Nemecký startup Sono Motors kedysi vzbudzoval veľké očakávania, keď predstavil svoj elektrický automobil so solárnymi panelmi, ktorý mal sľubovať až 150 kilometrov bezplatného denného dojazdu len zo slnečnej energie. Projekt však v roku 2023 zrušili a dnes sa jeho pozostatky objavili v online aukcii, kde sa predávajú za smiešne nízke ceny.

Podľa vyhlásenia spoločnosti bolo rozhodnutie ukončiť výrobu auta motivované „prechodom na kapitálovo nenáročný obchodný model“ v čase, keď boli finančné trhy nestabilné a investori opatrní. Inak povedané, vývoj Sionu spálil priveľa peňazí a realita prevýšila plány. Teraz, dva roky po ukončení projektu, sa na rakúskej aukčnej stránke objavili prototypy, elektromotory, sedadlá, karosérie aj množstvo náhradných dielov. Ako prvý na túto ponuku upozornil portál Electrive.

„Revolučné“ solárne auto kúpiš v akcii za zlomok ceny

Ponuka je rozmanitá a prekvapivo lacná – dvanásť úplne nových elektromotorov začína na cene len 50 eur, predné sedadlá idú od 14 eur, zadná lavica od 30 eur a holá karoséria bez panelov od 100 eur (116 dolárov). Nechýbajú časti podvozku, interiérové prvky a samozrejme solárne panely.

Revolučné solárne auto v aukcii
Aurena.at

Medzi najzaujímavejšie položky patria plne postavené prototypy – jeden z nich, prerobený z Renaultu Twingo s prednými svetlami z prvej generácie Mercedesu A, má vyvolávaciu cenu 600 eur . Ďalší prototyp so zabudovaným infotainment systémom a maskovacou fóliou mal pred pár dňami ponuku 750 eur.

Revolučné solárne auto v aukcii
Aurena.at

Kuriozitou aukcie je aj zelený, crash-testovaný prototyp, ktorý je viditeľne poškodený. Treba však zdôrazniť, že žiadne z týchto áut nie je schválené na prevádzku na cestách a nemá potrebné papiere. Niektoré diely, ako motory či batérie, by síce mohli nájsť využitie v iných projektoch, no bez dokumentácie bude ich integrácia náročná.

Revolučné solárne auto v aukcii
Aurena.at

Takto skončil najambicióznejší solárny projekt

Príbeh Sionu sa začal v roku 2017, keď spoločnosť odhalila prvý prototyp so 330 solárnymi článkami, ktoré mali pridať približne 18 kilometrov denného dojazdu k základnému 30 kWh akumulátoru s kapacitou na 100 kilometrov jazdy. Financovanie sa odštartovalo cez kampaň na Indiegogo, kde sa vyzbieralo vyše 700-tisíc dolárov od viac než 1 100 predobjednávateľov. Pôvodne sa uvažovalo o dvoch verziách auta, no lacnejšia s dojazdom 50 – 60 kilometrov bola hneď zrušená a kabína bola prepracovaná na päť miest namiesto šiestich, aby sa znížili náklady.

Vývoj sa síce pomaly posúval, ale termíny sa neustále odkladali. V roku 2022 sa posledný prototyp vydal na trojtýždňovú cestu po USA, pričom cena ostala na atraktívnych 25-tisíc dolároch. Výrobu mala zabezpečiť fínska spoločnosť Valmet Automotive, známa napríklad výrobou Fiskeru Karma.

Nová verzia Sionu mala 456 polovičných solárnych článkov integrovaných v karosérii, ktoré teoreticky mohli pridať 70 až 150 kilometrov dojazdu denne. Batéria bola zväčšená na 54 kWh LFP, čo umožňovalo až 190 kilometrov jazdy bez slnka, a podporovala nabíjanie rýchlosťou 75 kW (DC) alebo 11 kW (AC).

Napriek tomu, že koncom roku 2022 mal Sono Motors na konte až 45-tisíc zaplatených rezervácií, začiatkom roku 2023 vedenie oznámilo koniec projektu a prechod na predaj solárnych panelov iným firmám. Dnes tak revolučné solárne auto, ktoré malo zmeniť svet elektromobility, končí ako aukčný tovar za ceny, ktoré pripomínajú skôr výpredaj v garáži než high-tech inováciu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP