Boeing je v obrovských problémoch. Po lietadlách 737 Max našli plno softvérových chýb aj vo vesmírnej kapsuli Starliner
Decembrový let kapsuly Starliner mal demonštrovať jej schopnosti a potvrdiť, že dokáže na ISS vyniesť astronautov. Stalo sa však to, čo Boeing nechcel a celá misia mohla skončiť katastrofou. Sedem týždňov po zlyhaní tohto pokusu vyšetrovatelia spoločnosti a agentúry NASA informovali o chybách, ktoré sa počas tohto letu kapsuly udiali.
Došlo hneď k niekoľkým závažným problémom, ktoré ovplyvnili celú misiu. Počas letovej skúšky kapsuly Starliner sa objavili softvérové chyby, pričom jedna z nich mohla spôsobiť kolíziu dvoch komponentov stroja. Boeing tak musí prejsť až 1 milión riadkov kódu počítačového systému kapsuly, informuje The Hill.
Modul pre posádku Starliner od spoločnosti Boeing vyštartoval na orbitálny letový test 20. decembra minulého roka na rakete Atlas V. Počas misie sa mal pripojiť k Medzinárodnej vesmírnej stanici. Demonštrácia bezpečného letu kapsuly sa však nekonala, pretože sa objavilo viacero zásadných problémov, kvôli ktorým Starliner k ISS ani nedoletel. Kapsula sa ocitla na nesprávnom orbite a jej pobyt na obežnej dráhe bol skrátený z pôvodne plánovaných 8 dní iba na 2 dni, počas ktorých obiehala okolo Zeme predtým, ako pristála vo vojenskej oblasti White Sands Missile Range v Novom Mexiku.
Situáciu komplikujú softvérové chyby. Neobišli lietadlo 737 Max, ani kapsulu Starliner
Anomálie počas letu pritom mohli spôsobiť katastrofálne následky. Pripomeňme, že Starliner nemal počas tohto testovacieho letu na svojej palube posádku. Odhalenie softvérových problémov aj v prípade tejto kapsuly tak Boeingu rozhodne nerobí dobrú povesť, ktorú pošramotili predošlé tragické nehody lietadla 737 Max.
Doug Loverro z NASA sa pritom nechcel vyjadriť na otázku, či môžu mať problémy softvéru tohto lietadla dočinenia so softvérovými chybami objavenými v kapsuly Starliner.
Ako informoval portál Bloomberg, spoločnosť Boeing objavila ďalšiu chybu v softvéri modelu 737 Max, ktorý bol v marci minulého roka po dvoch smrteľných haváriách odstavený z prevádzky.
Závada spočíva v kontrolnom svetle stabilizačného systému lietadla, ktoré zostáva svietiť dlhšie, než by malo. Americký výrobca však problém už údajne rieši, a stále očakáva, že model 737 Max sa bude môcť vrátiť na oblohu v polovici tohto roka.
Mohlo dôjsť ku katastrofe. Boeing sa kvôli vlastným chybám dostal do zložitej situácie
Celkovo sa mali počas demonštračného letu kapsuly objaviť 3 anomálie, konkrétne chyba časovača a druhý problém, označený ako „chyba mapovania ventilov“, mohol spôsobiť zrážku dvoch častí pred samotným pristátím.
Tretím vážnym problémom počas misie bola chyba komunikácie, kedy letoví inžinieri nemohli so Starlinerom komunikovať. Signál rušil veľký šum, ktorý mohol pochádzať pravdepodobne z vysielačov signálu pre mobilné siete, informuje Space.
Pred Boeingom tak stojí náročná úloha, v ktorej musí nájsť chyby vo vyše milióne riadkov kódu softvéru tejto kapsuly, opraviť ich a zrejme sa pripraviť na ďalší testovací let. Zatiaľ však nie je známe časové okno, kedy by mohlo dôjsť k opätovnému štartu kapsuly, no spoločnosť si musí dať záležať, aby na druhý pokus prebehlo všetko hladko a bez takýchto závažných chýb.
Testovací let odhalil 3 závažné chyby
Prvý spomínaný problém bol zaznamenaný ešte krátko po odpálení rakety Atlas V a bol spôsobený zlým nastavením časovača kapsuly, ktorý nesprávne zaznamenal čas z rakety až 11 hodín pred štartom.
Systém, označený ako „časovač uplynutia misie“, teda pracoval s nesprávnym časom, ktorý mal byť pôvodne z rakety zaznamenaný počas posledných sekúnd odpočítavania pred štartom. Hoci bola chyba časovača opravená počas letu, pokiaľ by ostala nepovšimnutá, mohlo dôjsť ku katastrofe.
Prvé posudky od NASA a Boeingu naznačili, že nesprávne nastavený časovač zabránil spusteniu motorov včas. Akonáhle sa motory spustili, smerom k stanici ISS spálili viac paliva ako sa očakávalo. K stretnutiu so stanicou tak nakoniec vôbec nedošlo.
Riadiace stredisko muselo zasiahnuť, no na istý čas nemohlo s kapsulou vôbec komunikovať, teda sa objavuje druhý spomínaný problém. Keď chceli letoví inžinieri manuálne spustiť zážih motorov na orbite, pretože sa to neudialo automaticky, nemohli príkazy včas odoslať.
Komunikácia medzi Starlinerom a NASA sa spolieha na geostacionárne družice TDRS (Tracking and Data Relay Satellite), no v kritickej chvíli bol signál rušený šumom a k predaniu príkazu nedošlo v správny čas, upresnil John Mulholland, viceprezident a manažér programu Starliner. Počas návratu na Zem pritom došlo k ďalšej anomálii.
Kapsula pre posádku (v tomto teste bez astronautov) je počas spiatočného letu prichytená k servisnému modulu a tieto dve časti sa majú pred pristátím oddeliť. Motory servisného modulu sú pritom zodpovedné za zážih a manéver, ktorý vyšle Starliner mimo orbitu a späť na Zem.
Po oddelení týchto dvoch častí však majú riadiace jednotky na servisnom module ovládať zážih, aby došlo aj k správnemu oddeleniu. Riadiace stredisko však odhalilo, že mapovanie ventilov bolo pre oba scenáre rovnaké. Našťastie bol program rýchlo upravený a softvérová chyba bola odstránená ešte pred zahájením pristávania.
Pokiaľ by Boeing chybu nepodchytil včas, obe časti by po oddelení do seba narazili a kapsula pre posádku mohla byť nestabilná alebo by došlo k poškodeniu tepelných štítov, informuje The Washington Post.
Vyšetrovanie tak odhalilo zásadné nedostatky v softvéri Boeingu, ktorý teraz musí preveriť a skontrolovať všetky programy a softvér, no na výsledky si počkáme pravdepodobne ešte niekoľko týždňov.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu
Sú účinnejšie než radary. Česi našli zaujímavý spôsob, ako zastaviť cestných pirátov
Klasické turbíny nemajú šancu. Čínska lietajúca elektráreň má extrémny výkon, prekonáva rekordy
Chceš si privyrobiť? TOP 7 technológií, ktoré ti vedia zarobiť tisíce eur, ak ich chytíš včas
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Veľká investícia na východe krajiny. Fíni postavia závod za 6,5 milióna eur
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Nová vlna telefonických podvodov útočí na Slovákov. Neznáme číslo ti môže vybieliť účet, existuje spôsob obrany
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Derú sa do popredia svetovej ekonomiky. Veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Nová vlna telefonických podvodov útočí na Slovákov. Neznáme číslo ti môže vybieliť účet, existuje spôsob obrany
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Derú sa do popredia svetovej ekonomiky. Veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Európska mocnosť chce najsilnejšiu armádu kontinentu. Do výzbroje naleje 355 miliárd eur
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP