Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Informačné a komunikačné technológie patria medzi najrýchlejšie sa rozvíjajúce oblasti s vplyvom na svetovú ekonomiku. Každý deň sa objavujú nové riešenia, technológie či postupy, ktoré nám pomáhajú. Tie najlepšie sa veľmi rýchlo dostávajú do povedomia expertov a následne sa zapracujú do nových produktov či riešení. Tento stav spôsobuje zrýchlenie celého vývoja. Ale ako zrýchliť rozvoj softvérových inžinierov, ktorí stoja za týmito riešeniami?

Investovanie do rozvoja schopností zamestnancov sa veľmi skoro prejaví ako konkurenčná výhoda firmy. Šikovní a vzdelaní inžinieri sú schopní vytvárať efektívnejšie a kvalitnejšie riešenia, čo môže prispieť k vyššej produktivite a zisku.

Okrem toho je takýto rozvoj faktorom, ktorý smeruje k zvýšeniu spokojnosti zamestnancov. Keď majú príležitosť rozvíjať sa a zlepšovať svoje zručnosti, sú viac motivovaní a spokojní so svojou prácou. Takéto investovanie prispieva k vytvoreniu silnejšieho a úspešnejšieho tímu a k potenciálnemu rastu a úspechu firmy.

Majú IT spoločnosti rozvoj zamestnancov pevne v rukách?

V oblasti softvérového vývoja si dnes nikto nekladie otázku, či je potrebné učiť sa a používať nové technológie. IT spoločnosti sa skôr zaoberajú problémom, akým spôsobom udržať tempo s neustále sa zrýchľujúcim vlakom inovácií. A tiež ako vytvoriť v tomto tempe svojim zamestnancom podmienky na osobný rozvoj.

Všeobecne platí, že firmy nemajú rozvoj svojich zamestnancov len vo svojich rukách.

„Učenie sa nových vecí, skúšanie nových postupov, a tým pádom aj osobný rozvoj zamestnanca, sa nedajú nariadiť ani kúpiť. Deväťdesiat percent úspechu totiž záleží od osobnej motivácie človeka a jeho povahových čŕt, či a čo sa chce učiť,” hovorí Site Manager firmy GlobalLogic Slovakia Rastislav Krivý.

Vzdelávanie sa si vyžaduje veľa osobnej energie aj času. Nestačí len zúčastniť sa školenia alebo si pozrieť video tutoriál.

„Dôležité je mať zanietenie, skúšať uplatniť nové poznatky, urobiť s nimi pokusy a pokračovať v hlbšom štúdiu. Zamestnanec, ktorý zvládne novú technológiu, zvyšuje svoju produktivitu i uplatniteľnosť a hodnotu na pracovnom trhu. Z toho plynie aj úprava výšky mzdy, ktorá sa u nás zamestnancom pravidelne prehodnocuje. Z tohto pohľadu je potom zrejmé, že sa na osobný rozvoj našich ľudí pozeráme ako na spoločnú investíciu, do ktorej potrebujú rovnako investovať ako firma tak aj zamestnanec,” dopĺňa Krivý.

Podľa jeho slov však pre vytvorenie ideálnych podmienok rozvoja nestačí mať len výborne fungujúce Learning & Development oddelenie (L&D).

„Kľúčovým faktorom úspechu sú aj leadership na všetkých úrovniach a najmä fungujúce komunity expertov. Pred časom sme u nás v GlobalLogic Slovakia vytvorili rolu Technology manažérov, ktorých úloha spočíva predovšetkým v podpore osobného rozvoja našich expertov v jednotlivých technologických oblastiach a v podpore fungovania jednotlivých komunít expertov,” dodáva Rastislav Krivý.

GlobalLogic Slovakia

Ako GlobalLogic Slovakia pomáha rozvíjať znalosti svojich zamestnancov?

Jedným z Technology manažérov je aj Ján Kall, ktorý vedie komunitu C++ vývojárov
v GlobalLogic Slovakia.

„Zásadným bodom nášho rozvojového programu je individuálny prístup. Každý človek je jedinečný – povahovo i svojou expertízou. Každý má trochu iné záujmy a tak sa aj správa pri výbere technológií, ktoré sa chce naučiť. Našou úlohou je poskytnúť mu podporu v tom, čo chce, a poradenstvo v tom, ktoré technológie sú v trende. Komunita tak zamestnancovi pomáha vytvoriť jeho vlastný IDP (Individual Development Plan), ktorý je spoločnou dohodou firmy a zamestnanca. Predmetom IDP nie sú len technické oblasti rozvoja, ale aj takzvané Soft Skills, ktoré sú rovnako dôležité.”

Keď už človek vie, akým smerom sa chce posunúť, na rade je L&D oddelenie, ktoré prostredníctvom viacerých programov ponúka zamestnancom nespočetné množstvo online kurzov, publikácií, pravidelné osobné školenia a tréningy, ktoré majú pod palcom experti z GlobalLogic Slovakia. „Nikto nie je na osobný kariérny rozvoj sám. V rámci komunity fungujú ľudia aj v roli takzvaných Technology koučov.

Ich úloha nespočíva v školeniach, ako by si mohol niekto myslieť, ale najmä v tom, že poskytujú ľuďom konzultácie, keď to potrebujú, či spätnú väzbu v prípade, že niečo nové skúšajú. Takto personifikovaný rozvojový program potom funguje na všetkých úrovniach technologickej seniority či oblastí. Zamestnanci tak môžu v rámci komunity fungovať v úlohe Mentee-ho, ako aj kouča. Dostávajú a dávajú zároveň, čím sa napĺňa pravá podstata komunity,” pokračuje Ján Kall.

GlobalLogic Slovakia

Trusted interview program

S individuálnym rozvojovým programom pre každého sa naskytá otázka, ako vedia v GlobalLogic Slovakia spravodlivo ohodnocovať schopnosti svojich zamestnancov, ktorí sa do programu zapojili.

„Tento problém sme vyriešili vytvorením zoznamu tzv. povinných technológií, ktoré by mali ovládať všetci v danej oblasti. Každý zamestnanec, ak chce postúpiť na vyššiu senioritu , prechádza takzvaným Trusted Interview. Vedú ho výhradne špeciálne vyškolení experti s cieľom objektívneho hodnotenia povinných expertíz,” vysvetľujú Ján Kall a Rastislav Krivý.

„Hoci sme Trusted Interview program zaviedli s cieľom pomôcť zamestnancom s osobným rozvojom a zabezpečiť spravodlivé ohodnotenie, ukázalo sa, že niektorí zamestnanci sa začali obávať postupu na vyššiu pozíciu, práve kvôli potrebe absolvovať pohovor,” nadväzuje Rastislav Krivý.

Báli sa, že na tomto pohovore neuspejú a bude to mať dôsledky na ich doterajšie pôsobenie vo firme? „Áno, a to nebolo naším cieľom. Sústredili sme sa na osvetu programu a dnes sa Trusted Interview vníma viac ako priateľský rozhovor s cieľom poskytnúť zamestnancovi objektívnu spätnú väzbu o jeho schopnostiach. Ak sa niekto na postup ešte necíti, kedykoľvek môže absolvovať aj skúšobný pohovor. Výsledkom každého pohovoru je spätná väzba.”

GlobalLogic Slovakia je medzinárodná firma s tisíckami softvérových inžinierov, v ktorej sa vždy nájde niekto, od koho sa zamestnanci a kolegovia môžu ďalej vzdelávať.

„Naši zamestnanci tak nie sú odkázaní len na slovenských expertov, ale môžu sa zapojiť aj do medzinárodných komunít a majú tak možnosť spolupracovať s top technologickými expertmi. Osobný rozvoj našich ľudí tak nemá na Slovensku kariérny, či expertízny limit,” uzatvárajú Ján Kall a Rastislav Krivý.

Autori článku:

Rastislav Krivý, Site Manager, GlobalLogic Slovakia
Ján Kall, Project Manager, GlobalLogic Slovakia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú