Tesla na čele s Elonom Muskom už nejaký ten rok produkuje elektromobily, ktoré sa aktuálne radia medzi najbezpečnejšie vozidlá. Ani tie sa však niekedy nevyhnú dopravnej nehode, ktorá môže mať rovnako tragické následky.

Výsledky vyšetrovania priniesla Národná rada pre bezpečnosť dopravy v Spojených štátoch. Tá vo svojom 500-stranovom zhrnutí vyvodila jednoznačný záver o príčine dopravnej nehody. Vodič Tesly, nebohý Joshua Brown, pri jazde a krátko pred nehodou totiž ignoroval varovania autopilota, aby chopil volant do svojich rúk. Z 37 minútovej jazdy držal ruky na volante iba 25 sekúnd. Šofér nákladného vozidla, do ktorého Tesla nabúrala, tvrdil, že Brown pred nehodou pozeral Harryho Pottera. Nebolo ale možné tento fakt jednoznačne preukázať, pretože obrazovka jeho Chromebooku bola pri havárii poškodená. Našli sa v ňom však zvukové nahrávky z tohto známeho filmu.

Tesla Model Szdroj fotografie: NTSB

Je teda možné, že vodič kamióna počul iba tieto skladby. Brownov právnik vyhlásil, že ide o falošné obvinenie, ktoré by už čoskoro mohlo byť zmietnuté zo stola. Po tejto tragickej nehode vyjadril rodine súcit aj samotný Elon Musk. Ten však poznamenal, že systém autopilota nie je na vine, pretože každý vodič má mať kontrolu nad svojim vozidlom a vždy držať volant pevne v rukách aj napriek tomu, že sa jedná o systém autonómneho riadenia. V prvých týždňoch roka Národná správa pre bezpečnosť premávky na diaľniciach v USA Teslu Model S zbavila obvinenia zo zavinenia nehody. Napriek stiahnutiu obvinení výrobca v systéme autopilota vykonal niekoľko dôležitých bezpečnostných zmien.

autopilotzdroj fotografie: Tesla

Nenechaj si ujsť
Je to oficiálne potvrdené! Tesla Model X je najbezpečnejšie SUV na svete s neuveriteľnými výsledkami v crash testoch

Pri týchto úpravách spolupracoval so spoločnosťou MobilEye, ktorá sa na vytváraní autonómneho riadenia podieľala. Len podotýkame, že po dokončení celého projektu MobilEye zobral pod svoje krídla Intel za viac ako 13,7 miliárd eur. V nových úpravách autopilota bola obsiahnutá aj funkcia, ktorá zamedzuje jeho využívanie, pokiaľ vodič nedrží volant v rukách. Doteraz však nie je známe, prečo na príves nezareagoval ani vodič a ani bezpečnostné systémy Tesly. Táto chyba nastala zrejme preto, že výhľadu z vozidla bránili silné slnečné lúče a jasná obloha. Celé vyšetrovanie nehody nebolo len obyčajnou rutinou. Preskúmanie inteligentných systémov ho výrazne predĺžilo. Vinníkom nehody je v konečnom výsledku vodič nákladiaku, ktorého dokonca obvinili z porušenia dopravných predpisov.

Tesla Mode S - nehodazdroj fotografie: NTSB

Do vyšetrovania sa zapojila aj Komisia pre cenné papiere. Tá sa chcela uistiť, že Tesla svojimi tvrdeniami o autonómnom riadení nezavádzala akcionárov. Bezpečnostné systémy Modelu S však pri nehode nestihli takmer ani zareagovať, pretože vozidlo prešlo popod konštrukciu prívesu, kde sa následne zaseklo. Joshua Brown prekročil rýchlosť na úseku (105 km/h) takmer o 15 km/h. Po tejto nehode sa však predsa len v niektorých prípadoch preukázali schopnosti Tesly bleskovo reagovať v krízových situáciách. Jednou z takýchto situácií bola aj tá, kedy Model S zaznamenal haváriu a bezpečne stihol pred možnou zrážkou zabrzdiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú