Poradí si aj s teplotou -40°C. Čína ukázala batériu zo zaujímavého materiálu, vyrobí ju už o rok
Spoločnosť CATL ohlásila svoju druhú generáciu sodíkovej batérie počas Summitu mladých vedcov vo svete, pričom hlavný vedec Wu Kai oznámil, že batéria bude uvedená na trh v roku 2025. Táto technológia prináša niekoľko významných vylepšení, ktoré ju robia ideálnou pre použitie v extrémnych podmienkach. O téme informoval portál CarNewsChina.
Kľúčové vylepšenia novej generácie
Najväčšou inováciou druhej generácie sodíkových batérií je schopnosť normálneho vybíjania aj pri teplotách až -40 °C. Táto vlastnosť ich predurčuje na použitie v chladných klimatických podmienkach. Okrem toho ponúkajú vyššiu bezpečnosť a odolnosť voči nízkym teplotám, pričom si zachovávajú solídnu hustotu energie.
Aj keď presné údaje o energetickej hustote ešte neboli zverejnené, CATL plánuje dosiahnuť viac ako 200 Wh/kg. Hoci sa očakáva, že batéria bude dostupná už v roku 2025, masová výroba by mala začať až v roku 2027.
Výhody sodíkových batérií v porovnaní s lítiovými
Technológia sodíkových batérií funguje na podobnom princípe ako lítiové, pričom dochádza k pohybu iónov medzi pozitívnou a negatívnou elektródou. V porovnaní s lítiovými batériami ponúkajú sodíkové batérie lepšiu bezpečnosť a odolnosť voči nízkym teplotám, hoci zatiaľ nedosahujú rovnakú energetickú hustotu. Táto vlastnosť im však poskytuje výhodu v prostrediach s extrémnym chladom.
Z ekonomického hľadiska by sodíkové batérie mohli teoreticky ponúknuť nižšie náklady, no v súčasnosti sú drahšie kvôli nedostatku masovej produkcie a menej efektívnym výrobným procesom. Cena lítiových batérií zároveň klesá, čo vývoj sodíkových batérií brzdí.
Výhľad na trh
Už v roku 2021 CATL predstavil prvú generáciu sodíkových batérií, ktorá zaujala rýchlym nabíjaním, tepelnou stabilitou a výkonom v nízkych teplotách. Podľa CEO Robina Zenga si vývoj druhej generácie kladie za cieľ prekonať hranicu 200 Wh/kg.
Použitie sodíkových batérií v reálnych podmienkach je zatiaľ obmedzené, avšak automobilky ako Chery a JAC už predstavili modely poháňané týmito batériami. Podobne aj výrobca skútrov Yadea implementoval túto technológiu do svojich produktov. Odhady naznačujú, že druhá generácia sodíkových batérií by mohla nahradiť 20 až 30 % lítium-železo-fosfátových batérií v malých alebo krátkodobých vozidlách.
Výrobná kapacita a budúcnosť
Spoločnosť BYD v januári 2024 spustila výstavbu závodu na výrobu sodíkových batérií s kapacitou 30 GWh ročne. Spočiatku budú batérie dosahovať hustotu 105 Wh/kg, pričom sa očakáva nárast na 130 Wh/kg. Toto naznačuje, že ambícia CATL dosiahnuť 200 Wh/kg je odvážna, ale v dohľadnej budúcnosti možno reálna.
Sodíkové batérie by mohli priniesť revolúciu v segmente vozidiel pre chladné podmienky a krátke trasy, čím by zlepšili dostupnosť ekologických technológií pre širší trh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
MIMORIADNE: Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP