Pas batérie je akýsi doklad o pôvode materiálov a o celkovom zložení akumulátora v elektromobile. Ako upozornil portál InsideEVs, prvé automobilky spustili pilotný program a zverejnili pas pre svoje akumulátory.

Prvými lastovičkami v tomto smere sú automobilky Tesla a Audi. Za takzvaným batériovým pasom stojí Globálna batériová aliancia, do ktorej je zapojených viac ako 120 veľkých spoločností, ktoré vyrábajú elektromobily alebo samotné akumulátory.

Viac transparentnosti, z ktorej ťaží najmä spotrebiteľ

Cieľom zavedenia pasu batérie je vytvoriť stabilný a udržateľný reťazec s batériami. Spotrebiteľ dokáže zistiť, či je batéria v jeho elektromobile vyrobená z nových, alebo recyklovaných surovín. Taktiež dokáže zistiť zloženie batérie a pomer jednotlivých kovov.

Pas batérie tiež zobrazuje informácie o odhadovanej životnosti, očakávanom počte nabíjacích cyklov a tiež informácie o hmotnosti, napätí, energetickej hustote a samozrejme kapacite novej batérie. Dôležitou informáciou v pase je aj to, odkiaľ pochádzajú materiály v batérii.

GBA/Screenshot
Svoj pas batérií aktuálne predstavili automobilky Tesla a Audi. Oba pasy odhaľujú množstvo informácií o pôvode a zložení, avšak ešte stále nie sú tieto informácie úplné.

Pas Tesly napríklad odhaľuje, že kobalt použitý v batérií pochádza od spoločnosti Kamoto Copper Company, ktorá ťaží v Kongu. V tomto prípade ale pas dokáže „vysledovať“ iba 1 % použitých materiálov, čo je naozaj málo.

GBA/Screenshot

Audi je na tom o niečo lepšie a v ich prípade pas sleduje 10 % použitých materiálov. Poznáme teda pôvod kobaltu a dokonca aj lítia. K úplným informáciám o materiáloch nás čaká ešte dlhá cesta, no začiatok je to rozhodne dobrý.

Vo finále by mal pas batérie odhaliť všetky detaily o akumulátore, teda pôvod anódy aj katódy, všetky použité materiály a ich pomery. Samozrejme, bude k dispozícii aj informácia o mieste pôvodu a tiež to, či môže pri ťažbe a spracovaní dochádzať k zneužívaniu detskej práce.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP