Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Automobilky si v posledných rokoch zvykli pýtať od vodičov peniaze za extra funkcie formou predplatného. Pamätáš si, keď BMW chcelo mesačne účtovať vyhrievanie sedadiel? Teraz zašiel ešte ďalej Volkswagen. Ak jazdíš na ID.3 vo Veľkej Británii, na plný výkon svojho auta sa dostaneš iba vtedy, ak zaplatíš predplatné. O téme informoval portál Autoexpress.
Výkon za mesačný poplatok
Modely Volkswagen ID.3 Pro a Pro S sú oficiálne uvádzané s výkonom 201 koní. V skutočnosti však dokážu ponúknuť až 228 koní, no túto hodnotu odomkneš iba cez predplatné. Cena je 16,50 libry mesačne, teda asi 22 eur. Ročne tak zaplatíš okolo 165 eur. Druhou možnosťou je jednorazová „doživotná“ aktivácia za 649 libier (približne 880 eur). Táto suma je viazaná na samotné auto, takže ak ho predáš, výkon ostane novému majiteľovi. Ty si do nového auta budeš musieť dokúpiť predplatné znova.
Podľa Volkswagenu zvýšenie výkonu nemá žiaden dopad na dojazd. Okrem výkonu sa zvyšuje aj krútiaci moment – z 265 Nm na 310 Nm. Zaujímavosťou je, že keďže auto je z výroby registrované na 228 koní, poisťovni nič nahlasovať nemusíš.
Dá sa to obísť?
Otázniky visia nad tým, čo by sa stalo, ak by si výkon odblokoval sám. Takzvaný „jailbreak“ softvéru by ti mohol zrušiť záruku a v extrémnom prípade priniesť aj právne problémy. Automobilka zatiaľ neuviedla, ako by podobné prípady riešila.
Volkswagen sa bráni tým, že ponúka len možnosť, ktorú mali vodiči k dispozícii aj v minulosti. Spaľovacie motory sa totiž vyrábali v rovnakých objemoch, no líšili sa výkonom podľa toho, koľko si bol ochotný zaplatiť. Rozdiel je v tom, že dnes si auto kúpiš so slabším výkonom a až neskôr si ho môžeš „odomknúť“.
Pri spaľovacích motoroch bol podobný prístup bežný už roky v podobe takzvaného čipovania. Úpravou softvéru riadiacej jednotky sa dalo zvýšiť výkon a krútiaci moment, často o desiatky percent. Takéto zásahy však boli neoficiálne, prinášali riziko rýchlejšieho opotrebenia a problémy s garanciou. Volkswagen teraz ponúka v podstate legálnu a kontrolovanú verziu toho istého – ale za pravidelný poplatok.
Nie je v tom sám
Volkswagen nie je jediný, kto skúša podobný model. BMW v roku 2022 čelilo obrovskej kritike za predplatné vyhrievaných sedačiek a nakoniec od tohto kroku ustúpilo. Polestar naopak ponúka možnosť výkonového balíka za jednorazový poplatok. Automobilky tak stále skúšajú, čo si vodiči nechajú páčiť.
Reakcie majiteľov ID.3 ukazujú, že tento krok nemusí byť veľmi populárny. Mnohí pripomínajú, že keď si kúpiš auto, mal by si ho vlastniť celé – nie si predplácať jeho časti. Preto bude zaujímavé sledovať, či Volkswagen rozšíri tento model aj mimo Veľkej Británie.
Budúcnosť predplatného v autách
Volkswagen má veľké plány s elektrickými modelmi. Už budúci rok príde na trh ID.2, neskôr jeho SUV verzia a do roku 2027 aj najmenší ID.1. Dá sa teda čakať, že spolu s novými autami pribudnú aj ďalšie spoplatnené funkcie.
Zatiaľ je otázne, či sa autá nestanú podobné streamovacím službám. Základ môže používať, no za každú extra možnosť si budeš musieť priplatiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zemetrasenie s magnitúdou 4,7 zasiahlo obľúbené letovisko Slovákov. Otrasy pocítili tisíce ľudí
Každý štvrtý Slovák nemá finančnú rezervu: Stačí drobná kríza a sú tu problémy (ROZHOVOR)
K Zemi sa blíži vzácna kométa, naposledy ju videli v stredoveku. Takúto nebeskú šou si pozrieš len raz za život
Merkelová obviňuje východ Európy. Tieto krajiny mali blokovať rozhovory s Ruskom
Nenápadné príznaky skrývajú vážne ochorenie: Neurológ varuje pred prehliadaním signálov sklerózy multiplex
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP