Európska únia sa ani po mesiacoch intenzívneho lobingu zo strany časti automobilového priemyslu nechystá ustúpiť od svojho klimatického cieľa. Pred piatkovým autosummitom v Bruseli potvrdila predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen, že plánovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035 ostáva pevne zakotvený v legislatíve.

K dispozícii je už aj návrh koncepčného dokumentu Komisie, ktorý jasne hovorí, že elektromobilita je na správnej ceste a jej dôsledná implementácia v celej Európe je kľúčová. Informácie priniesol portál Spiegel.

Kritika automobiliek naráža na jasný postoj Bruselu

Skepsa zástupcov automobilového priemyslu, najmä z Nemecka, je pritom známa už dlhšie. Od prijatia rozhodnutia v roku 2022 upozorňujú viacerí manažéri na možné hospodárske riziká. Generálny riaditeľ Mercedesu a zároveň prezident združenia ACEA Ola Källenius v liste adresovanom Ursule von der Leyen varoval, že únia musí „prispôsobiť svoju politiku dnešným trhovým, geopolitickým a ekonomickým realitám – inak riskuje ohrozenie jedného zo svojich najúspešnejších a globálne konkurencieschopných odvetví“. Podľa neho by mali mať miesto aj „(plug-in) hybridy, „predĺžovače dojazdu“, vysoko efektívne spaľovacie vozidlá, vodík či dekarbonizované palivá“.

Brusel sa však nenechal odradiť ani hlasnými výhradami, ktoré zaznievali na veľtrhu IAA Mobility v Mníchove. V šesťstranovom dokumente pre summit sa uvádza, že úplné ukončenie éry benzínových a naftových motorov do roku 2035 je „dosiahnuteľné“. Zároveň však Komisia zdôrazňuje, že všetky zainteresované strany musia „konať rozhodne a koordinovane“.

Volvo končí so spaľovákmi
Volvo

Elektromobilita ako realistický scenár

Argumenty o strate pracovných miest či dominancii Číny v batériovom reťazci sú podľa Komisie relevantné, no nerieši ich spomalenie zelenej transformácie. Podpora má prísť vo forme spoločnej európskej iniciatívy na výrobu batériových článkov, stimuly pre menšie a cenovo dostupnejšie elektromobily či intenzívnejší rozvoj automobilového softvéru v Európe.

Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) zároveň zverejnila štúdiu, ktorá načasovaním priamo reaguje na diskusiu v Únii. Podľa nej sú automobilky už dnes na dobrej ceste splniť prísne emisné ciele do roku 2027, čo je kľúčový krok k roku 2035. Na podporu tohto smerovania sa len nedávno zverejnil otvorený list podpísaný viac ako 150 manažérmi z odvetvia elektromobility. Tí vyzývajú Komisiu, aby zotrvala pri nastavenom kurze a neohrozila budúcnosť európskeho automobilového priemyslu.

Brusel navyše pripomína, že automobilkám už poskytol isté ústupky ako flexibilnejšie emisné ciele pre rok 2025, oslobodenie elektrických nákladných áut od mýta či pripravované pravidlo, ktoré zvýši podiel elektromobilov vo firemných flotilách a tým zníži flotilové emisie samotných výrobcov.

Otvorenou otázkou zostáva jedine možné výnimkové postavenie pre plug-in hybridy a vozidlá s predlžovačom dojazdu. O tejto téme by sa však malo rozhodnúť až na jar 2026, keď Ursula von der Leyen predloží plánovanú hodnotiacu správu. Dovtedy platí, že spaľovacie motory majú v Európe jasne odpočítavané posledné roky a automobilky sa musia pripraviť na definitívny prechod k bezemisnej mobilite.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP