Hyundai Ioniq 5 N si získal rešpekt aj tam, kde by to nečakali azda ani kórejskí inžinieri. Ak sa k jeho kvalitám otvorene hlási Porsche, znamená to, že automobilka sa v segmente športových elektromobilov zaradila medzi hráčov, ktorých vývojári zo Stuttgartu pozorne sledujú. A nielen to. Niektoré nápady z Ioniqu 5 N si Porsche rovno požičia pri tvorbe elektrických modelov Boxster a Cayman.

V rozhovore pre austrálsky magazín Drive sa Frank Moser, viceprezident pre modelové rady 718 a 911, prekvapivo úprimne rozrozprával o svojich dojmoch z Ioniqu 5 N. Jazda s touto elektrickou „raketou“ bola podľa neho „otváraním očí“ a zdôraznil, že inžinieri Hyundai „to urobili naozaj, naozaj dobre“. Mimoriadne ho zaujali aj umelé zvukové prejavy a simulované radenie, ktoré Hyundai nazýva N Active Sound+ a N e-shift. Práve tieto prvky podľa Mosera dodávajú elektromobilu emóciu, ktorú si vodiči tradične spájajú s benzínovými športiakmi.

Hyundai

Porsche však nezostane len pri obdivovaní. Moser potvrdil, že pripravované elektrické verzie modelov 718 prevezmú koncept simulovaného radenia aj zvuku. „Takto to má byť,“ uviedol, no zároveň dodal, že vodiči budú mať úplnú slobodu tieto prvky vypnúť. Ak ich nechajú zapnuté, čaká ich syntetický zvuk plochého šesťvalca a imitácia preraďovania, teda snaha o čo najautentickejší tradičný športový zážitok.

N Grin Boost ako zlomový moment

Zaujímavý moment Moser opísal aj v súvislosti s Andreasom Preuningerom, šéfom GT divízie Porsche. Ten spočiatku odmietal čo i len sadnúť do Ioniqu 5 N, pričom reagoval slovami: „Nechaj ma na pokoji, nechcem nič z toho elektrického sveta.“ Napokon sa nechal prehovoriť a sadol si na miesto spolujazdca. Stačilo pár sekúnd v režime N Grin Boost a jeho postoj sa radikálne zmenil. Po krátkom, no intenzívnom zážitku vraj len vyhŕkol: „Wow.“

A niet sa čo čudovať. N Grin Boost, aktivovaný červeným tlačidlom na volante, na desať sekúnd uvoľní plný výkon dvojice elektromotorov. Ten narastie na 641 koní a 770 Nm, čo umožňuje šprint z 0 na 100 km/h za približne 3,4 sekundy. Systém však funguje len pri batérii nad 30 % a po každej aktivácii potrebuje desaťsekundové ochladenie.

Elektrický 718 príde, no benzín nezmizne

Porsche zároveň potvrdzuje, že pracuje na uvedení elektrického Boxstera a Caymana, pričom príchod sa očakáva najskôr začiatkom roka 2027. Zaujímavosťou je, že pôvodný plán čistej elektrifikácie ustupuje pragmatizmu. Ďalšia generácia 718 totiž napokon ponechá spaľovacie motory, hoci už len pre špičkové verzie. Podľa všetkého pôjde o plochý šesťvalec doplnený hybridným systémom T-Hybrid, známym z modelu 911 GTS.

Čisto elektrické verzie budú prirodzene ťažšie než odchádzajúci model 718, ktorého produkcia sa skončila len nedávno. Moser neuviedol konkrétne číslo, no sľubuje, že aj napriek batérii pôjde o „naozaj ľahké auto“ v rámci kategórie elektromobilov. Pre porovnanie, koncept Mission R postavený na platforme Cayman vážil približne 1 500 kilogramov a niesol batériu s kapacitou 82 kWh. Sériová verzia však pravdepodobne nebude tak extrémne odľahčená.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP