Boeing je v obrovských problémoch. Po lietadlách 737 Max našli plno softvérových chýb aj vo vesmírnej kapsuli Starliner
Decembrový let kapsuly Starliner mal demonštrovať jej schopnosti a potvrdiť, že dokáže na ISS vyniesť astronautov. Stalo sa však to, čo Boeing nechcel a celá misia mohla skončiť katastrofou. Sedem týždňov po zlyhaní tohto pokusu vyšetrovatelia spoločnosti a agentúry NASA informovali o chybách, ktoré sa počas tohto letu kapsuly udiali.
Došlo hneď k niekoľkým závažným problémom, ktoré ovplyvnili celú misiu. Počas letovej skúšky kapsuly Starliner sa objavili softvérové chyby, pričom jedna z nich mohla spôsobiť kolíziu dvoch komponentov stroja. Boeing tak musí prejsť až 1 milión riadkov kódu počítačového systému kapsuly, informuje The Hill.
Modul pre posádku Starliner od spoločnosti Boeing vyštartoval na orbitálny letový test 20. decembra minulého roka na rakete Atlas V. Počas misie sa mal pripojiť k Medzinárodnej vesmírnej stanici. Demonštrácia bezpečného letu kapsuly sa však nekonala, pretože sa objavilo viacero zásadných problémov, kvôli ktorým Starliner k ISS ani nedoletel. Kapsula sa ocitla na nesprávnom orbite a jej pobyt na obežnej dráhe bol skrátený z pôvodne plánovaných 8 dní iba na 2 dni, počas ktorých obiehala okolo Zeme predtým, ako pristála vo vojenskej oblasti White Sands Missile Range v Novom Mexiku.
Situáciu komplikujú softvérové chyby. Neobišli lietadlo 737 Max, ani kapsulu Starliner
Anomálie počas letu pritom mohli spôsobiť katastrofálne následky. Pripomeňme, že Starliner nemal počas tohto testovacieho letu na svojej palube posádku. Odhalenie softvérových problémov aj v prípade tejto kapsuly tak Boeingu rozhodne nerobí dobrú povesť, ktorú pošramotili predošlé tragické nehody lietadla 737 Max.
Doug Loverro z NASA sa pritom nechcel vyjadriť na otázku, či môžu mať problémy softvéru tohto lietadla dočinenia so softvérovými chybami objavenými v kapsuly Starliner.
Ako informoval portál Bloomberg, spoločnosť Boeing objavila ďalšiu chybu v softvéri modelu 737 Max, ktorý bol v marci minulého roka po dvoch smrteľných haváriách odstavený z prevádzky.
Závada spočíva v kontrolnom svetle stabilizačného systému lietadla, ktoré zostáva svietiť dlhšie, než by malo. Americký výrobca však problém už údajne rieši, a stále očakáva, že model 737 Max sa bude môcť vrátiť na oblohu v polovici tohto roka.
Mohlo dôjsť ku katastrofe. Boeing sa kvôli vlastným chybám dostal do zložitej situácie
Celkovo sa mali počas demonštračného letu kapsuly objaviť 3 anomálie, konkrétne chyba časovača a druhý problém, označený ako „chyba mapovania ventilov“, mohol spôsobiť zrážku dvoch častí pred samotným pristátím.
Tretím vážnym problémom počas misie bola chyba komunikácie, kedy letoví inžinieri nemohli so Starlinerom komunikovať. Signál rušil veľký šum, ktorý mohol pochádzať pravdepodobne z vysielačov signálu pre mobilné siete, informuje Space.
Pred Boeingom tak stojí náročná úloha, v ktorej musí nájsť chyby vo vyše milióne riadkov kódu softvéru tejto kapsuly, opraviť ich a zrejme sa pripraviť na ďalší testovací let. Zatiaľ však nie je známe časové okno, kedy by mohlo dôjsť k opätovnému štartu kapsuly, no spoločnosť si musí dať záležať, aby na druhý pokus prebehlo všetko hladko a bez takýchto závažných chýb.
Testovací let odhalil 3 závažné chyby
Prvý spomínaný problém bol zaznamenaný ešte krátko po odpálení rakety Atlas V a bol spôsobený zlým nastavením časovača kapsuly, ktorý nesprávne zaznamenal čas z rakety až 11 hodín pred štartom.
Systém, označený ako „časovač uplynutia misie“, teda pracoval s nesprávnym časom, ktorý mal byť pôvodne z rakety zaznamenaný počas posledných sekúnd odpočítavania pred štartom. Hoci bola chyba časovača opravená počas letu, pokiaľ by ostala nepovšimnutá, mohlo dôjsť ku katastrofe.
Prvé posudky od NASA a Boeingu naznačili, že nesprávne nastavený časovač zabránil spusteniu motorov včas. Akonáhle sa motory spustili, smerom k stanici ISS spálili viac paliva ako sa očakávalo. K stretnutiu so stanicou tak nakoniec vôbec nedošlo.
Riadiace stredisko muselo zasiahnuť, no na istý čas nemohlo s kapsulou vôbec komunikovať, teda sa objavuje druhý spomínaný problém. Keď chceli letoví inžinieri manuálne spustiť zážih motorov na orbite, pretože sa to neudialo automaticky, nemohli príkazy včas odoslať.
Komunikácia medzi Starlinerom a NASA sa spolieha na geostacionárne družice TDRS (Tracking and Data Relay Satellite), no v kritickej chvíli bol signál rušený šumom a k predaniu príkazu nedošlo v správny čas, upresnil John Mulholland, viceprezident a manažér programu Starliner. Počas návratu na Zem pritom došlo k ďalšej anomálii.
Kapsula pre posádku (v tomto teste bez astronautov) je počas spiatočného letu prichytená k servisnému modulu a tieto dve časti sa majú pred pristátím oddeliť. Motory servisného modulu sú pritom zodpovedné za zážih a manéver, ktorý vyšle Starliner mimo orbitu a späť na Zem.
Po oddelení týchto dvoch častí však majú riadiace jednotky na servisnom module ovládať zážih, aby došlo aj k správnemu oddeleniu. Riadiace stredisko však odhalilo, že mapovanie ventilov bolo pre oba scenáre rovnaké. Našťastie bol program rýchlo upravený a softvérová chyba bola odstránená ešte pred zahájením pristávania.
Pokiaľ by Boeing chybu nepodchytil včas, obe časti by po oddelení do seba narazili a kapsula pre posádku mohla byť nestabilná alebo by došlo k poškodeniu tepelných štítov, informuje The Washington Post.
Vyšetrovanie tak odhalilo zásadné nedostatky v softvéri Boeingu, ktorý teraz musí preveriť a skontrolovať všetky programy a softvér, no na výsledky si počkáme pravdepodobne ešte niekoľko týždňov.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
ChatGPT sa mení od základov. Túto novú funkciu nebudeš chcieť prestať používať, má to však háčik
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
Z experimentu sa stal prelom v robotike. Čínsky robot sa naučil chodiť bez inštrukcií, stačilo mu napodobňovať vedca
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Putin sa chválil novými „super tankami“. Sú to len prelakované staré stroje, odhalil detail
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Vesmírne divadlo sa zmení na horor: Nočnú oblohu bombardujú Muskove „ohne“, vedci nás varovali
-
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Zostrelili UFO a kruto za to zaplatili. 23 sovietskych vojakov podľa CIA postihol desivý osud
- Stačili dve minúty a už sa mu smejú. Zaklínač na Netflixe dostal nový trailer, ľudia nevedia, čo si myslieť
-
- Nikto niečo podobné neskúsil. Čína nechala vybuchnúť tri jadrové bomby za sebou, výsledky sú znepokojivé
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom“
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP