Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nová generácia elektrickej Mazdy MX-30 je jedným z najočakávanejších modelov tohto roka. Elektrická verzia minulej generácie kvôli svojmu nízkemu dojazdu nezožala príliš veľký úspech, no novinka na tom môže byť diametrálne odlišne.

Ako informuje automobilka v tlačovej správe, Mazda totiž robí krok spať a oživila legendárny „Wankel“, teda rotačný motor. V tomto prípade však nepoháňa kolesá, ale funguje ako generátor elektrickej energie.

Kam by sme mali novú Mazdu MX-30 R-EV zaradiť? Medzi elektromobily, alebo hybridy?

Auto totiž na pohon využíva výhradne elektromotor, takže sa nejedná o klasický plug-in hybrid, ktorý kombinuje elektrický pohon a pohon klasického spaľovacieho motora pevne spojeného s kolesami.

Mazda

Na druhú stranu, nová MX-30 má spaľovák, ktorý ale funguje iba ako generátor elektrickej energie a slúži na dobíjanie batérie. Môžeme teda povedať, že novinka je akýmsi medzistupňom medzi plug-in hybridnými vozidlami a čistými elektromobilmi.

Vyšší výkon a menšia batéria

Pôvodný elektromobil Mazda MX-30 disponoval iba 30 kWh batériou, čo bolo na pomery moderných elektromobilov naozaj málo a išlo nepochybne o najväčšiu slabinu tohto Japonca. V dôsledku toho sa dojazd na jedno nabitie pohyboval na úrovni iba okolo 170 km v reálnej premávke.

Mazda

Nová generácia pritom batériu ešte zmenšuje na 17,8 kWh, takže by mala vystačiť len na 85 km čisto elektrickej jazdy. Tento dojazd by ale stále mohol bez problémov pokryť väčšinu bežných denných jázd priemerných motoristov.

To, že sa viac jedná o elektromobil, než o plug-in hybrid, potvrdzuje aj prítomnosť rýchleho DC nabíjania výkonom 36 kW, ktorému sekunduje 11 kW AC nabíjačka. Nabitie z 20 % na 80 % na rýchlonabíjačke teda trvá menej než 25 minút.

Výkon narástol z pôvodných 145 koní na 170 koní. Novinka by teda mala byť o niečo živšia. Krútiaci moment mierne klesol na 260 Nm.

Mazda

Bez spáleného benzínu a emisií to už nepojde

Na dobíjanie batérie počas dlhých jázd slúži už spomínaný rotačný motor s objemom 830 cm3. Jeho výkon je 55 kW (74 koní) a ako už bolo uvedené, neslúži k priamemu pohonu, ale roztáča generátor s minimálnou spotrebou.

Auto má dostatočne veľkú 50-litrovú nádrž, ktorá by mala vystačiť až na 600 km dojazdu. Automobilka uvádza kombinovanú benzínovú spotrebu 1 l/100 km spolu s elektrickou spotrebou 17,5 kWh/100 km. Je otázne, aká bude spotreba pri dlhých trasách, nakoľko v tomto smere bežné plug-in hybridy výrazne zaostávajú a spotreba paliva býva výrazne vyššia ako pri čistých spaľovákoch.

Mazda

Absolútnou čerešničkou na torte je funkcia V2L, teda možnosť napájať elektrické zariadenia zo zásuvky auta. Maximálny výkon je v tomto prípade 1 500 W.

K dispozícii sú tri jazdné režimy, EV, Charge a Normal. Režim Charge dokáže pomocou spaľovacieho agregátu dobiť batériu a režim Normal funguje v kombinácii pohonu z batérie a generátora elektrickej energie. Do vybitia na 40 % Mazda MX-30 R-EV funguje výhradne na elektrický pohon, až následne sa do pohonu zapojí aj generátor elektrickej energie s Wankelovým motorom.

Mazda oživila Wankelov rotačný motor a priniesla revolučný plug-in hybrid MX-30 R-EV

Odvážny japonský dizajn

Dizajn novinky je už tradičný „mazďácky“. Automobilka sa nebála priniesť neštandardné riešenie ani z hľadiska otvárania dverí. Predné a zadné dvere sa otvárajú protichodne. Na vybrané európske trhy novinka zavíta už 1. februára, pričom základný model začína na sume 35 990 €, čo je rozhodne zaujímavá cenovka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú