Po tom, čo autonómne auto Uberu zrazilo v noci 18. marca chodkyňu, sa rozbehlo vyšetrovanie, ktoré má objasniť príčiny nehody. V porovnaní s haváriou, ktorej účastníkom by bolo „hlúpe“ auto, je však proces kvôli prítomnosti moderných technológií omnoho zložitejší. Podozrenia v tomto prípade padajú na senzory a systém autonómneho riadenia Uberu, ktorý mal situáciu krátko pred zrážkou chybne analyzovať, čo malo pre chodkyňu smrtiace následky.

Technológie, ktoré Uber nasadzuje do svojich autonómnych áut by sa mali postarať o bezproblémovú a bezpečnú jazdu. Neraz sa však ukázalo, že ani tie najmodernejšie systémy a hardvér nedokážu zabrániť krízovým situáciám, ktoré mali neskôr fatálne následky. Takto tragicky dopadla aj marcová nehoda autonómneho vozidla Uberu s chodkyňou, ktorá v noci prechádzala cez cestu so svojim bicyklom.

Za tragickou nehodou má byť zlé rozhodnutie systému vozidla

Samotná spoločnosť tvrdí, že senzory auta mali chodkyňu na ceste zaznamenať, no situáciu vyhodnotili ako „falošne pozitívnu“. V dôsledku toho nedošlo k žiadnej akcii, ktorá by zrážke zabránila. Uber totiž do svojho systému pre tieto autá vložil aj situácie, kedy senzory môžu zaznamenať objekty podobné ľuďom, alebo iné prekážky, no realita môže byť iná. Citlivosť rozoznávania ale v tomto prípade nastavila spoločnosť na minimum. Senzory, ktoré mohli nebohú chodkyňu zachytiť, tak neposlali systému potrebné informácie pre vykonanie úhybného manévru.

Navyše vodič, ktorý sedel za volantom auta, v tej chvíli nevenoval pozornosť jazde, kvôli čomu nemohol včas prevziať kontrolu nad riadením. To neskôr odhalili aj policajné zábery. Od tejto tragickej nehody spolupracuje Uber s vyšetrovacím tímom Výboru pre národnú bezpečnosť dopravy. Vyšetrovatelia ale ani takmer 2 mesiace po havárii nezverejnili predbežné hlásenie o zistených skutočnostiach. Svoj postoj k celej situácii teraz vyjadril pre portál The Verge aj Uber.

S vyšetrovateľmi úzko spolupracujeme. Z úcty k tomuto procesu a dôvery vo Výbor pre národnú bezpečnosť dopravy nemôžeme bližšie okolnosti komentovať. Spustili sme však detailné vyšetrovanie v našom programe autonómnych áut a požiadali sme bývalého predsedu výboru, Christophera Harta, aby nám poradil v oblasti bezpečnosti.“ – vyjadrenie spoločnosti Uber.

Nenechaj si ujsť
Zabudni na klasický taxík, na Novom Zélande si chcú volať lietadlo podobne ako Uber

Problémy však nastávajú už v samotných základoch programu autonómnych áut Uberu. Spoločnosť nielen, že znížila počet vodičov, ktorí sú v autách počas jazdy prítomní, z dvoch len na jedného, ale tiež zredukovala počet senzorov LIDAR. Práve tento hardvér je dôležitou súčasťou pre bezpečný systém autonómneho riadenia áut. K tomu všetkému sa mal navyše pridať aj guvernér Arizony, Doug Ducey, ktorý mal spoločnosti povoliť spustenie tohto programu skôr, ako to bolo vhodné.

Dodávatelia sa od problémov dištancujú

Nvidia, divízia Intel Mobileye, či spoločnosť Velodyne, ktorá vyrába senzory LIDAR, zamietli fakt, že by problém, ktorý spôsobil marcovú nehodu, mohol nastať v niektorom z ich komponentov. Chybu vraj treba hľadať v softvéri spoločnosti. Kým vyšetrovatelia prídu na presnú príčinu nehody a Uber zanalyzuje svoj systém autonómneho riadenia, ubehne ešte pár týždňov, či mesiacov.

Vozidlá bez šoféra a s vlastným „rozumom“ ale naďalej ostanú v očiach verejnosti pochybným prostriedkom, ktorému k dokonalosti a bezpečnej jazde chýba ešte mnoho. Žiaden hardvér a softvér totiž zatiaľ nedokáže spoľahlivo nahradiť pozorného vodiča za volantom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú