Štáty EÚ nevedia, čo ďalej. O zákaze spaľovákov sa môže definitívne rozhodnúť o 2 dni
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Európska diskusia o budúcnosti spaľovacích motorov sa opäť dostáva do popredia. Automobilový priemysel zažíva turbulentné obdobie a tlak na Európsku úniu, aby prehodnotila svoj ambiciózny cieľ, ktorým je zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035, výrazne rastie. Kým niektoré štáty žiadajú pragmatickejší prístup, iné trvajú na pôvodnej elektrifikačnej trajektórii. Výsledkom je napätie, ktoré môže rozhodnúť o ďalšom smerovaní európskeho trhu, konkurencieschopnosti domácich výrobcov aj klimatickej politiky únie.
Európska komisia má cieľ preskúmať do 10. decembra, no podľa informácií z Bruselu je pravdepodobné, že rozhodnutie odloží. Protichodné požiadavky členských štátov, priemyselných združení a rastúci tlak čínskej konkurencie vytvárajú situáciu, ktorá nemá jednoduché riešenie.

Sektor bije na poplach
Keď EÚ pred niekoľkými rokmi nastavila rok 2035 ako hranicu pre nové spaľovacie vozidlá, automobilky to prijali ako súčasť širšej transformácie smerom k uhlíkovej neutralite do roku 2050. Dnes však priemysel tvrdí, že tempo požadovaných zmien je nereálne. „Náš sektor dostal najprísnejší cieľ, pretože bol vnímaný ako jeden z najľahšie dekarbonizovateľných. Realita sa však ukázala byť oveľa komplikovanejšia,“ uvádza Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
Situáciu dramaticky sťažuje rýchly prienik čínskych elektromobilov na európsky trh. S výrazne nižšími cenami a vysokou technologickou úrovňou spôsobujú tlak, ktorý európski výrobcovia len ťažko ustávajú. „Strácame pôdu pod nohami,“ upozornil nedávno Luc Chatel z francúzskej skupiny Plateforme. Podľa neho je sektor obeťou „politických a dogmatických rozhodnutí, nie technologických“.

Štáty EÚ sa rozchádzajú
Najsilnejším odporcom úplného zákazu spaľovacích motorov je Nemecko. Kancelár Friedrich Merz požaduje, aby po roku 2035 mohli v EÚ naďalej jazdiť plug-in hybridy, automobily s predĺženým dojazdom či modely na alternatívne palivá. Rovnaký postoj zdieľa talianska vláda, ktorá lobuje za to, aby nové autá na biopalivá zostali po roku 2035 legálne.
Na opačnom konci spektra stojí Francúzsko. To trvá na „plne elektrickej trajektórii“, a to najmä preto, aby ochránilo miliardové investície automobiliek a batériových tovární. „Ak opustíme cieľ, ktorým je rok 2035, zabudnime na európske závody na výrobu batérií,“ varoval prezident Emmanuel Macron.
Paríž navrhuje aj povinné elektrifikovanie firemných vozových parkov, čo by zároveň podporilo dopyt po európskych elektromobiloch. Nemecko však takýto zásah odmieta. Šéf BMW Oliver Zipse v Bruseli argumentoval, že transformácia firemných flotíl by znamenala zákaz spaľovákov „zadnými dvierkami“.
Biopalivá ako slepá ulička?
Niektoré krajiny tvrdia, že biopalivá môžu predstavovať kompromisné riešenie. Environmentálne organizácie však nesúhlasia. Lucien Mathieu z advokačnej skupiny Transport & Environment upozorňuje, že výnimky pre biopalivá „by boli hroznou chybou“. Podľa neho majú zlú uhlíkovú bilanciu a prinášajú riziká, ako je odlesňovanie či ďalšie nežiaduce environmentálne vplyvy.
Debata o budúcnosti spaľovacích motorov tak naberá na obrátkach. EÚ bude musieť v najbližších mesiacoch rozhodnúť, či sa prikloní k flexibilnejšiemu prístupu, alebo si zachová ambiciózny kurz smerom k elektromobilite.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém

Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky

Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak

Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Európa má zaplatiť stovky miliárd na pomoc Ukrajine. Slovensko by podľa uniknutého dokumentu nieslo takúto záťaž
PREMIUMMnohé bezdetné rodiny sa energopomoci nedočkajú. Poslanci sa jej však plánujú dobrovoľne vzdať

MIMORIADNE: Slovenský spevák zahynul pri dopravnej nehode. Mal iba 33 rokov

Chaos na slovenských železniciach: Na bratislavskej stanici a v areáli depa sa vykoľajili vlaky

Tragédia Slovákov na Tenerife: Zahynula matka so synom, dcéra utrpela vážne zranenie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Slávna japonská automobilka prehlbuje krízu. Jej skvelý elektromobil ľudia nechcú, spasí ju už len zázrak
Autá z Číny si podmaňujú ďalší trh. Susedná krajina zmenila názor a európske značky sú pod tlakom
Slováci zaspali digitálny novovek. Až 66 % z nás robí na webe najnebezpečnejší zlozvyk
Stopka je definitívna: Európa urýchľuje zákaz dovozu ruského plynu
Rok 2025 vystrašil vedcov. Zem pokračuje v špirále otepľovania, počasie je čoraz extrémnejšie
Spaľováky padajú a EV sú drahé. Nový šéf BMW odhalil šokujúci plán, ktorý prekvapí aj skeptikov
Koniec veľkých vyhrážok: Západná mocnosť nečakane cúvla a zľakla sa Číny, svet ostal v šoku
41 % Slovákov už naletelo. Odborníci varujú pred najrizikovejším obdobím roka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Európa má zaplatiť stovky miliárd na pomoc Ukrajine. Slovensko by podľa uniknutého dokumentu nieslo takúto záťaž
PREMIUMMnohé bezdetné rodiny sa energopomoci nedočkajú. Poslanci sa jej však plánujú dobrovoľne vzdať

MIMORIADNE: Slovenský spevák zahynul pri dopravnej nehode. Mal iba 33 rokov

Chaos na slovenských železniciach: Na bratislavskej stanici a v areáli depa sa vykoľajili vlaky

