Stellantis prepisuje dejiny batérií. Peugeot testuje technológiu, ktorá má zatieniť Teslu aj Porsche.
Vo svete elektromobility sa dejú zmeny, ktoré nemajú nič spoločné s lesklými karosériami či výkonom na okruhu, ale s tým, čo sa skrýva hlboko v útrobách batériových článkov. Koncern Stellantis, pod ktorý patrí aj Peugeot, spustil testovanie prototypu s technológiou IBIS – Intelligent Battery Integrated System. Ide o prelomový batériový systém, ktorý môže z elektromobilov urobiť efektívnejšie, ľahšie a lacnejšie stroje.
Čo je vlastne IBIS?
Kým dnešné elektromobily okrem batérie potrebujú aj dve veľké a ťažké jednotky – invertor a palubnú nabíjačku, Stellantis chce tieto komponenty jednoducho „schovať“ priamo do batérie. Tá by tak nebola len zdrojom energie, ale zároveň aj srdcom celého elektrického pohonu. Práve integrácia nabíjačky a invertora má priniesť dramatické úspory hmotnosti, priestoru a zvýšenie výkonu.
Na vývoji sa podieľa viacero firiem a inštitúcií z Francúzska, pričom projekt má podporu vlády. Prvý testovací kus vznikol na báze modelu Peugeot e-3008, ktorý jazdí na platforme STLA Medium. Ide o logický krok – Peugeot už dnes dokáže ponúknuť dojazd až 700 km s klasickou batériou a s novým systémom chce posunúť latku ešte vyššie.
Kľúčové výhody novej technológie
Podľa údajov Stellantisu prináša IBIS voči klasickým riešeniam viacero zásadných benefitov:
-
Nižšia hmotnosť – úspora približne 40 kg vďaka odstráneniu samostatných komponentov a kabeláže.
-
Viac priestoru – batéria ušetrí okolo 17 litrov, čo dáva konštruktérom väčšiu voľnosť pri návrhu áut.
-
Vyšší výkon – nárast zo 150 kW na 172 kW, teda o 15 %, bez zväčšenia batérie.
-
Vyššia efektivita – až o 10 % nižšia spotreba energie pri rovnakej jazde.
-
Rýchlejšie nabíjanie – na 7 kW AC nabíjačke trvá dobitie približne o hodinu menej.
-
Jednoduchšia údržba – menej komponentov znamená jednoduchší servis a lepšie možnosti recyklácie či druhého života batérií.
Okrem automobilového priemyslu môže mať IBIS prínos aj pre železnice, lodnú dopravu, letectvo či dátové centrá, kde sú efektívne a modulárne batériové systémy rovnako kľúčové.
Peugeot vs. Porsche: dva prístupy k inováciám
Stellantis sa netají tým, že s touto technológiou mieri vysoko. Kým Porsche hľadá dokonalé jazdné vlastnosti pre úzky okruh nadšencov, Peugeot sa snaží o riešenie, ktoré zlepší každý jeden elektromobil – od mestských hatchbackov po veľké SUV. Porovnanie s prémiovou značkou preto nie je o priamej konkurencii na trati, ale o odlišnej filozofii: demokratizovať špičkové batériové technológie pre masy.
Kedy sa ich dočkáme?
Aktuálne prebieha druhá fáza testovania, kde Peugeot e-3008 slúži ako prvý mobilný prototyp s technológiou IBIS. Stellantis odhaduje, že do sériových áut by sa mohla dostať do konca desaťročia, teda približne do roku 2030.
Ak sa to podarí, budeme svedkami zásadného zlomu – elektromobily s nižšou cenou, dlhším dojazdom a vyšším výkonom už nemusia byť len víziou.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd cez 1 000 km už nie je hudba budúcnosti. Hyundai sľubuje revolučný model
Fiasko pre Teslu: Najnovší autopilot havaroval už po pár kilometroch (+VIDEO)
VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Parlament schválil tretí konsolidačný balík. Zvýši dane a vezme dni pracovného pokoja
AI berie ľudom prácu: Psychológ odhaľuje, ktoré profesie sú v najväčšom ohrození a ktoré prežijú (ROZHOVOR)
Progresívne Slovensko zvyšuje náskok nad Smerom. Kľúčovým hráčom by bola krajne pravicová strana (PRIESKUM)
Polícia pátra po nebezpečnom mužovi. Hľadaný môže byť ozbrojený
MIMORIADNE: Koaliční poslanci zablokovali rokovanie o dôveryhodnosti riaditeľa SIS
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- Dojazd cez 1 000 km už nie je hudba budúcnosti. Hyundai sľubuje revolučný model
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
- Stellantis prepisuje dejiny batérií. Peugeot testuje technológiu, ktorá má zatieniť Teslu aj Porsche.
-
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
- Dojazd cez 1 000 km už nie je hudba budúcnosti. Hyundai sľubuje revolučný model
-
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
- Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Americké a kanadské sily v plnej pohotovosti. Ruské stroje vstúpili do citlivej zóny pri Aljaške
Apple sa bráni, no EÚ mu nedala šancu. DMA zostáva pevne v platnosti
Automobilový kolos má problém. Stellantis odstavuje fabriky naprieč kontinentom
Slnečné búrky sú hrozbou pre civilizáciu. NASA teraz rozbehla nevídaný experiment
Trump začal šíriť nebezpečné klamstvo. Užívanie populárneho lieku nespôsobuje autizmus, tvrdia vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP