Už od januára čakajú motoristov veľké zmeny. Na pozore by sa mali mať predovšetkým tí, ktorí do svojich vozidiel tankujú benzín. Súčasné zloženie benzínu sa totiž ešte viac obohatí o biozložku, čím sa zároveň zvýši aj cena za liter, nakoľko náklady na výrobu biopalív sú o niečo vyššie. O zmene ktorá začne platiť od 1. januára informoval ako prvý denník Pravda.
Pravda ďalej informuje o tom, že je to z dôvodu prísnej smernice Rady EÚ, ktorá hovorí o tom, že všetky členské štáty musia znížiť podiel skleníkových plynov v doprave o 6 % (v porovnaní s rokom 2010), no akým spôsobom tak urobia je len na nich.
Slovensko sa rozhodlo vydať cestou zvýšenia podielu biozložky v benzíne, ktorá stúpne zo súčasných 5 % až na 9 %. Zmení sa aj označenie, ktoré nebude E5, ale E10. Pre nové autá to z technického hľadiska neznamená žiadny problém. Ten môžu mať ale vozidlá staršieho roku výroby, prípadne s väčším objemom.
V Nemecku to odmietli
Podobným smerom sa v minulosti chceli vybrať aj v Nemecku, no tamojší motoristi nové palivá výrazne odmietali a radšej si priplatili za pôvodné zloženie paliva. Aj napriek tomu, že väčšina vozidiel jazdiacich na ich cestách splňujú normy k tomu, aby takéto palivá mohli využívať na pohon.
Taktiež sa očakáva, že pridaním biozložky (rastlinného etanolu) dôjde k zdraženiu palív, nakoľko ich výroba bude nákladnejšia. Prémiové palivá a diesel by nateraz mali ostať nezmenené a s pôvodnou „receptúrou“.

Či sa do ovzdušia vypustí menej skleníkových plynov je však otázne, nakoľko majú nové palivá o čosi znížiť výkon motora a paradoxne aj zvýšiť spotrebu. Tankovať sa tak bude častejšie a za drahšie.
Vďaka portálu Autobild vieme, že je o pripravovanej zmene takmer rozhodnuté, čo zaskočilo hlavne jednotlivé spoločnosti zo Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (Slovnaft, Shell, Jurki…). Autobild taktiež vytvoril praktický zoznam všetkých vozidiel, ktoré môžu mať s novými palivami problém (hlavne z dlhodobého hľadiska).
Zoznam vozidiel, ktoré môžu mať problém s novým palivom nižšie v galérii
⇓ ⇓ ⇓
Je preto možné, že aj po novom roku sa ešte nejakú dobu bude predávať rovnaké palivo ako doteraz. Nie je pritom vylúčené, že podobne ako v Nemecku, tak aj na Slovensku ostane na benzínových pumpách „klasická“ 95-tka, ktorá ale bude musieť taktiež zdražieť, aby sa vykompenzovali pokuty za porušenie nariadenia.
Problém aj pre záhradnú techniku či skútre
Vysoký podiel biozložky v benzíne však nepredstavuje problém len pre staršie automobily, ale aj pre rôzne druhy záhradnej techniky (kosačky, motorové píly, krovinorezy…) či skútre a motoriek, ktoré nemajú priame vstrekovanie paliva, ale využívajú karburátor.
Nové stroje síce zvládnu až 10 % etanolu, no aj tu platí, že v prípade starších strojov sa bude musieť tankovať prémiovejšie palivo (ktoré sa veľmi neodporúča a v podstate má viac škody ako úžitku), alebo si zadovážiť novšiu generáciu.
Teraz čítajú

PRIPOMIENKA Život s elektromobilom na Slovensku: Je to oveľa jednoduchšie ako sa zdá, staré mýty už dávno neplatia

PRIPOMIENKA Štát si posvieti na podvodníkov, ktorí sa predbiehajú pri očkovaní. Pri registrácii nastavil nové podmienky

Slovensko začína diskutovať o „zelenom“ certifikáte. NCZI otvára diskusiu s odborníkmi

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Upravené video s Krčmérym ovládlo slovenskú dezinfoscénu. Naleteli mu desaťtisíce Slovákov

Vyše 1000 km za menej ako 17 hodín - skúsili sme prekonať slovenský rekord v jazde na elektromobile, výsledok extrémne prekvapil
Články, ktoré hýbu svetom

Uhlíková stopa ťažby bitcoinu v Číne niekoľkonásobne prevyšuje celé Slovensko. Nová štúdia ukazuje hrozivé údaje

Polícia našla trosky zrútenej rakety SpaceX, spoločnosť chce ich pôvod preveriť

Dvaja kamaráti z Brna predstavili čip, ktorý ti zjednoduší život. Stačí si ho nalepiť na mobil

Špinavý label z československých ulíc búra stereotypy. Slováci investovali tisíce, aby vytvorili „porno“ rodinu
