Najnovší výskum prekvapil celý svet. Batérie elektromobilov vydržia omnoho dlhšie
Vedci zo Stanfordovej univerzity a SLAC National Laboratory priniesli prekvapivú správu pre všetkých majiteľov elektromobilov. Podľa ich najnovšej štúdie by životnosť batérií v elektromobiloch mohla byť až o 40 % dlhšia, než predpovedajú štandardné testy. Táto správa prináša nádej nielen pre majiteľov elektromobilov, ale aj pre celý sektor elektromobility, ktorý čelí výzvam udržateľnosti a nákladov na batérie. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.
Testy v laboratóriu vs. realita
Štandardné laboratórne testy vyhodnocujú životnosť batérií spôsobom, ktorý nezodpovedá skutočnému používaniu. Pri testovaní sa batérie neustále úplne vybíjajú a znova plne nabíjajú, pričom sa opakuje rovnaký cyklus. To má overiť spoľahlivosť a životnosť dizajnu batérie.
V reálnom svete však batérie čelia omnoho dynamickejším podmienkam, či už ide o akceleráciu, brzdenie v mestskej premávke, či státie na semaforoch, jazdu po diaľniciach, ale aj dlhé hodiny státia na parkovisku. Tieto faktory laboratórne testy vôbec nezohľadňujú.
„Netestovali sme batérie elektromobilov správnym spôsobom,“ vysvetľuje Simona Onori, profesorka energetických vied zo Stanfordovej univerzity. „Na naše prekvapenie, reálne jazdenie s častými zastávkami, akceleráciou, brzdením a dlhými prestávkami pri parkovaní pomáha batériám vydržať dlhšie, než by sme predpokladali podľa štandardných testov.“
Nový prístup k testovaniu batérií
Tím vedcov preto navrhol štyri rôzne scenáre vybíjania batérií, pričom použil reálne údaje z jazdy. Počas dvoch rokov testovali 92 komerčne dostupných lítium-iónových batérií, pričom výsledky ukázali, že životnosť batérií sa predĺžila, keď testovacie profily lepšie odrážali reálne jazdné správanie.
Zaujímavé je, že krátke a prudké zrýchlenie počas jazdy spomalilo degradáciu batérií. Navyše, tlačenie pedála na podlahu paradoxne pomáhalo spomaliť proces starnutia batérií namiesto toho, aby ho urýchlilo.
Vedci tiež skúmali, či batérie starnú rýchlejšie, keď sú neustále nabíjané a vybíjané, ako je to typické napríklad pre doručovacie vozidlách, alebo keď zostávajú dlhé obdobia neaktívne. Zistili, že ideálna situácia je niekde medzi týmito dvoma extrémami, čo presne odráža správanie bežných vodičov elektromobilov.
Výsledky tejto štúdie môžu pomôcť výrobcom elektromobilov optimalizovať systémy manažmentu batérií tak, aby predĺžili ich životnosť. Okrem toho majú tieto zistenia potenciál ovplyvniť aj iné oblasti, ako sú systémy skladovania energie alebo batérie pre medicínske implantáty.
Výskum tímu Stanfordu a SLAC tak nielenže vyvracia niektoré zaužívané mýty o degradácii batérií, ale tiež ponúka nádej, že elektromobily budú v budúcnosti ešte spoľahlivejšie a ekonomicky dostupnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Populárna japonská značka chce zaujať Európu. Pripravuje zaujímavý elektromobil
Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
Vydrží až 1,6 milióna kilometrov. Bosch stvoril revolučný spaľovák s odpísaným palivom
Recenzia Nová Kia EV3 boduje dojazdom aj komfortom. No jej najväčší problém ťa privádza do šialenstva
Samá rozozná poruchu a opraví sa. Vedci z celej Európy vyvíjajú batériu, ktorá navždy zmení autá
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chráni mozog, bojuje s Alzheimerom a stojí pár centov. Často prehliadaný zdroj živín vedci odporúčajú zaradiť na tanier
EÚ pripravuje zásadnú zmenu pre vodičov: Slováci sa budú musieť pripraviť na novú éru tankovania, nie každé auto to zvládne
Finančná správa hľadá nové posily. Ponúka bonus až 5 000 eur, stabilné platy a štedré benefity
KVÍZ: Len 10 % Slovákov prejde cez prvú otázku. Dokáž, že svoju krajinu poznáš dokonale
Zbrane, ktoré doletia až do Moskvy? Údajný Trumpov plán môže prepisovať vojnu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Nová Kia EV3 boduje dojazdom aj komfortom. No jej najväčší problém ťa privádza do šialenstva
- Populárna japonská značka chce zaujať Európu. Pripravuje zaujímavý elektromobil
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
EÚ sa rúti do krízy: Táto európska dohoda zvyšuje ceny a posilňuje Rusko, tvrdí ekonóm
Veril si, že šanca na chlapca alebo dievča je 50/50? Odborníci prišli so zaujímavým zistením
Slováci nevedia správne používať klimatizáciu. Lekár varuje, čo ohrozuje najmä alergikov
Európska únia zverejnila znepokojivé dáta. Odhalila obrovského znečisťovateľa, o ktorom nikto netušil
Automobilový gigant Stellantis je v obrovských problémoch. Vykázal šokujúcu stratu za prvý polrok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP