďaka tejto výbave v infraštruktúre Bratislavy sa zatiaľ darí predísť veľkým kolapsom, ktoré boli očakávané v súvislosti s odstávkou niektorých frekventovaných ciest počas februára.

Pošli nám TIP na článok