Globálny trh s elektromobilmi pokračuje v raste aj v roku 2025, hoci tempo sa medzi jednotlivými regiónmi výrazne líši. Podľa analytikov z Benchmark Mineral Intelligence sa v novembri 2025 na celom svete predalo približne 2 milióny elektrických vozidiel, čo posunulo celkový počet predaných elektromobilov od začiatku roka na úroveň 18,5 milióna kusov. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o nárast o 21 percent, čo potvrdzuje, že elektrifikácia dopravy sa napriek politickým a ekonomickým turbulenciám nezastavila.

Najvýraznejším motorom rastu sa v posledných mesiacoch stala Európa, zatiaľ čo Spojené štáty po vypršaní federálnych daňových úľav citeľne zaostávajú. Čína si aj naďalej udržiava pozíciu najväčšieho trhu s elektromobilmi na svete a zároveň výrazne posilňuje export do zahraničia. Téme sa venoval portál Electrek.

Európa ťahá globálne čísla nahor

Európsky trh zaznamenal v novembri medziročný rast o 36 percent. Batériové elektromobily si polepšili o 35 percent a plug in hybridy dokonca o 39 percent. Celkovo sa v Európe od začiatku roka predalo 3,8 milióna elektrifikovaných vozidiel, čo predstavuje nárast o 33 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.

Mercedes Solid-state batéria rekord EV
Mercedes-Benz

Zaujímavý obrat nastal vo Francúzsku, ktoré sa po mesiacoch poklesu vrátilo k medziročnému rastu, hoci zatiaľ len o jedno percento. Trh sa spamätáva po skorších škrtoch v dotáciách a k oživeniu prispeli najmä nové modely od skupiny Volkswagen a značky Renault, ako aj širšia ponuka dostupnejších elektromobilov. Významnú úlohu zohral aj program takzvaného sociálneho lízingu, ktorý má pomôcť domácnostiam s nižšími príjmami prejsť na elektrický pohon.

Silný mesiac hlásilo aj Taliansko, kde sa v novembri predalo takmer 25 tisíc elektromobilov, čo je historický rekord. Dôvodom bol štart nového stimulačného programu zameraného na vyradenie starších áut so spaľovacím motorom. Štát naň vyčlenil takmer 600 miliónov eur, ktoré majú pomôcť nahradiť približne 39 tisíc benzínových vozidiel.

Spojené kráľovstvo medzitým rozšírilo zoznam modelov, ktoré majú nárok na plnú dotáciu vo výške 3 750 libier. Nové prírastky zahŕňajú Nissan Leaf vyrábaný v Sunderlande, MINI Countryman, Renault 4, Renault 5 a Alpine A290

Mário Šimovič/FonTech

Spojené štáty brzdí politika aj koniec daňových úľav

V Severnej Amerike, konkrétne v USA, sa predaje elektromobilov v novembri mierne zvýšili oproti októbru, ktorý priniesol prudký prepad po skončení federálnych daňových kreditov na konci septembra. Niektoré značky zaznamenali citeľný nárast, napríklad Kia o 30 percent, Hyundai o 20 percent či Honda o 11 percent. Subaru predalo v novembri 232 kusov modelu Solterra, pričom mesiac predtým ich bolo len trinásť. Celkové objemy však zostávajú výrazne nižšie než v čase, keď boli daňové úľavy ešte dostupné.

Situáciu ďalej komplikuje zmena regulačného rámca. Začiatkom decembra administratíva Donalda Trumpa oficiálne znížila požiadavky na priemernú spotrebu vozového parku v rámci štandardov CAFE. Nový cieľ do roku 2031 je výrazne nižší než predchádzajúci plán. Automobilky tak môžu normy splniť aj s pomocou klasických spaľovacích modelov, čo znižuje tlak na rozširovanie výroby batériových elektromobilov a plug in hybridov.

Tieto zmeny sa už odrážajú aj v investičných rozhodnutiach. Koncern Stellantis oznámil plán investovať 13 miliárd dolárov do rozšírenia výroby v USA, pričom veľká časť má smerovať do áut so spaľovacím motorom. Ako zaznelo v hodnotení analytikov, „ide o krátkozrakú politiku, najmä keď si uvedomíme, že svet dosiahol vrchol predaja benzínových áut už v roku 2017. Spojené štáty riskujú, že zostanú pozadu“.

Čína zostáva dominantná a tlačí export

Čínsky trh s elektromobilmi síce spomalil, no stále tvorí chrbtovú kosť globálneho dopytu. V novembri vzrástli predaje medziročne o 3 percentá a medzimesačne o 4 percentá. Od začiatku roka sa v Číne predalo 11,6 milióna elektromobilov, čo predstavuje nárast o 19 percent.

Jednou z najvýraznejších tém je prudký rast exportu. Spoločnosť BYD v novembri vyviezla rekordných 131 935 elektrických vozidiel, čím výrazne prekonala predchádzajúce maximum z leta. Predaje BYD v Európe sa tento rok viac než zoštvornásobili na približne 200 tisíc vozidiel, v juhovýchodnej Ázii sa zdvojnásobili a v Južnej Amerike narástli o viac než polovicu.

Celkové čísla za obdobie od januára do novembra ukazujú jasný trend. Globálne sa predalo 18,5 milióna elektromobilov, z toho 11,6 milióna v Číne, 3,8 milióna v Európe, 1,7 milióna v Severnej Amerike a 1,5 milióna vo zvyšku sveta. Zatiaľ čo niektoré regióny brzdia politické rozhodnutia, dopyt po elektromobiloch ako taký naďalej rastie a čoraz viac odhaľuje, kde majú vlády a výrobcovia jasno v budúcnosti dopravy a kde naopak váhajú.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP