Zatiaľ čo americký trh s elektromobilmi sa topí v neistote a chaos vládne naprieč celým automobilovým odvetvím, európski zákazníci si užívajú čoraz pestrejšiu ponuku cenovo dostupných a rozumne veľkých elektromobilov. A do tejto dynamiky čoraz razantnejšie vstupujú čínske značky, ktoré už dnes nie sú len okrajovým fenoménom, ale skutočnou hrozbou pre európskych výrobcov, píše Inside EVs.

Čínske značky valcujú Európu

Podľa najnovších údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics za prvý polrok 2025 dosiahli niektoré čínske značky v Európe priam explozívny rast. MG, ktorá patrí pod čínsky koncern SAIC, predala približne 151 600 vozidiel, čím sa stala lídrom medzi všetkými čínskymi značkami v Európe. Je však dôležité poznamenať, že MG ponúka nielen elektromobily, ale aj hybridy a spaľovacie modely, ako napríklad hatchback MG 3 dostupný ako hybrid aj s klasickým motorom.

Veľkým víťazom je aj BYD. Čínsky gigant predal v prvej polovici roka v Európe zhruba 70 500 vozidiel, čím už teraz prekonal celkový predaj za celý rok 2024, ktorý činil približne 57 000 kusov. Výrazne si polepšil aj Xpeng, ktorý síce predal „len“ 8 400 vozidiel, no aj to znamená viac ako dvojnásobný medziročný nárast.

BYD Dolphin Surf v Európe.
BYD

Jasná politika

Rýchly rast BYD a Xpengu je do veľkej miery výsledkom agresívneho uvádzania nových modelov. BYD za posledný rok predstavil minimálne tri nové modely, pričom Dolphin Surf a Atto 2 cielia najmä na cenovo dostupný segment. Navyše, ich model Seal U PHEV sa stal najpredávanejším plug-in hybridným SUV v Európe, kde si podelil prvé miesto s Volkswagennom Tiguan, čo je skutočne pôsobivý výkon.

Xpeng sa zatiaľ v Európe spoliehal na svoju P7 limuzínu, no v závere minulého roka rozšíril ponuku o veľké SUV G9 a crossover G6, ktorý je veľkostne porovnateľný s Teslou Model Y. Práve G6 je hlavným ťahúňom aktuálneho predajného úspechu značky.

Na opačnom konci spektra sa však nachádza Nio. Táto značka, známa svojimi výmennými batériami a luxusným zameraním, predala za celý polrok v Európe len 370 kusov. Dôvodom je pravdepodobne ich vyššia cena a rozmery modelov, ktoré jednoducho neladia s európskymi preferenciami. Kupujúci v prémiovom segmente radšej siahnu po osvedčených menách ako BMW, Audi alebo Mercedes. Nio však dúfa, že sa karta obráti s príchodom značky Firefly, ktorá má ponúknuť dostupnejšie modely ešte tento rok.

Xpeng
Xpeng

Vytláčajú tradičné značky

Medzitým však čínske značky ukrajujú z podielu európskych výrobcov. Skupina Stellantis, do ktorej patrí napríklad Peugeot, Opel či Fiat, zaznamenala medziročný pokles trhového podielu v Európe z 16,7 % na 15,3 %. Všetky čínske značky spolu sa už takmer vyrovnajú Mercedesu z hľadiska trhového podielu, čo jasne ukazuje, akú silu nadobúdajú.

Čínski výrobcovia navyše nehodlajú poľaviť. Pripravujú ďalšie modely zamerané na nižšie cenové segmenty a dokazujú, že v rýchlosti vývoja a uvedenia nových áut na trh predčia tradičných výrobcov. Tí sa tak musia mať na pozore, pretože čínske značky si už svoje miesto na európskom trhu vybojovali a ich rast rozhodne ešte nekončí.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP