Dojazd 800 km a najvýkonnejšie nabíjanie v Európe. BMW predstavilo nový elektromobil
BMW vstupuje do novej éry elektromobility a robí to veľkolepo. Na autosalóne IAA Mobility totiž predstavil nový iX3, prvý model z pripravovanej rodiny „Neue Klasse“. Ide o stredne veľké SUV, ktoré prináša zásadný technologický skok a otvára úplne novú kapitolu v histórii značky. „Začíname novú éru,“ zhrnul to slovami generálny riaditeľ Oliver Zipse pričom pripomenul, že rovnako prelomová bola aj pôvodná Neue Klasse zo 60. rokov, ktorá definovala DNA značky BMW na celé desaťročia.
Solídny elektromotor
Na rozdiel od doterajších kompromisných platforiem, ktoré umožňovali kombinovať spaľovacie a elektrické pohony, bola Neue Klasse od základov vyvinutá výlučne pre elektromobily. Výsledkom je radikálne vyššia efektivita, modernejšia architektúra a dizajn, ktorý už nemá nič spoločné s pôvodnými verziami na báze spaľovacích áut. Nový iX3 sa tak stáva nielen technologickou, ale aj strategickou zmenou smerovania značky.
Srdcom SUV je šiesta generácia elektrických pohonov BMW. V základnej verzii poháňa zadnú nápravu synchrónny elektromotor vlastnej konštrukcie, v silnejších variantoch pribúda asynchrónny motor na prednej náprave, čo znamená pohon všetkých kolies bez potreby vzácnych zemín.

Vrcholná verzia iX3 50 xDrive ponúka výkon 345 kW a krútiaci moment 645 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximálnu rýchlosť obmedzenú na 210 km/h. Vzhľadom na hmotnosť 2,3 tony ide o pôsobivé parametre, doplnené aj možnosťou ťahať príves s hmotnosťou do dvoch ton.
Vynikajúce nabíjanie
BMW prvýkrát využíva 800-voltovú architektúru a nové meniče so SiC polovodičmi, čo prináša až 40-percentné zníženie energetických strát a zároveň nižšiu hmotnosť aj výrobné náklady. Novinkou je aj prechod na valcové články batérií s NMC chémiou, ktoré ponúkajú o 20 % vyššiu energetickú hustotu oproti doterajším prizmatickým článkom.
Netto kapacita batérie v modeli iX3 50 xDrive dosahuje 108 kWh, čo je o viac než 45 % viac ako pri prvej generácii. Výsledkom je dojazd až 805 kilometrov podľa WLTP, pričom pri verziách s pohonom zadných kolies môže byť ešte vyšší.
Rovnako prelomová je aj rýchlosť nabíjania. Vďaka 800-voltovej technológii a novej batérii dokáže iX3 nabíjať výkonom až 400 kW, čo je európsky rekord medzi sériovo vyrábanými elektromobilmi. Na ideálnej nabíjačke stačí desať minút na doplnenie energie až na 372 kilometrov jazdy, zatiaľ čo z 10 na 80 % sa batéria dobije len za 21 minút.
Domáce AC nabíjanie je možné štandardne pri výkone 11 kW, voliteľne aj 22 kW. Novinkou je podpora obojsmerného nabíjania – auto dokáže napájať domácnosť (V2H), vracať energiu do siete (V2G) či priamo napájať zariadenia (V2L).
Technologickou pýchou je aj nová elektronická architektúra s výkonnými výpočtovými jednotkami, ktoré BMW nazýva „superpočítače“. Tie riadia všetky aspekty jazdy od pohonu cez rekuperačné brzdenie až po asistenčné systémy. Podľa automobilky majú desať- až dvadsaťnásobne vyšší výkon než doterajšie riadiace jednotky a vďaka umelej inteligencii prinášajú prirodzenejšie správanie asistentov. Nový iX3 dokáže samostatne parkovať, rozpoznávať semafory či bezpečne jazdiť po diaľnici s minimálnymi zásahmi vodiča.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Zdražovanie 2026: Balíky budú od januára nákladnejšie, len jediná kuriérska spoločnosť cenník nemení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

