Slovensko je európskou mekkou jazdených áut. Niet sa čomu diviť, drvivá väčšina Slovákov nemá na nové rodinné auto, ktoré dnes v priemere stojí 20 až 30-tisíc eur. Pri kúpe jazdeného spaľováku sa vieme pomerne dobre orientovať. Vieme, čo treba na takomto aute skontrolovať a na čo si pri jednotlivých modeloch dať pozor.

Ako je to ale s kúpou jazdeného elektromobilu? Auto s úplne inou technológiou môže mať iné skryté závady. Oplatí sa vôbec kúpa jazdeného auta na baterky? Koľko ma bude stáť servis a mám sa báť toho, že mi odíde batéria?

FonTech/David Igaz

Ceny jazdených elektromobilov sa už dostávajú na veľmi prijateľné hodnoty a v rozmedzí 20 až 30-tisíc eur vieš už dnes kúpiť moderný rodinný elektromobil, nie starší ako 4 roky. Ak teda o kúpe takejto jazdenky uvažuješ, určite si prečítaj tipy odborníkov, na čo všetko si dať pozor, ktoré sme pre teba v tomto článku zhrnuli.

Elektrickej jazdenky sa báť nemusíš

V prvom rade vyvráťme mýty, na základe ktorých sa ľudia boja kúpy jazdeného elektromobilu. Jednoznačne najväčším strašiakom je batéria. Čo ak sa batéria pri jazdenom elektromobile pokazí? Ide o najdrahšiu súčiastku takéhoto auta, jej výmena niekedy prevyšuje aj zostatkovú cenu samotného elektromobilu.

V prvom rade sa pozrime na fakty. To, že výrobcovia elektromobilov poskytujú záruku na batériu v lehote 6-8 rokov ešte neznamená, že po tejto dobe bude batéria na odpis a elektromobil bude nefunkčný. Záruka na batériu sa okrem samotnej funkčnosti vzťahuje aj na stratu kapacity. Väčšinou jej zostatková kapacita nesmie počas záruky klesnúť pod 70 %, v opačnom prípade máš nárok na jej záručnú výmenu.

KIA/VW

Ak teda aj kúpiš štvorročný jazdený elektromobil, ešte stále budeš mať ďalšie 2-4 roky záruku na batériu, takže o tú najdrahšiu súčiastku sa minimálne prvé roky vôbec nemusíš báť. Po uplynutí záruky sa ale nič nemení, elektromobil bude takmer s istotou jazdiť ďalej ďalších pár rokov, pričom ani samotná kapacita nezačne nejak rapídne klesať.

Dôkazom sú dáta automobilky Tesla, ktorá zverejnila, o koľko klesla v priemere kapacita ich batérií pri priemernom nájazde 320 000 km. Priemerná degradácia pri tomto nájazde je na úrovni iba 12 %. V praxi to znamená, že ak nový elektromobil prejde v reálnych podmienkach 400 km, tak po nájazde 320 000 km bude jeho dojazd zhruba 350 km. No a povedzme si na rovinu, spaľovák s nájazdom 320 000 km je už častokrát na odpis.

Na degradáciu batérie vplýva mnoho faktorov, či už spôsob nabíjania, poveternostné podmienky, v akých auto jazdilo, alebo aj samotná chémia batérie. Pred kúpou je dobré zistiť, akým pomerom rýchleho/pomalého nabíjania bol elektromobil nabíjaný, či auto v zime parkovalo vonku alebo bolo garážované. Z hľadiska chémie batérie je všeobecne známe, že LFP batérie majú lepšiu životnosť a sú odolnejšie. Na druhú stranu majú nižšiu energetickú hustotu, a tak elektromobily s týmito batériami majú zväčšia nižší dojazd.

Stav batérie vieš jednoducho overiť
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú