Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
Čínski výrobcovia elektromobilov si v domácom prostredí zvykli na tvrdý boj o zákazníka a túto stratégiu čoraz viac prenášajú aj do Európy. Analýza inštitútu Center Automotive Research (CAR) ukazuje, že automobilky ako BYD, MG či Great Wall sa nesnažia iba predávať lacnejšie. Ich plánom je využiť obrovské nákladové výhody a vybudovať si dominanciu na kľúčových trhoch vrátane Nemecka.
V Číne momentálne prebieha ostrý cenový súboj, ktorý má jediný cieľ: dosiahnuť monopolné postavenie. To umožňuje výrobcom škálovať produkciu a znižovať jednotkové náklady na batérie aj celé vozidlá. Keďže v Európe čínske elektromobily čelili dovozným clám, na prvý pohľad sa zdalo, že ich konkurencieschopnosť je utlmená.
Údaje však ukazujú niečo iné. Priemerný čínsky elektromobil je po pripočítaní ciel v Európe až o 108 % drahší než doma, no napriek tomu zostáva atraktívny. V porovnaní s tým západné značky predávajú svoje modely v Nemecku iba o 28 % drahšie než v Číne. Na tému upozornil portál Autoviny.sk.
Čínska cenová vojna dorazila do Európy
Autoanalytik Ferdinand Dudenhöffer očakáva, že tlak čínskych značiek povedie k ďalšiemu znižovaniu cien aj v Európe. Podľa neho si vďaka masovej výrobe a efektívnej produkcii batérií dokážu udržať značný náskok. Navyše, čím viac áut predajú na európskom trhu, tým rýchlejšie sa im rozložia počiatočné náklady na distribúciu a marketing.
K tomu sa pridáva možnosť prenášať svoju lacnejšiu výrobnú štruktúru priamo do Európy prostredníctvom nových fabrík. Už na jesennej autosalónovej výstave IAA v Mníchove sa očakáva masívna čínska účasť, čo jasne ukazuje ich ambície.
Kontroverzný plán EÚ nechce nikto počuť
Nemecký trh zápasí s problémami. V roku 2024 sa predalo o 27,5 % menej batériových elektromobilov než rok predtým. Hlavným dôvodom bol koniec štátnej dotácie, ktorá roky znižovala cenový rozdiel medzi elektrickými a spaľovacími autami. Podľa údajov KBA sa v Nemecku vlani zaregistrovalo približne 380-tisíc nových elektromobilov, pričom na čele rebríčka stál Tesla Model Y so 29 896 kusmi. Nasledoval Škoda Enyaq, VW ID.4 a ID.5, VW ID.3 a Cupra Born. Prognózy hovoria o miernom raste v roku 2025, ale bez výrazného oživenia.
Vývoj ukazuje na čoraz jasnejší trend. Čínski výrobcovia nepotrebujú okamžité zisky, chcú ovládnuť trh a získavať podiel na úkor konkurencie.
Západné automobilky stoja pred dilemou – či presunúť väčšiu časť produkcie do Číny a tým znížiť vlastné náklady, alebo hľadať nové spôsoby, ako čeliť cenovej ofenzíve. Pre zákazníkov to môže znamenať dostupnejšie elektromobily, no zároveň rastúcu závislosť Európy od čínskej výroby. A to je otázka, ktorá presahuje rámec cien a dotýka sa aj strategickej nezávislosti celého kontinentu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
Vedci našli spôsob, ako vyrobiť dokonalé batérie. Elektromobilom dajú veľký dojazd, mobilom top výdrž
Toyota našla využitie použitých batérii z elektromobilov. Napája nimi Mazdu
Nabíjanie môže byť špinavšie, než si myslíš. Vedci odhalili nečakaný problém elektromobility
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Orbán informoval Trumpa o útokoch: „Som veľmi nahnevaný. Povedzte to Slovensku“
Zásah 8 sanitiek na východe Slovenska: Po zrážke autobusu a auta zomrel človek, hlásia 14 zranených
Tragický nález v centre Bratislavy: Objavili mŕtveho muža s vreckom na hlave
Jeden proteín v mozgu ťa pripravuje o pamäť. Vedci ho našli a vedia proti nemu bojovať
Nezabudni, že 1. septembra je síce stále sviatok, ale už bez voľna. Čo to pre teba znamená a čo sa ešte chystá?
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Nabíjanie môže byť špinavšie, než si myslíš. Vedci odhalili nečakaný problém elektromobility
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Stojí 4 200 eur a má všetko potrebné. Číňania postavili elektromobil, ktorý pôjde na dračku
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
-
- Stojí 4 200 eur a má všetko potrebné. Číňania postavili elektromobil, ktorý pôjde na dračku
- Nabíjanie môže byť špinavšie, než si myslíš. Vedci odhalili nečakaný problém elektromobility
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Japonci prišli s prelomovým objavom: Budúcnosť ľudí s Downovým syndrómom sa dá zvrátiť
Ministerstvo investícií spúšťa novú výzvu pre digitalizáciu. Uchádzači si môžu siahnuť až na 2,2 milióna eur
Po masívnom útoku Ruska vzlietli stíhačky NATO. Pohotovosť zasiahla aj Poľsko pri slovenských hraniciach
Jedinečný objav školáka šokoval vedcov. Pri rieke našiel poklad z doby ľadovej
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP