Platená reklama je pre mnohé osobnosti, firmy a stránky najlepším spôsobom propagácie na najväčšej sociálnej sieti sveta, ktorá z marketingu ťaží miliardy dolárov každý rok. Tento spôsob propagácie však dokážu zneužiť aj podvodníci, ktorí môžu skutočných administrátorov účtov pripraviť o nemalé financie. Najnovšie na takýto podvod doplatil expredseda KDH Alojz Hlina, ktorý na Facebooku informoval o tom, že hackeri si cez reklamný účet objednali reklamy za tisícky eur.

Podvodom si zaplatili drahú reklamu

Podvodníci podľa informácií politika cielili na používateľov Facebooku orientovaných na kryptomeny, pričom samotnú reklamu propagovali v oblastiach strednej Európy. Pravdepodobne došlo k situácii, kedy podvodníci získali kontrolu nad reklamným účtom, cez ktorý si zaplatili reklamy vo výške 13 000 eur. Všetko to začalo scamom v mene Facebooku.

Podľa dostupných informácií sa podvodníci snažili oklamať administrátora reklamného účtu falošnými emailmi, v ktorých stálo, že stránka propagovala fotografiu chránenú autorským právom bez povolenia. Kvôli tomu email hrozil zablokovaním samotnej stránky a nakoniec sa podvodníkovi podarilo získať kontrolu nad samotným účtom, z ktorého následne neoprávnene platil vlastnú reklamu.

Podvod sa tváril ako podpora sociálnej siete Facebook, ktorá však vystupovala pod pochybným názvom „Fb page’s“. Týmto spôsobom mohli podvodníci navodiť dôveryhodný dojem a následne oklamať administrátora účtu a získať k nemu prístup. Hlina ale informoval, že sa neskôr spojili so skutočnou podporou Facebooku, s ktorou sa po mesiaci od nahlásenia incidentu dohodli na vrátení sumy za neoprávnenú reklamu.

NEPREHLIADNI
Banky tajne „zaútočili” na kryptomeny. Digitálne euro je časť prvá, potom stratíme finančné súkromie

Reklamné podvody zaznamenali aj v Česku

V prostredí tejto sociálnej siete však nejde vôbec o prvý alebo ojedinelý prípad tohto druhu. Už v komentároch pod príspevkom expredsedu KDH sa objavilo viacero skúseností ďalších poškodených ľudí, ktorí takýmto podvodom prišli pri neoprávnenej reklame o peniaze. Za takéto podvody už pritom Facebook čelí aj veľkej žalobe, a to priamo zo susedného Česka.

V prípade žaloby majiteľa kasína King’s Resort však išlo o neoprávnenú reklamu priamo na jeho kasíno, ktorého meno zneužili podvodníci na prilákanie hráčov, od ktorých vymámili peniaze. Samotné kasíno v tom čase ale nedisponovalo stránkou na Facebooku, z ktorej by si platilo reklamu. Majiteľ kasína sa od týchto reklám dištancoval a na podvod upozornil aj Facebook.

Freepik (Úprava redakcie)

Sociálna sieť sa však v jeho prípade zachovala inak a sťažnosť ignorovala, a tak sa Leon Tsoukernik, majiteľ kasín King’s Resort, rozhodol podať žalobu, v ktorej požaduje náhradu škody vo výške 500 miliónov Kč. Detailnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.

Aj takéto prípady sú tak dôkazom toho, že Facebook pomaly nezvláda kontrolovať a zamedziť podvodom ani pri svojom najväčšom zdroji príjmov – reklame. Neoprávneným spôsobom propagácie môžu podvodníci pripraviť správcov stránok o peniaze, no zároveň môže dôjsť pri podvode aj k poškodeniu mena spoločností, ktoré sa nie vždy dočkajú nápravy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú