Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
Ak si ešte stále niekto myslí, že batéria v elektromobile je časovaná bomba, ktorá sa po pár rokoch pokazí, mal by spozornieť. Nová štúdia totiž prináša dôkazy, že realita je úplne iná a pre majiteľov aj potenciálnych kupcov elektrických áut mimoriadne povzbudivá. Podľa dát z telematickej spoločnosti Geotab môžu batérie v elektromobiloch vydržať aj dve desaťročia, čo je viac než priemerný vek áut v USA, ktorý sa aktuálne pohybuje na úrovni 14 rokov.
Neopodstatnené obavy
Degradácia batérií je podľa najnovších zistení takmer zanedbateľná. Konkrétne ide v priemere len o 1,8 % ročne, čo v praxi znamená, že po 20 rokoch používania by elektromobil mal mať stále asi 64 % zo svojej pôvodnej kapacity. Samozrejme, predpokladom je, že počas tejto doby nenastane žiadna vážna porucha. Podľa štúdie je však miera úplného zlyhania batérií v moderných elektromobiloch vyrobených za poslednú dekádu menej než 0,5 %, čo je štatisticky bezvýznamné.
Časté obavy, že batérie zlyhávajú, sú teda z veľkej časti neopodstatnené. Aj keď batérie degradujú, ide o prirodzený jav, ktorý sa dá pri správnom používaní výrazne spomaliť. Štúdia pritom upozorňuje, že degradácia nie je lineárna. Najväčší pokles kapacity nastáva v prvých rokoch, potom sa proces spomalí a opäť sa zrýchli až v záverečnej fáze životnosti batérie. Dôležitým faktorom je aj klíma: vysoké teploty degradáciu urýchľujú, preto je ideálne nabíjať elektromobil v tieni a neprehrievať ho, najmä počas nabíjania.

Moderné elektromobily sú vybavené pokročilými systémami chladenia aj ohrevu, ktoré pomáhajú udržať optimálnu teplotu batérie. Napriek tomu sa odporúča minimalizovať využívanie rýchleho DC nabíjania, ktoré síce šetrí čas, no mierne zvyšuje mieru degradácie v porovnaní s pomalším nabíjaním cez Level 1 alebo Level 2.
Degradácia sa zastaviť nedá, je to ako u spaľovákov
Ďalším trikom, ako predĺžiť životnosť batérie, je udržiavať jej stav nabitia medzi 20 % a 80 %, to platí najmä pre batérie typu NMC a NCM. V prípade batérií LFP sa síce tento limit neuplatňuje rovnako striktne, no jedna štúdia naznačuje, že ich neustále dobíjanie na 100 % môže v dlhodobom horizonte negatívne ovplyvniť životnosť.
Aj keď sa o batériu stará majiteľ ideálne, jej degradácia sa úplne zastaviť nedá. Je to rovnaké ako pri klasických autách, ktorým po čase odchádzajú hadice, tesnenia či palivové čerpadlá – aj nevyužívaná batéria postupne stráca svoju kapacitu.
V konečnom dôsledku teda platí, že moderné batérie v elektromobiloch sú oveľa odolnejšie a životaschopnejšie, než sa bežne predpokladá. S priemernou životnosťou okolo 20 rokov a minimálnym ročným opotrebovaním ide o technológiu, ktorá bez problémov prekonáva bežný životný cyklus spaľovacích áut. A aj keď elektromobil nikdy nebude bezúdržbovým zázrakom, predstava, že batéria odíde po pár rokoch, je dnes už viac mýtus než realita.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny

VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie

Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)

Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Štát siahne Slovákom na výplaty. Vieme, o koľko prídu zamestnanci a rodičia
PREMIUMOd úľavy k závislosti: Ako vznikajú moderné návyky, ktoré pomaly oslabujú náš mozog (ROZHOVOR)

Milan Dubec: Prebojoval sa medzi najbohatších Slovákov s majetkom 120 miliónov eur

Bizarná novela prešla: Chodci na Slovensku nesmú ísť rýchlejšie než 6 km/h

Matovič vracia úder: „Fico si zavolal na pomoc odsúdeného mafiána,“ vyhlásil expremiér
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
- Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
Konečne rozumný krok od Google. Chystá sa obnoviť odstavenú jadrovú elektráreň, toto je dôvod
Európania kupujú čoraz viac áut. Predaj stúpol o neuveriteľné čísla, najpopulárnejší pohon nesklamal
Slovanský štát tvrdo zakázal mobily na školách. Dopad na študentov prekvapil úplne všetkých
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Štát siahne Slovákom na výplaty. Vieme, o koľko prídu zamestnanci a rodičia
PREMIUMOd úľavy k závislosti: Ako vznikajú moderné návyky, ktoré pomaly oslabujú náš mozog (ROZHOVOR)

Milan Dubec: Prebojoval sa medzi najbohatších Slovákov s majetkom 120 miliónov eur

Bizarná novela prešla: Chodci na Slovensku nesmú ísť rýchlejšie než 6 km/h

