V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Bratislava sa pripravuje na spustenie električkovej radiály v Petržalke, ktorá spojí Jungmannovu ulicu s Janíkovým dvorom. Hoci pôvodný termín dokončenia uplynul v novembri 2024, Bratislavský samosprávny kraj (BSK) ako špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy predĺžil lehotu na dokončenie projektu do 15. augusta 2025.

Dôvodom meškania boli technické a organizačné komplikácie, ktoré mesto uviedlo vo svojej žiadosti o predĺženie lehoty ešte v novembri 2024. „Lehota na dokončenie stavby uplynula 18. 11. 2024. Bratislavský samosprávny kraj rozhodol o jej predĺžení do 15. 8. 2025,“ uviedol Michal Feik, riaditeľ odboru komunikácie a marketingu Úradu BSK.

Hlavné mesto argumentovalo, že časová náročnosť prípravy a koordinácie stavebných prác spomalila postup projektu. Okrem električkovej trate prebiehajú súvisiace stavebné úpravy, ktoré si vyžadujú zosúladenie s inými projektmi v území.

Električky by mali premávať už na jar

Aj keď celkové dokončenie električkovej trate je naplánované až na august 2025, hlavné mesto deklaruje, že plná prevádzka električiek sa začne už na jar. V decembri 2024 už po trati prešla prvá skúšobná električka, čím sa projekt posunul do záverečnej fázy. Teraz prebiehajú dokončovacie práce na nástupiskách, zastávkach a ďalších priľahlých objektoch, ako aj povoľovacie procesy.

Na úplné dokončenie celého projektu však ešte bude potrebné dobudovať niektoré stavebné objekty, ktoré nie sú nevyhnutné na samotnú prevádzku električiek. Patrí sem napríklad premostenie Kutlíkovej ulice.

Po dokončení hlavných prác bude nasledovať kolaudačný proces, ktorý vykoná BSK ako špeciálny stavebný úrad. Po podaní žiadosti o kolaudáciu úrad vykoná miestne zisťovanie a na základe jeho výsledkov rozhodne o ďalšom postupe.

„Ak bude stavba úplne dokončená a budú doložené všetky potrebné doklady, vydá sa kolaudačné rozhodnutie a stavba bude daná do trvalého užívania,“ vysvetlil Feik.

Výstavba trate v Petržalke
TASR

Financovanie projektu je zabezpečené

Projekt električkovej trate do Petržalky je financovaný z eurofondov. V novembri 2024 hlavné mesto podpísalo zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku (NFP) s Ministerstvom dopravy SR, ktorá zabezpečí vyše 66,8 milióna eur na druhú fázu výstavby trate.

Aj napriek financovaniu projekt sprevádzali viaceré problémy a zdržania. Pôvodný plán počítal s dokončením stavby do troch rokov od jej začatia v decembri 2020, no tento termín sa ukázal ako nereálny.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP