Svet elektromobility sa v roku 2025 pripravuje na ďalší výrazný posun. Najnovšia správa Electromobility Report z nemeckého Centre of Automotive Management (CAM) spracovaná portálom Electrive ukazuje, že elektrické a plug-in hybridné vozidlá zažívajú rekordný rast, pričom trhy Číny, Európy a USA sa vyvíjajú veľmi odlišne. Medzi januárom a septembrom 2024 sa celosvetovo predalo približne 12,8 milióna elektrifikovaných áut, čo je medziročný nárast o takmer 30 %.

Čína opäť na čele, BYD drví konkurenciu

Najväčší podiel na tomto raste má tradične Čína, kde sa za prvé tri štvrťroky predalo 8,89 milióna tzv. NEV vozidiel (New Energy Vehicles). Do tejto kategórie patria elektromobily s batériovým pohonom (BEV), plug-in hybridy aj modely s tzv. range extenderom. Čisté elektromobily s prehľadom dominujú, konkrétne ide o 5,45 milióna kusov oproti 3,44 milióna plug-in hybridov.

Zásadným míľnikom je aj to, že NEV vozidlá tvorili viac ako polovicu celkového trhu (52,4 %). Pre porovnanie, minulý rok to bolo 45,3 %. Čisté elektromobily si samostatne udržujú trhový podiel 32,1 %, čo je nárast z 26,2 % za rovnaké obdobie roka 2023. Naproti tomu plug-in hybridy rastú len mierne, o 14 %.

„V Číne zohrávajú čoraz dominantnejšiu úlohu práve batériové elektromobily. Väčšinu z nich pritom vyrábajú domáci producenti,“ uvádza správa CAM. Čínska vláda už dokonca vyradila elektromobily zo zoznamu strategických odvetví, čo naznačuje, že segment sa dokázal postaviť na vlastné nohy.

Na trhu však zároveň prebieha aj konsolidácia, desať najväčších automobiliek si delí až 70 % všetkých registrácií. Lídrom zostáva BYD s trhovým podielom 14,2 %, zatiaľ čo viac ako polovica menších značiek operuje s podielom pod 0,1 %. Kým BYD či Geely expandujú, Volkswagen v Číne výrazne stráca, registrácie jeho elektrických modelov sa prepadli o 51,3 %, čím sa nemecký koncern s podielom len 0,9 % ocitá na periférii trhu.

nový BYD elektromobil
BYD

Európa rastie nerovnomerne, Nemecko ťahá celé čísla nahor

Európsky trh zostáva druhý najdôležitejší na svete, hoci celkový predaj áut stagnuje. Medzi januárom a septembrom 2024 pribudlo 2,72 milióna elektrifikovaných osobných vozidiel, čo znamená nárast o 27,7 %. Elektrické a plug-in hybridné vozidlá tu tvoria 27,4 % trhu.

Čisté BEV modely rástli o 24 %, no rozloženie tohto rastu je nerovnomerné. V škandinávskych krajinách už elektromobily dosahujú trhový podiel nad 30 %, zatiaľ čo východná Európa a Balkán zostávajú na chvoste.

Najväčšie európske trhy sa vyvíjajú rozdielne. Francúzsko zaznamenalo pokles nových registrácií EV o 9 %, najmä pre slabší záujem o plug-in hybridy, keďže vláda sprísnila dotačné podmienky. Naopak, Spojené kráľovstvo rastie o 32 % vďaka rozšírenej ponuke modelov, nižším cenám a štátnej podpore nabíjacej infraštruktúry.

Mercedes Solid-state batéria rekord
Mercedes-Benz

Najlepšie výsledky má však Nemecko, kde sa po slabom roku 2024 trh odrazil. Registrácie vzrástli o 46,6 % na 600 000 elektrifikovaných vozidiel. Trhový podiel BEV a PHEV je aktuálne 28 %, pričom čisto batériové autá tvoria väčšinu. „V Európe sa elektromobilita nachádza v prechodovej fáze s nerovnomerným vývojom. Diskusie o zmiernení zákazu spaľovacích motorov od roku 2035 však prinášajú neistotu a brzdia potrebnú expanziu,“ zhodnotil Stefan Bratzel, zakladateľ a riaditeľ CAM.

USA spomaľujú, čínske značky expandujú globálne

Kým Európa rastie a Čína prepisuje rekordy, americký trh stráca dych. Od januára do septembra 2024 sa v USA predalo len 1,22 milióna elektrických a plug-in hybridných vozidiel, čo je nárast len o 8 %. Trhový podiel dosahuje 10 %, pričom čisté elektromobily majú len 8,2 %. Očakáva sa, že po zániku daňových úľav a zhoršení podmienok pod novou vládou sa trh v závere roka ešte viac spomalí.

Medzitým čínske značky upevňujú svoje globálne postavenie. BYD zvýšil dodávky o 37 % na 1,61 milióna vozidiel a prvýkrát v histórii predbehol Teslu ako najväčší svetový výrobca elektromobilov. Geely rastie ešte rýchlejšie, takmer o 90 %, zatiaľ čo Tesla zaznamenala pokles dodávok o 5,9 %.

Pre európskych výrobcov to znamená zmiešané výsledky. Volkswagen Group síce globálne zvýšil predaje elektrických áut o 42 % na 717 500 kusov, najmä vďaka popularite v Európe, no BMW rástlo len o 10 % a Mercedes-Benz dokonca mierne klesol o jedno percento.

Rok 2025 tak bude pre elektromobilitu kľúčovým. Čína bude naďalej udávať tempo, Európa sa pokúsi stabilizovať rast a USA budú bojovať o znovuzískanie pozície, ktorú si pred rokmi vydobyla Tesla.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP