Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Len pred pár týždňami zažila slovenskú premiéru úplne nová, v poradí už 4. generácia Audi A3. Aj napriek tomu, že prémiová značka stavia Audi A3 na modulárnej platforme MQB z koncernu VW, na ktorej stojí napríklad aj Octavia či Golf, v Audi si zachovali svoju vlastnú tvár a novinka oproti koncernovej konkurencii v niektorých ohľadoch vyniká.

„Dokonalé auto pre mladých a úspešných ľudí.“ Takto prezentuje novú A3-ku samotná automobilka. Tvárou novej „Á-trojky“ na Slovensku je raper Pil C, takže zacielenie na mladšiu generáciu je nepopierateľné.

No na to, aby si si novú A3 mohol dovoliť vo svojej „vysnívanej výbave“, musíš byť naozaj veľmi úspešný. Základná verzia vo vyhotovení Sportback síce štartuje už od 25 980 €, no konkrétne nami testovaná verzia s príplatkovými S line doplnkami a s niekoľkými ďalšími prvkami razom vystrelí cenu nad 40 000 €.

Bez ohľadu na cenu sa ale jedná o elitu svojho segmentu, ktorá však má zopár nedostatkov. Čo všetko sa o Audi A3 Sportback dozvieš?

  • Aké sú jazdné vlastnosti 4. generácie Audi A3
  • Aká je jej spotreba na diaľnici, v meste a mimo mesta
  • V čom vyniká Audi A3 oproti svojim koncernovým súrodencom
  • Aké sú najväčšie technologické vychytávky
  • Čo sa dizajnérsky nie úplne podarilo zvládnuť

Poďme ale pekne od začiatku. Do redakcie sme dostali Audi A3 v karosárskom prevedení Sportback, čiže nám za zadnou nápravou „netrčal“ niekoľko desiatok centimetrov dlhý kufor. Celkovo je k dispozícii 5 kombinácií motorov a prevodovky, pričom ja som mal tú česť s benzínovým 1,5 litrovým motorom (výkon 110 kW / 150 koní) a 7-stupňovou automatickou prevodovkou S-tronic. 

Filip Šimovič/FonTech

Na to, že pod kapotou priadol iba 1,5-litrový štvorvalec, bolo auto skutočne veľmi živé. Ak teda hľadáš štvorkolesového tátoša, s ktorým sa dá zábavne pojazdiť, no s ktorým vieš rovnako robiť fantastickú spotrebu, táto motorizácia je to pravé orechové.

Filip Šimovič/FonTech

Prejdime však na začiatok snáď k tomu najpodstatnejšimu, čo sa typický Slovák vždy pýta – k spotrebe. Ako pri každom aute, aj tu platí, že spotreba bude taká, akú ju samotný šofér bude chcieť. V tomto prípade však môžu byť rozdiely medzi minimálnou a maximálnou ešte markantnejšie. Ako prvú som meral spotrebu čisto na diaľnici. Z Bratislavy do Nitry sa zastavila na 6,7 l / 100 km, čo je na pomery tohto motora pomerne dobré. Treba podotknúť, že väčšinu času som šiel 130 km/h.

Filip Šimovič/FonTech

Pri 250 km okruhu, kde som už kombinoval diaľnicu s okreskami a jazdou cez mestá a obce sa výsledná spotreba zastavila na úrovni 5,5 l / 100 km. V tomto prípade som sa však tiež nesnažil jazdiť na spotrebu a striedal som jazdné režimy Comfort a Individual, ktorý som mal nastavený viac do športovej charakteristiky.

Filip Šimovič/FonTech

Akonáhle som však prepol jazdný režim do módu Efficiency, podarilo sa mi jazdiť so spotrebou aj pod 5 l a pri bežnej jazde v režime Comfort a absencii diaľníc sa priemerná spotreba zastavila na rovných 5 l / 100 km.

Filip Šimovič/FonTech

To už sú celkom prijateľné hodnoty na športovo ladenejšie auto. Takto nízke spotreby sa však dajú dosiahnuť najmä vďaka technológii vypínania valcov a taktiež mild-hybridnej 48 V elektrickej sústave. Pri plachtení dokáže A3 jazdiť iba na dva valce, čo značne prispieva k úspore paliva.

Filip Šimovič/FonTech

48 V elektrická sústava autu okrem plachtenia pomáha aj pri rozbiehaní, kedy klasický spaľovací motor spotrebúva najviac paliva. V prípade potreby čo najvyššieho výkonu takisto začne pomáhať elektrika, ktorá dokáže pridať 9 kW výkonu a krútiaci moment 50 Nm. Celkovo vie tento systém ušetriť v priemere 0,4 litra paliva na 100 km. O jej nabíjanie sa obávať nemusíš, batéria v mild-hybride sa totiž dobíja výhradne rekuperačne len pri brzdení alebo spomaľovaní.

Filip Šimovič/FonTech

Ak chceš ale z auta vyťažiť maximum a užiť si ostrejšiu jazdu, so spotrebou sa budeš pohybovať nad 10 l / 100 km. V tomto smere by som chcel poukázať ešte na jednu vec – je ňou naozaj pekný zvukový prejav motora v interiéri vozidla. Práve zvuk pri vyšších otáčkach značne prispieva k spomínanému „fun faktoru“.

Filip Šimovič/FonTech

Pri nastavení prevodovky a riadenia do režimu Sport sa dá jazdiť aj svižnejším tempom. Na ceste drží auto perfektne, za čo môže športový podvozok, ktorý je súčasťou verzie S line. Ten je oproti tomu štandardnému znížený o 15 mm. Z komfortu však nijako výraze neuberá a nerovnosti filtruje pomerne dobre, pokiaľ cez ne šofér jazdí s rozumom.

Filip Šimovič/FonTech

Poďme ale do interiéru, kde to nová Audi A3 na prvý pohľad rozohrala vo veľkom štýle. Po usadení za volant ťa privíta 10,25″ digitálny prístrojový štít s pekným a prepracovaným grafickým prostredím. Možností zorazení je veľa, o čom sa môžeš presvedčiť aj na priložených fotografiách.

Zobraziť celú galériu (28)
Filip Šimovič / FonTech

Zobraziť celú galériu (28)
Filip Šimovič/FonTech

Zobraziť celú galériu (28)
Filip Šimovič/FonTech

Stredový displej má veľkosť uhlopriečky 10,1″ a disponuje rozhraním MMI, ktoré je graficky veľmi prívetivé, intuitívne a dôležité ovládacie prvky sa v ňom dajú nájsť v priebehu pár kliknutí. Systém disponuje aj možnosťou pripojenia smartfónu cez Android Auto a Apple CarPlay. Je pravda, že rovnakými možnosťami disponuje aj nový Leon, alebo ôsma generácia Golfu, no Audi si znova v tomto smere zachováva „svoju tvár“ a to najmä vďaka dobre vyzerajúcemu a skvele fungujúcemu používateľskému rozhraniu.

Filip Šimovič/FonTech

Čerešničkou na torte je rad asistenčných systémov, ktoré v Audi fungujú perfektne. Nájdeme tu prediktívny tempomat, ktorý dokáže čítať značky a brzdiť pred ostrými zákrutami či asistenta udržiavania v jazdných pruhoch, ktorý dokonca nemal problémy ani v noci a na okresných cestách. 

Zobraziť celú galériu (28)
Filip Šimovič/FonTech

Na stredovom tuneli sa nachádza elektronický radič prevodovky, ktorý má vedľa seba aj tlačidlo na naštartovanie a vypnutie motora, pekným prvkom je aj dotykový ovládač rádia, pomocou ktorého môžeš ovládať hlasitosť krúživými pohybmi po jeho povrchu.

Zobraziť celú galériu (28)
Filip Šimovič/FonTech

Elektronická prevodovka „Shift by Wire“ nie je k voliči na stredovom tuneli pripojená mechanicky, ale iba elektronicky. Vďaka absencii mechanického prepojenia môže byť volič prevodovky menší a v podstate môže byť umiestnený kdekoľvek. Všetky tieto prvky sú ale osadené do panelu z klavírneho laku, takže si asi vieš predstaviť, ako celá táto konzola vyzerá po pár nepresných dotykoch na jednotlivé prvky na nej. Buď si teda budúci majiteľ zvykne na stále ucapkaný panel, alebo si ho bude musieť každú chvíľu čistiť.

Filip Šimovič/FonTech

Keď už som pri tých negatívach, celý interiér, respektíve jeho pravá strana od volantu, pôsobí veľmi úhľadne a ucelene, no na vodiča potom „vykúka“ dvojica výduchov klimatizácie, ktorá celú túto „líniu“ absolútne rozbíja. Je to zrejme otázka vkusu, no zatiaľ som sa stretával skôr s negatívnymi názormi na toto riešenie. Ešte jedno mínus by som udelil madlám dverí vo vnútri. Neviem, prečo sa v Audi rozhodli použiť takýto „lacný“ materiál na dotyk pôsobiaci ako plasty, ktoré sa používajú vo Fábii. Pri aute za viac ako 40 000 € by som čakal niečo prémiovejšie. Tu však všetky negatíva na interiér končia.

Filip Šimovič/FonTech

Čo sa v novej Audi A3 začne odohrávať po zotmení, je kapitola sama o sebe. Ambientné osvetlenie, ktoré si môžeš kombinovať v stovkách variácií, posúva auto do najvyššej triedy svojho segmentu. 

Filip Šimovič/FonTech

Filip Šimovič/FonTech

Zhrnutie

Nová Audi A3 je naozaj auto určené predovšetkým pre mladých ľudí. Svedčia o tom aj jeho rozmery, jazdné vlastnosti a celkový „štýl“, ktorého má A3-ka na rozdávanie. Mladým ľuďom sa dokonca môžu páčiť aj extravagantnejšie riešenia v podobe spomínaných výduchov klimatizácie a ten zvyšok, ten už sa musí páčiť aj fanúšikom „dospelejších“ modelov značky, ako sú A5 či A7.

Koniec koncov, asi by bolo veľkým sklamaním a tiež veľkým fiaskom, keby vozidlo s cenovkou nad 40 000 € neurobilo dojem a keby nedisponovalo takými jazdnými vlastnosťami a asistentami, aké nové Audi A3 má.

Vzhľadom na triedu vozidla a jeho cenovku si ju však zrejme kúpi iba ten, kto po nej naozaj túži. Touto kúpou však rozhodne neurobí chybu. Dostane totiž zábavné a štýlové auto, ktoré má skvelé jazdné vlastnosti a vynikajúcu spotrebu.

O fotografie k článku sa postaral Filip Šimovič

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú