Francúzska automobilka Renault si trúfa rozvíriť trh s elektromobilmi v Európe modelom, ktorý by mohol zásadne zmeniť pravidlá hry. Jej cieľom je priniesť dostupné elektrické auto s cenou pod hranicou 20 000 eur, konkrétne by mohlo ísť o cenovku 17 000 eur. Na rozdiel od mnohých konkurentov ho však nebude dovážať z Číny. Renault totiž našiel spôsob, ako znížiť výrobné náklady až o 40 %, a to vďaka novým batériám typu LFP. Téme sa venoval portál Electrek.

Lacnejšia a bezpečnejšia cesta k masovej elektromobilite

Kým väčšina európskych značiek ešte donedávna považovala batérie typu LFP (lítium-železo-fosfátové) za menejcenné, situácia sa rýchlo mení. Dôvodom sú predovšetkým ich nižšie výrobné náklady, vyššia bezpečnosť a menšia závislosť od ťažby vzácnych kovov, ako je nikel či kobalt. Na druhej strane majú tieto batérie o niečo nižšiu energetickú hustotu, čo znamená kratší dojazd a väčšiu hmotnosť.

Pre Renault sa však stali ideálnym riešením, ako reagovať na tlak čínskej konkurencie. Značky ako BYD, MG či Leapmotor zaplavili európsky trh lacnými elektromobilmi práve s technológiou LFP, čím zmenili vnímanie toho, čo znamená „dostupný elektromobil“. Francúzi si uvedomili, že pre masové rozšírenie elektromobility nie je kľúčová len technológia, ale predovšetkým ekonomika výroby.

„Dostupnosť je dnes najväčšou prekážkou pre masové prijatie elektrických áut,“ priznávajú v Renault Group. A práve preto sa rozhodli pre zásadný obrat v stratégii.

Nové batériové riešenie sa má prejaviť už pri pripravovaných modeloch Renault 5 E-Tech a úplne novom Twingu, ktoré sa predstavia v najbližších mesiacoch. Očakáva sa, že elektrické Twingo, inšpirované ikonickým modelom z 90. rokov, bude mať základnú cenu približne 17 000 eur. Model mieri priamo proti čínskemu BYD Dolphin a mohol by sa stať symbolom európskej odpovede na cenovo agresívnych konkurentov z Ázie.

renault
Mário Šimovič/FonTech

Nová kapitola Renaultu

Už v roku 2023 založil Renault dcérsku spoločnosť Ampere, ktorá sa špecializuje na vývoj softvéru a technológií pre elektromobily. Cieľom bolo nielen zefektívniť výrobu, ale aj posilniť vlastnú technologickú nezávislosť.

„Vytvárame nový model spoločnosti, ktorá sa špecializuje na elektromobily a softvér. Ako lepšie ilustrovať našu revolúciu a odvahu našich tímov? Našou úlohou je pretaviť udržateľnú víziu do každého procesu a produktu. Stavať na našich francúzskych koreňoch a stať sa lídrom v Európe,“ vyhlásil vtedy Luca de Meo, šéf Renault Group.

Renault tak jasne naznačuje, že lacný elektromobil nemusí byť synonymom kompromisu. V čase, keď sa ceny surovín ako lítium či nikel dramaticky menia a predikcie sú čoraz zložitejšie, predstavuje prechod na LFP technológiu racionálny krok smerom k stabilite a dlhodobej udržateľnosti.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP