Aké máš možnosti reklamácie ako zákazník pri nakupovaní z najznámejších čínskych e-shopov?
Nakupovanie z čínskych eshopov už nie je dnes nič výnimočné. Široký výber produktov a často výrazne nižšie ceny lákajú mnoho zákazníkov, no nesie to so sebou isté úskalia. Tým prvým je čiastočne náročný proces reklamácie tovaru a tým druhým je obmedzená záručná doba, ktorá spravidla dosahuje maximálne jeden rok.
Medzi najviac navštevované obchody patrí nepochybne Aliexpress, Wish a Gearbest. Kým prvé dve obchody fungujú na báze portálov, kde svoje produkty predávajú konkrétny predajcovia, tak Gearbest má všetky produkty vo vlastných skladoch a je výhradným predajcom, čo o čosi viac pridáva na dôvere a v konečnom dôsledku aj rýchlosti a jednoduchosti riešenia prípadných problémov.
Postupne sa pozrieme na všetky tri obchody a zistíme, aké má v tomto prípade zákazník možnosti v prípade, ak s tovarom nie je spokojný, chce ho vrátiť, prípadne po istej dobe reklamovať. Pred objednávkou si ale určite prečítaj aj priložené dokumenty, nakoľko podmienky sa môžu v rámci jednotlivých produktov odlišovať.
Najväčší čínsky kolos, ktorý si získal srdcia miliónov zákazníkov po celom svete a uskutočnil nepreberné množstvo objednávok. Predaj však uskutočňujú jednotlivý obchodníci, no na ochranu zákazníkov je tu pripravený šikovný systém.
Kontaktovanie predajcu
V každom prípade, ak dôjde k nejakému problému, prvým krokom by malo byť kontaktovanie samotného predajcu, pričom veľa krát ide o najrýchlejšiu možnosť a problém sa dokáže rýchlo vyriešiť. Predajcovia si zakladajú na spokojnosti zákazníka a ich hodnoteniu, čo im pomáha pri uzatváraní ďalších obchodov.
Otvorenie sporu
Ak by si sa s predajcom nedohodol, je tu možnosť otvorenia sporu (Open Dispute). Táto možnosť je dostupná pri každej objednávke a to už pár dní po tom, čo bola objednávka vytvorená. Spor je možné otvoriť aj do určitej doby od doručenia zásielky a to hlavne v prípadoch, ak je zásielka poškodená, prípadne aj tovar. Platí to aj v prípade, ak sa nejedná o deklarovaný tovar podľa popisu.
Po otvorení sporu je nutné popísať závadu a zvoliť, akú formu odškodnenia požaduješ. Nutné je tiež priložiť fotografiu/video, ktoré by danú závadu jasne ukázali. Následne musíš počkať na oficiálne vyjadrenie predajcu, ktoré musí učiniť do 15 dní a zároveň dovtedy musí dôjsť aj k dohode. Ak sa tak nestane, do sporu sa vloží samotný Aliexpress no určite tu neplatí, že vždy vyhrá zákazník. Zneužitie tejto možnosti je tak dobre ošetrené a konečné rozhodnutie býva spravidla veľmi férové.
Záruka
V tomto prípade sa o nejakej záruke hovorí len ťažko. Zákazníka viac menej chráni len možnosť otvorenia sporu a aj keď sa záruka v nejakom prípade objaví, ide zväčša len o dobrú vôľu predajcu a nájsť ju môžme hlavne u mobilných telefónoch a podobnej elektronike. Tá je však maximálne ročná a u lacnejších zariadení veľmi nemá význam, nakoľko je nutné zásielku posielať do Číny (doporučene), čo môže v niektorých prípadoch vyjsť dosť draho. Častejšia možnosť je záruka vrátanie peňazí do určitej doby od kúpy (7 až 30 dní), no aj tu záleží od konkrétneho predajcu, nakoľko niektorí poštovné preplácajú, iní zas nie.
WikipediaZobraziť celú galériu (9)
Portál Wish.com funguje na veľmi podobnom princípe ako Aliexpress, no ochrana kupujúceho mi osobne nepríde až tak prepracovaná ako na vyššie spomenutom portáli.
Zrušenie objednávky a vrátenie tovaru
Prvou možnosťou je okamžité zrušenie objednávky a to do doby, než bola predajcom odoslaná. Kupujúci má na to zvyčajne niekoľko hodín. Po prijatí objednávky, má zákazník 30 dní na to, aby požiadal o refundáciu alebo produkt reklamoval. Vo výnimočných prípadoch je dostupná záruka jedného roka, ale to len v mizivom percente. Ak sa rozhodneš tovar vrátiť z nejakého dôvodu, budeš musieť znášať náklady na poštovné. Iným prípadom je poškodenie tovaru, zámena s iným alebo jeho nedoručenie, kde je väčšina reklamácia riešená vrátením peňazí, pričom aj tu sa môže vyžadovať dôkaz (fotografia/video). Vrátanie peňazí pritom prebieha rovnakým spôsobom, ako bola učinená platba.
Azda najlepšiu podporu ponúka čínsky eshop Gearbest, čo vyplýva aj z jeho podstaty, že ide o samostatný subjekt, ktorý nezdružuje predajcov, ale on sám je jedným a zároveň jediným. Taktiež na svoje výrobky ponúka ročnú záruku, pričom servisné stredisko sa nenachádza len v Číne, ale aj v Európe, čo výrazne zrýchľuje a zlacňuje možnosti reklamácie.
Vrátenie peňazí / Reklamácia
V prípade vrátenia produktu tu je viacero možností. Ak prišiel produkt nefunkčný, zákazník má 7 dní na to, aby ho spoločnosti poslal späť, pričom mu budú vrátané všetky peniaze a to aj vrátane tých, ktoré boli minuté na dopravu. Ďalšia možnosť zahŕňa 30 dňovú záruku vrátanie peňazí, ak sa z nejakého dôvodu rozhodneš, že sa ti daný produkt nepáči. Produkt nesmie byť používaný, ani otvorený a náklady na dopravu znášaš ty. Posledná možnosť vrátenia peňazí za produkt je do 45 dní a to len v prípade, ak sa do tej doby objaví nejaká vada výrobku. Taktiež je tu ťarcha poštovného na zákazníkovi. V prípade prekročenia tejto doby sa reklamácia prenáša do záručnej doby.
Záruka
Na každý produkt je k dispozícii záruka 1 rok, pričom je možné ju uplatniť aj v európskom servisnom stredisku. Podmienky jej uznania sú rovnaké ako aj u nás, tj. na vady spôsobené používateľom sa záruka neuplatňuje. Avšak aj v tomto prípade môžeš využiť pomoc obchodu, no všetky úkony ti budú riadne započítané. Využiť však môžeš aj ich podporu, ktorá ti dokáže pomôcť vo väčšine prípadov a v prípade nutnosti náhradného dielu ti ho objednať.
Čítajte viac z kategórie: Ako na to?
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
Aj ty môžeš byť hacker. Toto je TOP 10 nástrojov, s ktorými sa nabúraš (takmer) hocikam
Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách
Slovákov špehujú, ani o tom netušia. Takto overíš, či niekto nesleduje tvoj mobil
Slováci oslavujú, Gmail dostal skvelú funkciu. Tu je návod, ako si ju zapneš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Neviditeľná jazva v tvojom mozgu, ktorú zanechala pandémia, mení tvoje správanie, zistili vedci
„Telo má vlastný systém na likvidáciu rakoviny,“ hovorí popredný lekár. Takto ho aktivuješ
„Zatiaľ ide o stovky miliónov eur.“ Zdechovský varuje, že zneužívanie eurofondov na Slovensku je len špička ľadovca
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP