Po tom, čo autonómne auto Uberu zrazilo v noci 18. marca chodkyňu, sa rozbehlo vyšetrovanie, ktoré má objasniť príčiny nehody. V porovnaní s haváriou, ktorej účastníkom by bolo „hlúpe“ auto, je však proces kvôli prítomnosti moderných technológií omnoho zložitejší. Podozrenia v tomto prípade padajú na senzory a systém autonómneho riadenia Uberu, ktorý mal situáciu krátko pred zrážkou chybne analyzovať, čo malo pre chodkyňu smrtiace následky.
Technológie, ktoré Uber nasadzuje do svojich autonómnych áut by sa mali postarať o bezproblémovú a bezpečnú jazdu. Neraz sa však ukázalo, že ani tie najmodernejšie systémy a hardvér nedokážu zabrániť krízovým situáciám, ktoré mali neskôr fatálne následky. Takto tragicky dopadla aj marcová nehoda autonómneho vozidla Uberu s chodkyňou, ktorá v noci prechádzala cez cestu so svojim bicyklom.
Za tragickou nehodou má byť zlé rozhodnutie systému vozidla
Samotná spoločnosť tvrdí, že senzory auta mali chodkyňu na ceste zaznamenať, no situáciu vyhodnotili ako „falošne pozitívnu“. V dôsledku toho nedošlo k žiadnej akcii, ktorá by zrážke zabránila. Uber totiž do svojho systému pre tieto autá vložil aj situácie, kedy senzory môžu zaznamenať objekty podobné ľuďom, alebo iné prekážky, no realita môže byť iná. Citlivosť rozoznávania ale v tomto prípade nastavila spoločnosť na minimum. Senzory, ktoré mohli nebohú chodkyňu zachytiť, tak neposlali systému potrebné informácie pre vykonanie úhybného manévru.
Navyše vodič, ktorý sedel za volantom auta, v tej chvíli nevenoval pozornosť jazde, kvôli čomu nemohol včas prevziať kontrolu nad riadením. To neskôr odhalili aj policajné zábery. Od tejto tragickej nehody spolupracuje Uber s vyšetrovacím tímom Výboru pre národnú bezpečnosť dopravy. Vyšetrovatelia ale ani takmer 2 mesiace po havárii nezverejnili predbežné hlásenie o zistených skutočnostiach. Svoj postoj k celej situácii teraz vyjadril pre portál The Verge aj Uber.
„S vyšetrovateľmi úzko spolupracujeme. Z úcty k tomuto procesu a dôvery vo Výbor pre národnú bezpečnosť dopravy nemôžeme bližšie okolnosti komentovať. Spustili sme však detailné vyšetrovanie v našom programe autonómnych áut a požiadali sme bývalého predsedu výboru, Christophera Harta, aby nám poradil v oblasti bezpečnosti.“ – vyjadrenie spoločnosti Uber.
Nenechaj si ujsť
Zabudni na klasický taxík, na Novom Zélande si chcú volať lietadlo podobne ako Uber
Problémy však nastávajú už v samotných základoch programu autonómnych áut Uberu. Spoločnosť nielen, že znížila počet vodičov, ktorí sú v autách počas jazdy prítomní, z dvoch len na jedného, ale tiež zredukovala počet senzorov LIDAR. Práve tento hardvér je dôležitou súčasťou pre bezpečný systém autonómneho riadenia áut. K tomu všetkému sa mal navyše pridať aj guvernér Arizony, Doug Ducey, ktorý mal spoločnosti povoliť spustenie tohto programu skôr, ako to bolo vhodné.
Dodávatelia sa od problémov dištancujú
Nvidia, divízia Intel Mobileye, či spoločnosť Velodyne, ktorá vyrába senzory LIDAR, zamietli fakt, že by problém, ktorý spôsobil marcovú nehodu, mohol nastať v niektorom z ich komponentov. Chybu vraj treba hľadať v softvéri spoločnosti. Kým vyšetrovatelia prídu na presnú príčinu nehody a Uber zanalyzuje svoj systém autonómneho riadenia, ubehne ešte pár týždňov, či mesiacov.
Vozidlá bez šoféra a s vlastným „rozumom“ ale naďalej ostanú v očiach verejnosti pochybným prostriedkom, ktorému k dokonalosti a bezpečnej jazde chýba ešte mnoho. Žiaden hardvér a softvér totiž zatiaľ nedokáže spoľahlivo nahradiť pozorného vodiča za volantom.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepojí celú Európu a nahradí autá aj lietadlá. Po 10 rokoch konečne stavajú revolučný hyperloop
Našli úplne nový druh supernovy. Jej pozostatky sa nachádzajú aj na Zemi
Na toto nie si pripravený. Zrod prvého Jediho či seriál o Temnej strane. Star Wars už nikdy nebude také ako predtým
Obrovský hit dorazil online. Netflix pridal najlepšiu českú komédiu tohto roka
Odborníčka exkluzívne pre FonTech: Táto technológia ti ničí život, ani o tom nevieš. Jedna skupina Slovákov trpí najviac
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský hit dorazil online. Netflix pridal najlepšiu českú komédiu tohto roka
- Legendárna akčná komédia je späť, nešetrí humorom ani akciou (trailer)
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Vedci šokujú svet: Teória o koronavíruse, ktorej sme sa všetci smiali, je pravdepodobne pravdivá
-
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Legendárna akčná komédia je späť, nešetrí humorom ani akciou (trailer)
- Vedci šokujú svet: Teória o koronavíruse, ktorej sme sa všetci smiali, je pravdepodobne pravdivá
-
- USA sa po 50 rokoch vrátili na Mesiac. Historická misia sa práve zmenila na katastrofu
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Veľké prekvapenie Telekomu. Predstaví dve nové služby, prídu už o pár dní (+ detaily)
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené