Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

BMW rady 5 je akýmsi etalónom medzi manažérskymi limuzínami. Oproti vrcholnému radu 7 je o niečo menší, neponúka až tak vysokú mieru luxusu, no zároveň prichádza s oveľa atraktívnejšou cenovkou. Dá sa povedať, že BMW rady 5 vždy bol a stále je prémiový sedan aj pre bežných ľudí. Nová generácia BMW rady 5 sa technológiami a spracovaním ešte viac dotiahla na vlajkovú loď. Bez najmenších výčitiek teda môžem povedať, že ide o „baby sedmičku“.

BMW aj v tomto prípade novinku vyvíjalo predovšetkým ako elektromobil, od ktorého následne odviedli spaľovaciu verziu. Čo sa týka elektromobilov, k dispozícii je hneď niekoľko výkonnostných verzií, no ja som mal možnosť testovať tú vrcholnú. Je ňou BMW i5 M60. Písmenko „M“ už čo to napovedá. Agresívnejší vzhľad, športové prvky a hlavne brutálny výkon. Dámy a páni, už dlho som nezažil taký mix emócií v elektrickom aute, aké vo mne vyvolalo práve BMW i5 M60.

V recenzii sa dozvieš:

  • Prečo je nové BMW i5 „baby sedmička“
  • Aký výkon ponúka vrcholná verzia M60 a ako jazdí
  • Aké sú spotreby na diaľnici, v meste a na okreskách
  • Ako rýchlo sa nabíja BMW i5
  • Aké technológie dostal nový manažérsky sedan
  • Koľko stoja rôzne verzie BMW rady 5

Ako som už naznačil v úvode, vrcholnú verziu BMW i5 s označením M60 šperkuje ohromný výkon, ktorý je na úrovni až 442 kW, teda 601 koní. Pochopiteľne ide o štvorkolku, a teda dvojmotorovú verziu. Predný elektromotor má výkon 261 koní a ten zadný 340 konských síl.

Mário Šimovič/FonTech

Väčšia časť výkonu teda ide na zadnú nápravu, vďaka čomu vieš pomerne jednoducho na aute „odtrhnúť zadok“ a poslať ho bokom, ako hocijaké iné „M-ko“ od BMW. Aby som nezabudol, točivý moment dosahuje až 795 Nm.

Mário Šimovič/FonTech

Auto má pod volanom iba jedno pádlo. To sa nachádza na ľavej strane a je na ňom nápis „boost“. Po pritiahnutí pádla k sebe sa na 10 sekúnd odomkne plný výkon vozidla, zmení sa aj zvukový prejav a musím povedať, že kombinácia toho zvuku a ohromného výkonu doslova naháňa strach.

Mário Šimovič/FonTech

Po zošliapnutí plynového pedála s aktivovanou funkciou boost sa auto doslova zatrasie. Ja som mal pocit, že náprava chce opustiť karosériu a vyraziť dopredu bez nej. To kopnutie smerom vpred bolo tak intenzívne, že pri prvých pár razoch som sa doslova zľakol a uvoľnil som nohu na plyne.

Mário Šimovič/FonTech

So zapnutými asistenčnými systémami však auto dokonale dávkuje výkon na kolesá a nedovolí mu čo i len najmenšie prešmyknutie. Neskôr som si na tento efekt zvykol a musím povedať, že aj keď to dá BMW i5 M60 z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy, pocitovo je to oveľa menej a celý zážitok zo zrýchlenia je intenzívnejší, ako napríklad v Audi e-tron GT, ktoré je ešte rýchlejšie.

Mário Šimovič/FonTech

Maximálna rýchlosť je obmedzená na 230 km/h, no tú by som ja osobne zrejme využíval len na okruhu. Ani na nemeckej diaľnici mi s BMW i5 takto rýchla jazda nedáva zmysel, nakoľko spotreba už od 140-ky výrazne rastie a dojazd tým pádom klesá. Navyše, BMW i5 nie je žiaden aerodynamický skvost, akým je napríklad konkurenčný Mercedes EQE.

Mário Šimovič/FonTech

BMW i5 možno na prvý pohľad ani nerozoznáš od spaľovacej verzie. Dizajnovo vyzerá i5-ka ako klasické spaľováky. Oproti benzínovej verzii je v tomto prípade napríklad zaslepená mriežka chladiča. Celkovo sú však tvary karosérie ostré, predná maska je kolmá a tak pri i5 nevidíme ten klasický efekt, kedy autá karosársky pripomínajú kvapku vody.

Mário Šimovič/FonTech

Na jednej strane je auto mimoriadne atraktívne čo sa týka dizajnu. Skutočne ide o jeden z najkrajších elektromobilov na trhu. Na strane druhej je ale aerodynamika pri elektromobiloch kľúčová a i5 tak rozhodne nie je kráľom spotreby vo svojej triede. Koniec koncov, to nebolo ani BMW i7, ktoré takisto ponúka klasický, ostrý a hranatý dizajn.

Mário Šimovič/FonTech

Kapacita batérie BMW i5 je nadštandardná, ponúka až 81,2 kWh. Papierovú spotrebu BMW uvádza medzi 20,5-18,2 kWh/100 km. A Dojazd? Ten by mal byť niekde medzi 457-515 km na jedno nabitie. Z mojich skúseností viem, že čokoľvek, čo diaľničným dojazdom prevyšuje 300 km na jedno nabitie, je úplne v pohode využiteľné aj na diaľkové cestovanie.

Mário Šimovič/FonTech

BMW i5 M60 na diaľnici pri tempomate nastavenom na 140 km/h v priemere potiahne 27,6 kWh/100 km. Pri diaľničnej 120-ke je to dokonca len 22,7 kWh/100 km. Áno, aerodynamickejšie elektromobily sa dokážu pri 120-ke na diaľnici dostať aj pod 20 kWh/100 km, no BMW i5 M60 dokáže hravo prejsť 300-360 km na jedno nabitie. Záleží od toho, či ideš 140, alebo sa neponáhľaš a ideš 120.

Mário Šimovič/FonTech

Milým prekvapením ale bola spotreba v meste a na okreskách. Po meste som sa s ľahkou nohou na plyne dokázal presúvať so spotrebou okolo 19 kWh/100 km, no a okresky, tam som zajazdil za 17 kWh/100 km. Po okreskách by som teda dokázal prejsť na jedno nabitie vyše 470 km, čím sa už dostávame do rozmedzia udávaného WLTP dojazdu.

BMW i5 M60 vyvoláva emócie, ako žiadne iné elektrické auto

Vrcholom BMW i5 je ale nabíjanie. To dosahuje výkon až 205 kW. Vzhľadom na to, že auto je postavené na 400 V architektúre, je to doslova ukážková hodnota. Nabíjacia krivka je famózna, ako sa od prémiovej automobilky očakáva. Z hľadiska nabíjania je nové BMW i5 zvládnuté na jednotku.

Mário Šimovič/FonTech

Aj v chladnom počasí sa auto začalo ihneď nabíjať plným výkonom a to bez toho, aby som nejako zapínal predohrev alebo zadával nabíjačku do navigácie. Za 17 minút som do batérie natlačil vyše 35 kWh energie, čo by mi pri mojom diaľničnom tempe vystačilo na cca 150 km dojazdu. BMW uvádza, že batéria by sa mala na rýchlonabíjačke nabiť z 10 % na 80 % za 30 minút, čo je rozhodne dosiahnuteľné. V základne je pri BMW i5 dostupná aj 11 kW AC nabíjačka. 22 kW nabíjanie je za príplatok.

Mário Šimovič/FonTech

Ak som v úvode povedal, že nové BMW rady 5 je taká „baby sedmička“, rozhodne som mal na mysli interiér. Do novej 5-ky sa dostalo ambientné osvetlenie, ktoré sa nachádza pod krištáľom. Krištáľový je aj otočný ovládač infotainmentu umiestnený v stredovej konzole a taktiež volič režimu jazdy.

Mário Šimovič/FonTech

Reproduktory prémiového audia Bowers&Wilkins sa nachádzajú za hliníkovou dizajnovou krytkou. Jednoducho, všade, kam sa pozrieš, vyzerá BMW i5 prémiovo.

Mário Šimovič/FonTech

Nová generácia infotainmentu nemusí vyhovovať úplne každému, no ja ju hodnotím pozitívne. Menu pripomína skôr ovládanie smartfónu, no všetky dôležité a často používané funkcie sa dajú vložiť do kariet hlavnej obrazovky.

Mário Šimovič/FonTech

Na displej pred vodičom si môžeš zobraziť obraz z prednej kamery a využívať tak funkcie rozšírenej reality v reálnom čase. Čas na nabíjačke si môžeš skrátiť napríklad hraním hier. BMW do svojich nových áut integruje hernú konzolu s názvom AirConsole. Naraz sa môžu hrať až štyria ľudia, vybrať si môžeš zo stoviek hier a ako ovládač používaš svoj smartfón.

Mário Šimovič/FonTech

Obrovský palec hore musím opäť smerovať na volant. BMW robí dlhodobo jedny z najlepších volantov, aké v autách môžeš mať. Jeho hrúbka je pre mňa absolútne dokonalá a vďaka novým ovládacím prvkom zároveň pôsobí minimalisiticky a elegantne.

Zhodnotenie

Veľký palec hore pre BMW. Podarilo sa im vyrobiť všestranný elektromobil, ktorý prináša radosť z jazdy, ktorý je zároveň pohodlný a luxusný, ako sa na prémiovú značku patrí. Novému radu 5 určite pristanú technológie, ktoré sa sem dostali z vlajkovej rady 7.

Ak zároveň nepotrebuješ výkon 600 koní a vystačíš si aj s 340-koňovou zadnokolkou, môžeš siahnuť po verzii BMW i5 eDrive40. Ten totiž začína na sume niečo málo cez 71 000 €. Vrcholná verzia M60 štartuje na 100 000 €. No a ak ti elektromobil ešte stále príliš nevonia, k dispozícii sú aj plug-in hybridné, benzínové či naftové motorizácie.

Najlacnejšie BMW rady 5 520i s benzínovým motorom štartuje už na 58 000 €. Ak ale chceš zažiť emócie, aké ti aktuálne neponúkne zrejme žiaden iný elektromobil na trhu, BMW i5 M60 je rozhodne tá správna voľba.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú