Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
Ďalším zaujímavým aspektom tejto technológie je jej flexibilita pri inštalácii. Keďže brzdové aktuátory už nie sú viazané na konkrétnu polohu mechanických komponentov, automobilky môžu ľahšie vyvíjať modely pre pravostranné aj ľavostranné riadenie bez nutnosti výrazných konštrukčných úprav. Navyše, Bosch pracuje na úplne novom koncepte brzdového pedálu, ktorý by mohol mať kratší chod alebo dokonca fungovať ako dotyková plocha s integrovanými senzormi. Takéto riešenie by mohlo otvoriť dvere pre inovatívne dizajny interiérov vozidiel.

Štandardom už čoskoro
Technológia by sa mohla stať štandardom v nových vozidlách už v najbližších rokoch. Bosch očakáva, že do roku 2030 bude systémom brake-by-wire vybavených viac ako 5,5 milióna vozidiel po celom svete. Prvé modely s touto technológiou by sa mohli objaviť na trhu už na jeseň 2025, no predtým bude musieť prejsť prísnymi homologizačnými procesmi, keďže tradičné mechanické brzdy sú považované za nevyhnutný bezpečnostný prvok.
Čo motocykle?
Hoci by brake-by-wire mohol výrazne zlepšiť kontrolu nad brzdnou silou aj v dvojkolesových vozidlách, jeho nasadenie v tomto segmente zatiaľ nie je na programe dňa. Motocykle sú totiž vystavené oveľa väčším vibráciám, extrémnejším podmienkam a vyžadujú si okamžitú odozvu bŕzd. Preto by zavedenie tejto technológie v motocyklovom priemysle vyžadovalo vysokú úroveň redundancie a dodatočné bezpečnostné opatrenia, čo je technologicky aj finančne náročné.

Bosch však neostáva len pri hydraulickej verzii brake-by-wire – už teraz vyvíja plne elektromechanickú variantu, ktorá by mohla byť ešte efektívnejšia a jednoduchšia na výrobu. Táto technológia by navyše mohla zohrávať kľúčovú úlohu v budúcnosti autonómnych vozidiel, pretože eliminuje mechanické spojenie medzi vodičom a brzdovým systémom a umožňuje ešte pokročilejšiu integráciu s automatizovanými asistenčnými systémami.
S brake-by-wire systémom sa tak automobilový svet posúva o krok bližšie k plne digitálnemu ovládaniu vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Veľké očakávania, ešte väčšie zlyhania: TOP 10 najväčších seriálových a filmových sklamaní roka 2025

Vedci vyriešili jednu z najväčších záhad. 20 km pod Bermudami sa nachádza niečo, čo nemalo existovať

Na konci roka príde obrovská bomba. Rozdávanie hier zadarmo pokračuje, ušetríš až 300€ (+ZOZNAM)

Muskove technologické impérium kolabuje. Stratil miliardy, a to najhoršie ešte len príde
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Putin pritvrdil: Európskych lídrov označil za prasatá a pohrozil dobytím území silou
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana

Pokuta 600-tisíc eur a nové pravidlá pre influencerov. Taliansko pristúpilo k radikálnemu kroku, Slovensko môže nasledovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Putin pritvrdil: Európskych lídrov označil za prasatá a pohrozil dobytím území silou
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana

