Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Už od januára čakajú motoristov veľké zmeny. Na pozore by sa mali mať predovšetkým tí, ktorí do svojich vozidiel tankujú benzín. Súčasné zloženie benzínu sa totiž ešte viac obohatí o biozložku, čím sa zároveň zvýši aj cena za liter, nakoľko náklady na výrobu biopalív sú o niečo vyššie. O zmene ktorá začne platiť od 1. januára informoval ako prvý denník Pravda. 

Pravda ďalej informuje o tom, že je to z dôvodu prísnej smernice Rady EÚ, ktorá hovorí o tom, že všetky členské štáty musia znížiť podiel skleníkových plynov v doprave o 6 % (v porovnaní s rokom 2010), no akým spôsobom tak urobia je len na nich.

Slovensko sa rozhodlo vydať cestou zvýšenia podielu biozložky v benzíne, ktorá stúpne zo súčasných 5 % až na 9 %. Zmení sa aj označenie, ktoré nebude E5, ale E10. Pre nové autá to z technického hľadiska neznamená žiadny problém. Ten môžu mať ale vozidlá staršieho roku výroby, prípadne s väčším objemom.

V Nemecku to odmietli

Podobným smerom sa v minulosti chceli vybrať aj v Nemecku, no tamojší motoristi nové palivá výrazne odmietali a radšej si priplatili za pôvodné zloženie paliva. Aj napriek tomu, že väčšina vozidiel jazdiacich na ich cestách splňujú normy k tomu, aby takéto palivá mohli využívať na pohon.

Taktiež sa očakáva, že pridaním biozložky (rastlinného etanolu) dôjde k zdraženiu palív, nakoľko ich výroba bude nákladnejšia. Prémiové palivá a diesel by nateraz mali ostať nezmenené a s pôvodnou „receptúrou“.

Či sa do ovzdušia vypustí menej skleníkových plynov je však otázne, nakoľko majú nové palivá o čosi znížiť výkon motora a paradoxne aj zvýšiť spotrebu. Tankovať sa tak bude častejšie a za drahšie.

Vďaka portálu Autobild vieme, že je o pripravovanej zmene takmer rozhodnuté, čo zaskočilo hlavne jednotlivé spoločnosti zo Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (Slovnaft, Shell, Jurki…). Autobild taktiež vytvoril praktický zoznam všetkých vozidiel, ktoré môžu mať s novými palivami problém (hlavne z dlhodobého hľadiska).

Zoznam vozidiel, ktoré môžu mať problém s novým palivom nižšie v galérii
⇓ ⇓ ⇓

Je preto možné, že aj po novom roku sa ešte nejakú dobu bude predávať rovnaké palivo ako doteraz. Nie je pritom vylúčené, že podobne ako v Nemecku, tak aj na Slovensku ostane na benzínových pumpách „klasická“ 95-tka, ktorá ale bude musieť taktiež zdražieť, aby sa vykompenzovali pokuty za porušenie nariadenia.

Problém aj pre záhradnú techniku či skútre

Vysoký podiel biozložky v benzíne však nepredstavuje problém len pre staršie automobily, ale aj pre rôzne druhy záhradnej techniky (kosačky, motorové píly, krovinorezy…) či skútre a motoriek, ktoré nemajú priame vstrekovanie paliva, ale využívajú karburátor.

Nové stroje síce zvládnu až 10 % etanolu, no aj tu platí, že v prípade starších strojov sa bude musieť tankovať prémiovejšie palivo (ktoré sa veľmi neodporúča a v podstate má viac škody ako úžitku), alebo si zadovážiť novšiu generáciu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú