Čínska spoločnosť CATL, najväčší výrobca batérií pre elektromobily na svete, rozširuje svoje pôsobenie v Európe. Pred začiatkom autosalónu IAA Mobility v Mníchove predstavila novú generáciu lítiovo-železo-fosfátových (LFP) batérií pod názvom Shenxing Pro, ktoré sú navrhnuté špeciálne pre európske podmienky, píše portál Interesting Engineering.

Dve verzie pre rôzne potreby

CATL uviedlo na trh dva varianty Shenxing Pro. Prvý je orientovaný na dlhú životnosť – ponúka maximálny dojazd 758 kilometrov a životnosť až 12 rokov alebo 1 milión kilometrov s minimálnou degradáciou. Ideálne riešenie pre flotily, leasingové spoločnosti či trh s ojazdenými vozidlami.

Druhá verzia je zameraná na rýchlosť. Dokáže pridať až 478 kilometrov dojazdu počas 10 minút nabíjania, pričom je optimalizovaná aj na prevádzku v nízkych teplotách, kde majú mnohé súčasné batérie problémy. Podľa Lingba Zhua, technického riaditeľa medzinárodnej divízie CATL, bola nová séria vyvinutá priamo podľa európskych návykov a klimatických podmienok.

Európska stopa CATL

Európsky trh s elektromobilmi rastie. Len v prvých siedmich mesiacoch roka 2025 vzrástol predaj o 26 %. CATL, ktoré vlani dodalo viac než tretinu všetkých batérií na svete, investovalo do regiónu už vyše 11 miliárd eur. Má závody v Nemecku a Maďarsku a spolu so Stellantisom buduje tretí v Španielsku.

Firma zároveň otvára svoje prvé európske centrum popredajných služieb v Eindhovene, kde budú vodiči a flotily môcť využiť kontrolu, údržbu či recykláciu batérií. „Nejde len o predaj článkov. Chceme byť súčasťou celého hodnotového reťazca, od výroby materiálov až po recykláciu,“ zdôraznil Tan Libin, obchodný riaditeľ CATL. Dodal, že spoločnosť dnes spolupracuje s približne 90 % európskych automobiliek.

Technológie, ktoré udávajú smer

CATL sa v posledných mesiacoch prezentuje ako inovátor, ktorý udáva trendy v batériovom priemysle. Tento rok firma predstavila sodíkové články Naxtra s energetickou hustotou 175 Wh/kg a dojazdom okolo 500 kilometrov, ako aj architektúru Freevoy s dvomi nezávislými energetickými zónami pre vyššiu efektivitu a bezpečnosť.

Nová generácia článkov Shenxing navyše prešla prísnymi čínskymi testami podľa normy GB 38031-2025 „No Fire, No Explosion“, ktorá vyžaduje, aby batéria odolala tepelnému úniku bez vzplanutia alebo výbuchu. CATL tak opäť potvrdzuje, že bezpečnosť je jednou z jeho priorít.

Posolstvo pre európsky trh

CATL uvádza, že už dodalo batérie pre viac než 20 miliónov elektromobilov po celom svete. Európsky debut modelov Shenxing Pro je jasným signálom, že čínska spoločnosť chce hrať ešte dôležitejšiu úlohu v dodávateľskom reťazci automobiliek od Volkswagenu po Stellantis. Pre zákazníkov to znamená nielen vyšší dojazd a rýchlejšie nabíjanie, ale aj širšie služby, od výroby po recykláciu.

Čítajte viac z kategórie: Ekológia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP