Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Automobilky si v posledných rokoch zvykli pýtať od vodičov peniaze za extra funkcie formou predplatného. Pamätáš si, keď BMW chcelo mesačne účtovať vyhrievanie sedadiel? Teraz zašiel ešte ďalej Volkswagen. Ak jazdíš na ID.3 vo Veľkej Británii, na plný výkon svojho auta sa dostaneš iba vtedy, ak zaplatíš predplatné. O téme informoval portál Autoexpress.
Výkon za mesačný poplatok
Modely Volkswagen ID.3 Pro a Pro S sú oficiálne uvádzané s výkonom 201 koní. V skutočnosti však dokážu ponúknuť až 228 koní, no túto hodnotu odomkneš iba cez predplatné. Cena je 16,50 libry mesačne, teda asi 22 eur. Ročne tak zaplatíš okolo 165 eur. Druhou možnosťou je jednorazová „doživotná“ aktivácia za 649 libier (približne 880 eur). Táto suma je viazaná na samotné auto, takže ak ho predáš, výkon ostane novému majiteľovi. Ty si do nového auta budeš musieť dokúpiť predplatné znova.
Podľa Volkswagenu zvýšenie výkonu nemá žiaden dopad na dojazd. Okrem výkonu sa zvyšuje aj krútiaci moment – z 265 Nm na 310 Nm. Zaujímavosťou je, že keďže auto je z výroby registrované na 228 koní, poisťovni nič nahlasovať nemusíš.
Dá sa to obísť?
Otázniky visia nad tým, čo by sa stalo, ak by si výkon odblokoval sám. Takzvaný „jailbreak“ softvéru by ti mohol zrušiť záruku a v extrémnom prípade priniesť aj právne problémy. Automobilka zatiaľ neuviedla, ako by podobné prípady riešila.
Volkswagen sa bráni tým, že ponúka len možnosť, ktorú mali vodiči k dispozícii aj v minulosti. Spaľovacie motory sa totiž vyrábali v rovnakých objemoch, no líšili sa výkonom podľa toho, koľko si bol ochotný zaplatiť. Rozdiel je v tom, že dnes si auto kúpiš so slabším výkonom a až neskôr si ho môžeš „odomknúť“.
Pri spaľovacích motoroch bol podobný prístup bežný už roky v podobe takzvaného čipovania. Úpravou softvéru riadiacej jednotky sa dalo zvýšiť výkon a krútiaci moment, často o desiatky percent. Takéto zásahy však boli neoficiálne, prinášali riziko rýchlejšieho opotrebenia a problémy s garanciou. Volkswagen teraz ponúka v podstate legálnu a kontrolovanú verziu toho istého – ale za pravidelný poplatok.
Nie je v tom sám
Volkswagen nie je jediný, kto skúša podobný model. BMW v roku 2022 čelilo obrovskej kritike za predplatné vyhrievaných sedačiek a nakoniec od tohto kroku ustúpilo. Polestar naopak ponúka možnosť výkonového balíka za jednorazový poplatok. Automobilky tak stále skúšajú, čo si vodiči nechajú páčiť.
Reakcie majiteľov ID.3 ukazujú, že tento krok nemusí byť veľmi populárny. Mnohí pripomínajú, že keď si kúpiš auto, mal by si ho vlastniť celé – nie si predplácať jeho časti. Preto bude zaujímavé sledovať, či Volkswagen rozšíri tento model aj mimo Veľkej Británie.
Budúcnosť predplatného v autách
Volkswagen má veľké plány s elektrickými modelmi. Už budúci rok príde na trh ID.2, neskôr jeho SUV verzia a do roku 2027 aj najmenší ID.1. Dá sa teda čakať, že spolu s novými autami pribudnú aj ďalšie spoplatnené funkcie.
Zatiaľ je otázne, či sa autá nestanú podobné streamovacím službám. Základ môže používať, no za každú extra možnosť si budeš musieť priplatiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
Dobije autu tisíce kilometrov ročne zadarmo. Mercedes vyvinul solárny lak, ktorý predĺžuje dojazd
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kto vládne svetu zbraní a tankov: Rebríček najsilnejších armád odhalil poradie veľmocí aj prekvapivé posuny
Slovensko prišlo o legendu televíznej zábavy: Oldo Hlaváček zomrel vo veku 91 rokov
Starnutie sa môže šíriť telom ako „infekcia“. Nový objav odhalil proteín, ktorý je za to zodpovedný
Dlhovekosť má svoju cenu v podobe autoimunitných ochorení, zistili vedci. Našli bunky, ktoré ťa udržia mladého, no s rizikom
Obľúbený zelený nápoj dokáže blokovať rakovinové bunky, tvrdí uznávaný lekár. Zvyšuje tiež účinok liečby
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Slovenské weby strácajú návštevníkov. Google AI prehľady menia spôsob, ako hľadáš informácie
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
Volkswagen znovu zaťal do živého. Vládu vyzval na štátnu podporu elektromobilov
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP