Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
Nissan hľadá partnera pre svoju budúcnosť vo svete elektromobility. Po turbulentných mesiacoch, krachu plánov s Hondou a sérii zásadných vnútorných škrtov sa japonská automobilka snaží zastaviť pokles a zlepšiť svoju konkurencieschopnosť. Kľúčom má byť spolupráca, no nie taká hocijaká. Nissan trvá na tom, aby šlo o plnohodnotné partnerstvo, nie o jednoduchý obchod.
„Nezapojili by sme sa s partnerom len preto, aby sme si kúpili vozidlo, platformu alebo technológiu,“ vysvetlil pre Automotive News Ponz Pandikuthira, šéf produktového plánovania pre Nissan Americas. „To je totiž rozdiel medzi dlhodobým záväzkom a obyčajnou transakciou.“ Podľa jeho slov už Nissan rokuje s viacerými výrobcami, pričom medzi nimi opäť figurujú Honda či Mitsubishi. Na tému upozornil Electrek.

Partnerstvo musí byť obojstranné
Nissan sa podľa Pandikuthiru snaží vyhnúť modelu, v ktorom by partner jednoducho poskytol hotový produkt. Alternatívou by mohli byť aj premenované modely vyrábané Nissanom, no pod podmienkou, že by partneri využívali technológie značky. Ide teda o kooperáciu, pri ktorej obe strany niečo získajú a zároveň prispejú vlastným know-how.
Automotive News v októbri uviedol, že Nissan bol v rozhovoroch aj s Fordom a koncernom Stellantis o dodávke nového elektrifikovaného SUV založeného na modeli Rogue. Ten by mohol používať najnovší hybridný systém e-POWER alebo budúcu platformu Frontier, ktorá má poslúžiť ako základ pre novú generáciu Pathfinderu.
Nissan potrebuje rýchly obrat
Čas pritom nehrá v prospech automobilky. Z amerického trhu už pre rok 2026 stiahla elektrické SUV Ariya a podľa všetkého bojuje aj s predajmi novej generácie modelu LEAF. Pandikuthira priznáva, že ak chce automobilka zefektívniť výrobu elektromobilov, potrebuje väčší objem a nižšie náklady. „Vieme, že pri elektromobiloch potrebujeme úspory z rozsahu a boli by sme otvorení diskusii s partnerom o spoločnom vývoji nového EV,“ dodal. Jednou z možností je aj rodina elektrických SUV, ktorá by mohla vzniknúť práve vďaka partnerstvu.
Hoci nový Nissan LEAF na americkom trhu začína na sume 29 990 dolárov a ponúka dojazd cez 300 míľ (482 km), automobilka priznáva problémy s dopytom. A ak sa jej nedarí predávať jeden z najdostupnejších elektromobilov v USA, pred ňou môže byť ešte dlhšia cesta.
Na Slovensku bude LEAF zrejme drahší
Nissan LEAF s dojazdom až 604 km (WLTP) je plne elektrické rodinné auto na platforme CMF-EV s aerodynamikou Cx 0,25 a výkonom 160 kW/218 koní. Na slovenskom trhu oficiálne ceny pre novú generáciu ešte nie sú zverejnené, slovenská stránka Nissan propaguje model bez konkrétnych čísel, no staršie verzie (39/62 kWh) začínajú od 33 990 € (Visia) až po 45 550 € (Tekna). Európske odhady základnej verzie sú pod 37 000 €, USA ceny od ~27 700 € (ekvivalent) pre S+ verziu s 488 km dojazdom.

Zdieľanie nákladov a technológií pritom nie je nič neobvyklé. Hyundai a General Motors už oznámili plány na spoločný vývoj piatich nových modelov. Pre Nissan môže byť podobná stratégia životne dôležitá: pomôže znížiť riziká, predražený vývoj a zároveň zrýchliť uvádzanie elektromobilov na trh.
Ak má Nissan uspieť v ére, kde rozhoduje rýchlosť, cenová efektivita a technologická výhoda, bude musieť správne zvoliť svojho spojenca. Pandikuthira tvrdí, že na stole sú viaceré mená, no výsledok bude závisieť od toho, kto naplní predstavu o skutočnom partnerstve, nie len krátkodobom obchode.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)

Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém

Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky

Štáty EÚ nevedia, čo ďalej. O zákaze spaľovákov sa môže definitívne rozhodnúť o 2 dni
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
-
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
