Americká spoločnosť SiFly rozvírila vody technologického trhu s ambíciou prekonať čínsku konkurenciu. Tvrdí, že jej nové modely Q12 a Q250 prepisujú pravidlá v oblasti doletu, výdrže batérie, nosnosti aj hlučnosti a to všetko za porovnateľné ceny.

Firma zatiaľ drží detailné technické špecifikácie v tajnosti, no už teraz má za sebou testovanie v reálnych podmienkach aj podporu odborníkov. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.

Dva modely, dve misie

Menší z dvojice modelov s označením Q12 je určený pre ľahké priemyselné použitie. S nosnosťou do 4,5 kg a výdržou vo vzduchu až dve hodiny pri vznášaní (alebo tri hodiny pri lete) prekonáva väčšinu konkurenčných produktov.

Dolet 145 kilometrov a takmer úplne tichý chod na vzdialenosť 100 metrov robia z tohto modelu ideálne riešenie pre aplikácie ako prieskum, infraštruktúrne inšpekcie či monitorovanie poľnohospodárskych plôch. Dodávky Q12 majú začať ešte koncom tohto roka.

Model Q12. SiFly

Model Q250 predstavuje ťažkotonážneho giganta. Unesie až 90 kg nákladu a vo vzduchu vydrží 100 minút, pričom smeruje do oblastí, kde doteraz dominovali vrtuľníky ako je hasenie požiarov, preprava tovaru či postrekovanie plodín. SiFly tvrdí, že tieto misie zvládne efektívnejšie a lacnejšie ako tradičné lietajúce stroje. Q250 by mal prísť na trh v roku 2026.

Model Q250. SiFly

Čo zatiaľ vieme a čo ešte chýba

Hoci firma ešte neodhalila, ako technicky dosiahla tieto výnimočné vlastnosti, či už ide o energetické úložiská, pohonné systémy alebo materiály, stihla si získať rešpekt odborníkov. Medzi nimi aj Mark Moore, bývalý hlavný technológ NASA pre mobilitu a súčasný CEO Whisper Aero, ktorý poznamenal, že „odhalenie SiFly je vskutku dychberúce z hľadiska schopností… je to jednoznačne najlepší multikoptér, aký existuje… Určite stojí za pozornosť aj za peniaze.“

SiFly

SiFly už testuje svoje zariadenia v praxi, napríklad v spolupráci s kalifornskou farmou Amaral Ranches. Prvé reakcie potvrdzujú, že nejde len o marketingové frázy, ale o reálne overené schopnosti. Napriek tomu však zostáva niekoľko otvorených otázok: aká je skutočná cena týchto dronov? Ako prebieha ich výroba v USA za cenu porovnateľnú s čínskymi výrobkami?

Zakladateľ a CEO firmy Briana Hinmana uviedol, že „komerčné drony doteraz nútili organizácie robiť kompromisy medzi výdržou letu, nosnosťou a doletom. My sme tieto kompromisy odstránili.“

Ak sa SiFly podarí naplniť svoje ambície, môže znamenať začiatok novej kapitoly v robotike, letectve aj priemyselnej logistike – a to nie len v USA, ale globálne

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP