Vedci z celej Európy aktuálne pracujú na revolučnej technológii, ktorá by mohla dramaticky predĺžiť životnosť batérií v elektromobiloch a zároveň zlepšiť ich výkon. Ide o projekt PHOENIX, podporovaný z fondov Európskej únie, ktorý má za cieľ vytvoriť batérie schopné samoopravy. Tieto batérie by sa vedeli samy diagnostikovať a opravovať vnútorné poškodenia, čím by sa výrazne znížila potreba ich výmeny a zlepšila udržateľnosť elektromobility. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Detekuje poruchy

Kľúčovým prvkom celého systému sú pokročilé senzory, ktoré idú ďaleko nad rámec dnešných štandardných batériových manažmentových systémov. Tie totiž v súčasnosti sledujú len základné parametre ako teplotu, napätie a prúd. Inžinier Yves Stauffer zo Švajčiarskeho centra pre elektroniku a mikrotechnológie (CSEM) vysvetľuje, že PHOENIX dokáže detekovať fyzické napučiavanie, vytvárať interné teplotné mapy a identifikovať konkrétne plyny, ktoré signalizujú poškodenie.

„V momente, keď batériový mozog vyhodnotí, že je potrebná oprava, aktivuje sa proces hojenia,“ približuje projekt oficiálna tlačová správa. Tento proces môže zahŕňať napríklad zatlačenie batérie späť do pôvodného tvaru alebo cielene zahriatie, ktoré spustí obnovu chemických väzieb. Chemik Liu Sufu z CSEM vysvetľuje, že práve tepelná úprava môže obnoviť špecifické väzby, ktoré sa v priebehu používania narušia.

bateria
Copilot Designer/Inlyte Energy

Ďalšou z metód je použitie magnetického poľa, ktoré rozbíja tzv. dendrity – kovové výrastky, ktoré môžu spôsobovať skraty. Vývojári zároveň testujú nové materiály, napríklad kremík namiesto bežného grafitu v anóde batérie. Kremík má potenciál uskladniť viac energie, no jeho stabilita je zatiaľ výzvou. Tu prichádza na rad samoliečiaca technológia, ktorá by mohla spraviť z kremíka reálnu alternatívu pre komerčné využitie.

Podľa Johannesa Zieglera z nemeckého Fraunhoferovho inštitútu pre výskum silikátov je cieľom nielen predĺžiť životnosť batérií, ale zároveň znížiť ich uhlíkovú stopu. „Ide o to, aby sme tú istú batériu mohli používať dlhšie, čím sa zníži spotreba surovín,“ vysvetľuje Ziegler. To je v súlade s ambíciou Európskej únie dosiahnuť do roku 2035 nulové emisie z nových áut.

Pilier elektromobility

Technológia samoliečenia sa momentálne testuje na tzv. pouch článkoch, pričom v marci 2025 bol partnerom projektu dodaný nový balík senzorov a spúšťacích mechanizmov. Táto fáza má overiť účinnosť celého systému v praxi. Vývojári si uvedomujú, že zavedenie senzorov znamená vyššie výrobné náklady, no zároveň pracujú na ich optimalizácii, aby bol výsledný produkt ekonomicky konkurencieschopný

PHOENIX sa tak môže stať jedným z kľúčových pilierov budúcnosti elektromobility, a to nielen predlžovaním životnosti batérií, ale aj redukciou závislosti na kritických surovinách ako lítium a nikel. „Je to vzrušujúce – predlžovať životnosť batérií a zároveň pracovať na elektromobiloch. Celé je to o tom, ako poskladať všetky časti do jedného celku,“ dodal Ziegler.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP