Ferrari zlomilo palicu nad tradíciou. Ak ju chcete, kúpte si jazdenku, odkazuje šéf
Manuálne prevodovky a Ferrari je spojenie, ktoré kedysi definovalo emóciu z jazdy. Dnes však predstavuje už len spomienku. Posledné Ferrari s klasickou „pákou“ zišlo z výrobnej linky pred viac než desiatimi rokmi. Odvtedy sa značka s touto mechanickou raritou definitívne rozlúčila. Aspoň zatiaľ.
Manuál neprekoná automat
Všetko sa to začalo modelom California z roku 2012, ktorý sa stal posledným Ferrari dostupným s manuálnou prevodovkou. Aj to len v pár kusoch. Podľa dostupných informácií boli takto vybavené len dve či tri kabriolety; záujem zákazníkov bol jednoducho mizivý. No to nebol jediný dôvod, prečo značka opustila tradičné radenie.
Už v roku 2016 to objasnil vtedajší technický riaditeľ Michael Leiters, ktorý priamo povedal, že „neexistuje manuálna prevodovka, ktorá by prekonala dvojspojkový automat“.
Vraj sú neskúsení
Napriek tomu vášeň pre manuál medzi fanúšikmi prežíva. A Ferrari im má čo povedať. Len to nie je to, čo by asi chceli počuť. Enrico Galliera, marketingový a obchodný šéf značky, bol v odpovedi pre magazín Evo jednoznačný. „My už manuálnu prevodovku máme, v mnohých našich klasických autách,“ povedal chladnokrvne. A čo odporúča tým, čo chcú radiť rýchlosti po starom? „Kúpte si a zreštaurujte naše fantastické klasické vozidlá,“ odkázal.
Galliera zároveň zdôraznil, že Ferrari si je vedomé toho, že veľa dnešných vodičov už s manuálom nemá skúsenosti. „Podporujeme klientov, aby objavili krásu jazdy s klasickým autom. V rámci programu Corsa Piloti ponúkame aj jazdy s veteránmi, pretože mnohí už manuál nevedia riadiť. Je to dôležitá skúsenosť, ktorú vieme aktuálne ponúknuť prostredníctvom našich klasických modelov,“ vysvetlil marketingový a obchodný šéf značky.
Iskierka nádeje
A predsa ešte nie je všetko stratené. Hoci sériová výroba Ferrari s manuálom sa dnes zdá byť utópiou, iskierku nádeje predsa len vykresal produktový šéf Gianmaria Fulgenzi. V rozhovore začiatkom tohto roka pripustil, že trojpedálové riešenie by mohlo dávať zmysel pre niektorý z modelov exkluzívnej rady Icona. Práve v tej nájdeme aj Monzu SP1/SP2 či Daytonu SP3, všetky s automatom. Fulgenzi však dodáva, že medzi majiteľmi týchto niekoľkomiliónových áut sú už viacerí, ktorí po manuáli túžia.
Pohľad na konkurenciu ukazuje, že to nemusí byť márne. Porsche napríklad slávi s manuálnymi verziami špeciálnych edícií 911 veľké úspechy. Pre Ferrari by návrat manuálu mohol byť nielen marketingovým ťahom, ale aj obchodným úspechom. Limitovaná edícia s klasickým radením by sa mohla predávať za mastný príplatok, ktorý by bonitní klienti ochotne zaplatili. A ako investícia by takýto model mal prakticky garantovanú hodnotu.
Na druhej strane, dôvody Ferrari na váhanie sú pochopiteľné. Značka má plné ruky práce s plnením objednávok až do roku 2027, keďže minulý rok zaznamenala rekordné predaje. Pridajme k tomu zložitosť moderných bezpečnostných systémov, ktoré sú pri manuálnom ovládaní náročnejšie na vývoj, a emisné limity, ktoré sa dnes počítajú na gramy – hlavne v Európe. Automatické prevodovky sú totiž v priemere efektívnejšie, a to znamená, že pomáhajú Ferrari udržať emisné skóre na prijateľnej úrovni.
Dočkáme sa ešte niekedy Ferrari s klasickým radením? Odpoveď zatiaľ znie: možno. Ale len ak sa nájde dosť nadšencov ochotných zaplatiť nehoráznu sumu za možno úplne posledný model tohto druhu. Dovtedy nadšencom ostáva už len popozerať sa po jazdených legendách.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európsky štát odštartoval jadrovú revolúciu. Urán pochovaný, prichádza lacná elektrina pre všetkých
Fyzika sa tam mení na nočnú moru. Slovák z Harvardu o exoplanétach, kde je možné naozaj všetko
Rusi zúfalo zháňajú peniaze. Ázijskému štátu ponúkajú svoje najmodernejšie zbrane, má to háčik
Vedci vylepšili prehliadaný zdroj energie. Využijú ho aj domácnosti, na Slovensku má silnú perspektívu
Monštrá ovládli planétu. Spielbergove dinosaury naďalej ohromujú, ľudia však upozorňujú na dôležitú vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prevrat v liečbe cukrovky. Telo si po novej terapii vyrába inzulín samo
Splatiť hypotéku skôr, alebo radšej investovať? Expert ukázal, čo môže Slovákom ušetriť tisíce eur (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: 14-ročná Sára odišla iba v papučiach. Otcovi po zmiznutí volala neznáma žena
Tvrdá kritika osláv na Devíne: „Naše výkony boli zneužité,“ reagujú herci Mikulčík a Hajdu
Ruský minister dopravy zomrel krátko po odvolaní. Úrady potvrdili samovraždu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Máš doma PlayStation 5? O týchto nastaveniach si nevedel, prinesú ti úplne nový zážitok z hrania
- Ukrajina zaskočila Rusov zmenou taktiky. Takúto „zbraň“ na fronte nečakali a funguje bravúrne
- Rusi vytiahli z histórie nečakanú zbraň. Nezvyčajný prostriedok majú všade, kam vkročia
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Dva európske národy vytvorili robotického „lovca tankov“. Vidí cez steny a ničí všetko v okruhu 20 km
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- Do Ameriky doletí za 90 minút. Prelomové lietadlo v prvých testoch všetkých prekvapilo
- Japonsko čelí obrovskej kritike. Púšťa sa do riskantnej ťažby surovín, ktorú ešte nikto nevyskúšal
- Čína oživila zabudnutý technologický skvost Sovietov. Unikli zábery lietadla, aké svet nevidel roky
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
Nepríjemná správa pre motoristov na Slovensku. Analytik predpovedá ceny palív, susedia sú na tom lepšie
Cukrovkári dostali nádej na život bez striekačiek. Vedci vyvinuli liečbu, ktorá donúti telo k tvorbe inzulínu
Mladí Slováci podľahli nebezpečnému trendu. Umelá inteligencia im nahrádza jednu z najdôležitejších vecí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP