Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Čínska technologická spoločnosť Huawei sa opäť hlási o slovo. Tentoraz s ambicióznym patentom na novú generáciu batérií do elektromobilov. Hoci Huawei zatiaľ nevyrába vlastné autá, výrazne spolupracuje s automobilkami pri vývoji a integrácii inteligentných systémov. Teraz zrejme mieri ešte ďalej, a to priamo k srdcu elektromobilu, jeho batérii. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Neuveriteľné parametre
Patent, ktorý firma nedávno podala, popisuje návrh tuhej batérie na báze sulfidu s výrazne vyššou energetickou hustotou, než akú ponúkajú súčasné lítium-iónové batérie. Konkrétne ide o 180 až 225 Wh na libru, čo je dvojnásobok až trojnásobok dnešných štandardov. Huawei uvádza, že by teoreticky mohla ich batéria zabezpečiť dojazd až 3 000 kilometrov, a nabitie z 10 na 80 % by mohlo trvať menej ako päť minút.
Základom tohto technologického pokroku je proces dopovania sulfidových elektrolytov dusíkom. Ten má znížiť vedľajšie chemické reakcie medzi elektrolytom a lítiom, ktoré sú bežným problémom pri navrhovaní tuhých batérií. Zatiaľ čo veľkú časť podrobností si Huawei ponecháva pre seba, je jasné, že ide o strategický krok. Trh s batériami sa rýchlo stáva jedným z hlavných bojísk technologickej konkurencie.
Táto správa okamžite vyvolala pozornosť nielen odbornej verejnosti, ale aj konkurencie. Odborníci však zatiaľ krotili nadšenie a pripomínajú, že uvádzané čísla sú zatiaľ len teoretické. Ich praktické využitie závisí aj od infraštruktúry, ktorá zatiaľ v mnohých regiónoch chýba. Napriek tomu vstup Huawei do oblasti vývoja pevných batérií priniesol nový impulz do globálneho súboja o batériovú dominanciu.
Nie je to po prvý raz, čo sa Huawei zameral na batériové komponenty. Už začiatkom roka 2025 si podal ďalší patent, tentoraz na spôsob výroby sulfidových elektrolytov. Tie patria medzi kľúčové materiály pre nové typy batérií, no ich cena je mimoriadne vysoká. Niekedy dokonca prevyšuje cenu zlata.
7 600 patentov na pevné batérie
Čína sa v posledných rokoch stala jasným lídrom v oblasti elektromobility. Krajina dnes dominuje výrobe batérií a teraz chce diktovať tempo aj pri vývoji ich budúcnosti. Zatiaľ čo sa pozornosť verejnosti často sústreďuje na megawattové nabíjanie, vývoj pevných batérií prebieha tichšie, ale o to systematickejšie.
Napríklad spoločnosť CATL so sídlom vo Fujiane plánuje začať pilotnú výrobu hybridnej pevnej batérie už v roku 2027. Odborníci sú však opatrní a upozorňujú, že komerčný prienik tejto technológie môže trvať dlhšie, než sa predpokladá.
V hre nie sú len čínske firmy. Už pred desiatimi rokmi sa do vývoja pevných batérií pustili giganti ako Toyota, Panasonic či Samsung. V roku 2023 Toyota predstavila prototyp s dojazdom 1 200 kilometrov a časom nabíjania desať minút, pričom sľubuje komerčné uvedenie do piatich rokov.
Čína však medzičasom dobehla stratený čas. Podľa verejných dát podávajú čínske firmy viac než 7 600 patentov na pevné batérie ročne, čo predstavuje takmer 37 % celosvetovej patentovej aktivity v tejto oblasti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
O prácu prídu mnohí Slováci: Štátna firma vo veľkom prepúšťa, dôvodom je konsolidácia
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP