Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
V tomto texte boli použité aj materiály TASR.
Elektromobilita je dnes jedným z najväčších motorov technologických zmien v automobilovom priemysle. Kým výrobcovia vozidiel naprieč Európou investujú miliardy do elektrických modelov, samotný kontinent čelí závažnému problému. Batériová produkcia sa totiž aj naďalej sústreďuje v Ázii. Najnovšia analýza spoločnosti Deloitte upozorňuje, že práve tento faktor môže ohroziť dlhodobú konkurencieschopnosť aj energetickú bezpečnosť Európy.
Biedne čísla
Podľa odhadov konzultantov sa v roku 2024 na európskom území vyrobilo iba 13 % batérií určených pre elektromobily. Navyše, aj tento podiel pochádzal prevažne zo závodov, ktoré sú dcérskymi spoločnosťami čínskych a juhokórejských gigantov. Len jediný výrobca so sídlom v Európskej únii dokázal batérie vyrábať samostatne, a to v obmedzenom rozsahu. V kontraste s tým stojí Čína, ktorá minulý rok držala približne 70 % globálnej produkcie.
Výhľad na nasledujúce roky predpokladá výrazný rast trhu. Deloitte očakáva, že tržby z batérií v Európe stúpnu zo 16 miliárd eur v roku 2024 na 54 miliárd eur do roku 2030. Problémom však je, že bez masívnych investícií do lokálnej výroby sa tento rast môže obrátiť proti samotným európskym automobilkám. Závislosť od čínskej či kórejskej technológie by sa totiž mohla ešte prehĺbiť a s ňou aj riziko straty prístupu k najmodernejším riešeniam.

Alfa a omega
Batérie predstavujú kľúčovú a zároveň najnákladnejšiu súčasť elektromobilu. Určujú nielen cenu finálneho vozidla, ale aj jeho výkon, kapacitu a dojazd. Ich dostupnosť a kvalita teda priamo ovplyvňujú, či sa európske automobilky dokážu presadiť v globálnej konkurencii. Deloitte v tejto súvislosti hovorí dokonca o hrozbe „regionálnej monopolizácie“, keďže Ázia dnes de facto kontroluje technologický pokrok aj dodávateľský reťazec v tejto oblasti.
Situáciu komplikuje aj neistý vývoj niektorých európskych projektov, ktoré mali priniesť alternatívu k ázijským dodávateľom. Symbolickým príkladom je švédska spoločnosť Northvolt, ktorá bola vnímaná ako nádej na vybudovanie silného európskeho hráča, no jej plány sa dostali do vážnych problémov. Podobné meškania alebo rušenia projektov oslabujú šance Európy vybudovať vlastný stabilný ekosystém batériovej výroby.
Otázka, či sa podarí Európe oslobodiť od rastúcej závislosti na Číne, tak zostáva otvorená. Ak chce automobilový sektor na kontinente udržať tempo a zároveň si zachovať technologickú suverenitu, nevyhnutne potrebuje silnejšie investície, koordinovanú podporu zo strany štátov a urýchlenie realizácie batériových fabrík. V opačnom prípade bude budúcnosť európskej elektromobility definovaná rozhodnutiami, ktoré sa prijímajú na opačnej strane sveta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha

Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)

Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Košiciach sa vykoľajil vlak. Spoje meškajú, stanica výrazne poškodená

Najväčšia elektráreň sveta sa vracia. Po jadrovej katastrofe bola odstavená viac ako dekádu

MIMORIADNE: Súd zrušil rozhodnutie Matúša Šutaja Eštoka. Štát bude platiť

Slovenka Alena prerazila v Taliansku s netradičným biznisom: „Najväčšou chybou bolo, že som nezačala podnikať skôr“

Hon na zlodejov začína. Vláda schválila tvrdé pravidlo, krádeže sa nevyplatia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
Experti ostali totálne zarazení. Umelá inteligencia má temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
Zažehnali krízu v automobilkách? Čína sa v Európe dočkala ústupku, ktorý nikto nečakal
EÚ cúva pred vlastným návrhom. Najprísnejší zákon o AI sa odkladá, dôvod prekvapil aj odborníkov
Slovenským a českým vedcom sa podaril mimoriadne vzácny objav. Môže prepísať učebnice biológie
Covid nepovedal posledné slovo. Nemecko ide riešiť problém, o ktorom sa nehovorí
Rusko škrípe zubami. USA posilňuje vojenské vybavenie Ukrajiny, zlepší jej schopnosť čeliť útokom
Žiadna výnimka ani pre Slovensko. Europarlament chce sprísniť zákaz dovozu ruskej energie, toto je dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Košiciach sa vykoľajil vlak. Spoje meškajú, stanica výrazne poškodená

Najväčšia elektráreň sveta sa vracia. Po jadrovej katastrofe bola odstavená viac ako dekádu

MIMORIADNE: Súd zrušil rozhodnutie Matúša Šutaja Eštoka. Štát bude platiť

Slovenka Alena prerazila v Taliansku s netradičným biznisom: „Najväčšou chybou bolo, že som nezačala podnikať skôr“

