Angara A5, nová ruská raketa, odštartovala 14. decembra o 6:50 nášho času z kozmodrómu Plesetsk. Let rakety, ktorá je pre Ruskú federáciu pokroková, prebehol úspešne a bez akýchkoľvek problémov, informoval Roskosmos.

Čerstvý závan ruskej kozmonautiky

Rakety Angara sú vo vývoji už dlhé roky, pričom prvý suborbitálny let vykonala verzia 1.2pp v júli 2014. Cieľom misie bolo otestovanie hardvéru a techniky, ktorú využíva väčšia verzia Angara A5. Let prebehol úspešne a ešte v ten istý rok, 23. decembra, poletela po prvý raz v histórii aj Angara A5, rovnako úspešne a splnila očakávania.

Zobraziť celú galériu (3)
Raketa Angara A5 počas transportu na štartovaciu plochu. Zdroj: Russian ministry of defence

Ubehlo však takmer šesť rokov a kým v impériu za oceánom žal úspech Falcon 9 so stovkou úspešných letov na svojom konte, či v posledných rokoch dokonca raketa Electron firmy Rocket Lab, obria Angara akosi viac nevzlietla. To zmenil až včerajší štart zo zasneženej krajiny, po ktorom sa majestátna raketa Angara A5 opäť dostala do vesmíru a na geosynchrónnu orbitu vyniesla testovací náklad, píše Space.

Tento let sa mal pôvodne uskutočniť už v roku 2016, no zásadne ho oneskorili problémy so súčiastkami a subdodávateľmi. Do vesmíru mala navyše podľa plánov vyniesť skutočný satelit, od čoho však tiež upustili a reálne využitie novej rakety ostalo v nedohľadne. Po úspešnom včerajšom lete sa však jej čas blíži a čoskoro začne plniť kontrakty oveľa častejšie.

Prežitok minulosti alebo revolučný stroj?

Pri prvom pohľade na raketu Angara okamžite udrie do očí jej industriálny a prudko účelový vzhľad, na ktorý sme pri ruskej vesmírnej technike zvyknutí. Ten pôsobí chladne, rázne a brutálne, plní svoj účel a zbytočne neohuruje krásnym náterom či moderným minimalistickým vzhľadom. Na tom nie je nič zlé, možno práve naopak – je pozitívne, že si ruské rakety tento typický prvok zachovávajú. K tomuto ostrému priemyselnému vzhľadu sa dnes pridáva napríklad aj Starship.

Transport rakety Soyuz 2.1b, ikonou industriálneho dizajnu. Zdroj: Roskosmos

Problém však nastane, ak si prvok archaizmu a minulosti zachová aj technika a výkon stroja. Je dôležité spomenúť jednu zásadnú zmenu – je ňou palivo RP-1, ktoré je dnes v raketovom svete najbežnejšie a oproti hypergolickým palivám niektorých bývalých ruských rakiet oveľa ekologickejšie a bezpečnejšie riešenie. Je to však všetko, čo Angara ponúka?

Raketa Angara A5 Falcon 9 (SpaceX)
Celková hmotnosť 767 ton 550 ton
Hmotnosť nákladu na nízku obežnú dráhu Zeme 24,5 ton 22,8 ton / 15,6 ton v prípade pristátia
Ťah 9 600 kN 7 607 kN
Výška 64 m 70 m
Cena 82,4 mil. € / 47 mil. € do 2024 51 mil. € / 41,2 mil. € pri použitom prvom stupni

Ak postavíme Angaru A5 v tabuľke proti Falcon 9 od SpaceX, jej jedinou výhodou sa stáva schopnosť vyniesť o necelé dve tony nákladu viac na nízku obežnú dráhu. Celý systém pritom váži o vyše než 200 ton viac, a teda musí produkovať aj oveľa vyšší ťah počas štartu, kvôli čomu je menej efektívny.

V takom prípade by sme očakávali, že stroj je jednoduchý a svoju nízku efektivitu kompenzuje nízkou cenovkou. Opak je však pravdou, pretože cena jediného letu sa vyšplhá až na 82 miliónov eur, čo je takmer presný dvojnásobok letu Falcon 9 s použitým prvým stupňom (tie sú podľa štatistík rovnako spoľahlivé ako nové).

Angara A5 však jednu veľkú výhodu má, ktorá je pre „lokálnych“ zákazníkov, ktorí nemusia transportovať svoje satelity na druhý koniec kontinentu a radšej si zaplatia trochu vyššiu sumu. Podľa spaceflightnow.com má ale cena letu do roku 2024 klesnúť takmer na polovicu (47 miliónov €), čo je menej než let nového Falcon 9. Ak sa čosi také skutočne podarí, Ruská federácia bude mať vo svojom inventári jednu z cenovo najvýhodnejších rakiet na svete.

Pošli nám TIP na článok



Vesmír a veda