Predáva lacné elektromobily: Európu si potichu podmaňuje čínsky gigant, na Slovensko tak skoro nepríde
Aktualizované 3. októbra 2025:
Čínska automobilka Zeekr, ktorá patrí pod koncern Geely, pokračuje v rozširovaní svojej európskej prítomnosti. Najnovšie vstupuje do Rumunska, Slovinska, Chorvátska a Bulharska. Po úspešnom štarte v Grécku počas leta sa výrobca prémiových elektromobilov sústreďuje na trhy, ktoré v posledných rokoch vykazujú rýchly rast podielu elektrických vozidiel.
Pre distribúciu a servis modelov Zeekr 001, X a 7X uzavrel strategické partnerstvo so spoločnosťou SEEAG (South East Europe Automotive Group), ktorá má v regióne dlhoročné skúsenosti. O tejto téme informoval portál Electrive.
Partnerstvo so skúseným hráčom
Zeekr doteraz pôsobil najmä v krajinách západnej a severnej Európy, pričom jeho vozidlá sú dostupné v Holandsku, Belgicku, Švajčiarsku, Švédsku, Dánsku a Nórsku. Vstup na nemecký trh bol síce oznámený ešte v roku 2023, no definitívne plány pre najväčšiu európsku ekonomiku zatiaľ neboli dokončené. Čínska značka sa preto rozhodla posilniť svoje postavenie na juhovýchode kontinentu, kde vidí značný potenciál pre rast.
„Región juhovýchodnej Európy má pred sebou dynamickú budúcnosť v oblasti elektromobility. Naším cieľom je sprístupniť prémiové elektrické vozidlá širšiemu okruhu zákazníkov a podporiť tak prechod na udržateľnú dopravu,“ uviedol zástupca Zeekr v oficiálnom vyhlásení.
Významným prvkom expanzie je spolupráca s SEEAG, skúseným importérom, ktorý už tri desaťročia pôsobí v automobilovom priemysle a má silné väzby na značky koncernu Geely, vrátane Volva a Lynk & Co. Vďaka ich regionálnym skúsenostiam bude možné vybudovať sieť predajných a servisných miest, ktorá podporí rýchlejší rast značky. Prvým krokom bude otvorenie showroomu v slovinskej metropole Ľubľane, po ktorom budú nasledovať ďalšie mestá.
Trhy so stúpajúcim dopytom po elektromobiloch
Dôvodom vstupu na tieto trhy je rastúci záujem o elektromobily, podporený zlepšujúcou sa infraštruktúrou a vládnymi stimulmi – čo znamená, že Slovensko môže o tejto značke iba snívať. Napríklad, také Slovinsko zaznamenalo výrazný nárast podielu elektrických vozidiel na celkových registráciách nových áut. V prvej polovici roka 2025 tvorili elektromobily už 9,1 percenta, zatiaľ čo v rovnakom období minulého roka to bolo len 5,8 percenta. Niečo teda nerobíme dobre.
Bulharsko a Chorvátsko taktiež robia pokroky v oblasti elektrickej mobility, najmä v budovaní nabíjacej infraštruktúry. Obe krajiny sa podľa pomeru inštalovanej kapacity nabíjacích staníc k počtu registrovaných elektromobilov radia medzi najlepšie v Európe. Chorvátska vláda navyše ponúka atraktívne finančné stimuly pre firemných zákazníkov, ktorí sa rozhodnú investovať do elektrických vozidiel, čím podporuje rozvoj trhu.
Pôvodný článok:
Čínsky automobilový gigant Geely rozbieha ďalšiu fázu svojho dobýjania Európy. Tentoraz už pod vlastnou značkou a s novým plne elektrickým SUV EX5. Model, ktorý sa pôvodne objavil v Číne pod názvom Galaxy E5, teraz mieri na starý kontinent. Prvými krajinami, kde sa vozidlo objavuje na cestách, sú Grécko, Spojené kráľovstvo a šesť štátov v oblasti Balkánu: Srbsko, Chorvátsko, Slovinsko, Bosna a Hercegovina, Severné Makedónsko a Čierna Hora.
Oficiálne predstavenie pre tieto trhy sa uskutočnilo 10. júna, pričom Grécko bolo prvou krajinou, kde sa vozidlo začalo predávať. Na tému a porovnania cien upozornil portál Electrive.
Zaujímavé parametre a cena
EX5 nie je len ďalším čínskym elektromobilom. Ide o prvý globálny model značky Geely, ktorý získal celoeurópsku certifikáciu. To je dôležitý krok pre budúce uvedenie vozidla aj na ďalšie európske trhy, najmä keďže Spojené kráľovstvo sa stane ďalším cieľom už v priebehu štvrtého kvartálu tohto roka. Geely v tomto prípade plánuje prispôsobiť model špecifikám britského trhu a zvažuje využitie technických kapacít svojej prémiovej značky Lotus, ktorú vlastní.
SUV EX5 sa zaraduje medzi kompaktnú a strednú triedu. Dĺžka vozidla dosahuje 4,62 metra a pod kapotou ukrýva elektromotor s výkonom 160 kW a krútiacim momentom 320 Nm. To umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 175 km/h. K dispozícii sú dve verzie batérie – 49,5 kWh a 60 kWh typu LFP (lítium-železo-fosfát). Väčšia verzia ponúka dojazd 430 km podľa metodiky WLTP.

Nabíjanie je možné prostredníctvom DC rýchlonabíjačiek s maximálnym výkonom 100 kW, čo síce z EX5 nerobí ideálne vozidlo na dlhé trasy, no výrobca uvádza, že z 10 na 80 % sa batéria nabije za 28 minút. Pre bežné AC nabíjanie je k dispozícii 11 kW palubná nabíjačka.
Vo výbave nájdeme zaujímavé prvky ako panoramatickú strechu s jedenástimi možnosťami nastavenia a UV ochranou, 15,4-palcovú dotykovú obrazovku či 10,2-palcový digitálny prístrojový panel pre vodiča. Vzhľadom na nízku cenu sa zdá, že EX5 ponúka veľa za málo. V Číne začína cena v základnej výbave pod 15 000 eur, zatiaľ čo v Austrálii sa predáva za v prepočte približne 23 000 eur. Vďaka priaznivým cenám sa považuje za konkurenta Škody Elroq.

Seriózny prístup
Geely zároveň ukazuje, že Európu berie vážne. S novým šéfom pre európsky región už nebude riadenie prebiehať priamo z Číny, ale decentralizovane. Skupina kladie dôraz na prispôsobenie lokálnym potrebám a dôslednú elektrifikáciu svojho portfólia. V roku 2024 predala značka takmer 2,2 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 34 % oproti predchádzajúcemu roku.
Značka Geely ako taká môže byť v západnej Európe ešte neznáma, no jej dcérske značky ako Volvo, Polestar, Lotus či Lynk & Co majú už pevné postavenie. Do hry tiež vstupuje nováčik Zeekr a spoločný podnik Smart s Mercedes-Benzom, kde Geely drží polovicu akcií.
Veľkú pozornosť značka venovala aj marketingu v regióne. V Srbsku usporiadala exkluzívne podujatie pre štyridsiatku novinárov zo štyroch krajín, ktorí si EX5 mohli osobne vyskúšať. V Chorvátsku sa predstaveniu zúčastnili zástupcovia médií z Chorvátska a Slovinska. Od vstupu na srbský trh v marci 2023 Geely už uviedlo niekoľko modelov: spaľovacie verzie Starray a Coolray a teraz aj plne elektrický EX5, ktorý má zaujať predovšetkým výhodným pomerom ceny a výkonu spolu s ekologickým prístupom.
Geely tak stavia na svojej medzinárodnej skúsenosti a chce aj na európskych cestách zanechať silný dojem, najmä u firemných zákazníkov, na ktorých sa model EX5 primárne zameriava.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)

Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny

OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

92 % nádorových buniek zmizlo po 30 minútach. Nová metóda ničí rakovinu bezpečne

Slovákov oberá o tisíce eur ročne. Rafinovaný podvod pri kúpe auta nemizne

Z bunkra pri Bratislave vzniklo zážitkové bývanie. Architekti oživili 90-ročný úkryt

„Sme dosť blízko k dohode.“ Putinov vyslanec prekvapil svet tvrdením o konci vojny na Ukrajine

„Búrkový vták“ je zbraň, akú svet ešte nevidel, vyhlásil Putin. Rusko otestovalo jadrovú strelu s neobmedzeným doletom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny
-
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Zlom vo svetovej politike. Veľmoci dosiahli tajnú dohodu, vojna medzi nimi sa môže skončiť
EÚ robí krok, ktorý sa kedysi zdal nemysliteľný. Nový plán má zmeniť chod automobilového priemyslu
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Prevádzkovatelia spochybňujú plán vlády. Žiadajú predĺžiť využívanie jadrovej energie
Predbehol angličtinu a rozumejú mu aj Slováci. Sused Slovenska má najpresnejší jazyk pre komunikáciu s AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

92 % nádorových buniek zmizlo po 30 minútach. Nová metóda ničí rakovinu bezpečne

Slovákov oberá o tisíce eur ročne. Rafinovaný podvod pri kúpe auta nemizne

Z bunkra pri Bratislave vzniklo zážitkové bývanie. Architekti oživili 90-ročný úkryt

„Sme dosť blízko k dohode.“ Putinov vyslanec prekvapil svet tvrdením o konci vojny na Ukrajine

