Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
Ak si ešte stále niekto myslí, že batéria v elektromobile je časovaná bomba, ktorá sa po pár rokoch pokazí, mal by spozornieť. Nová štúdia totiž prináša dôkazy, že realita je úplne iná a pre majiteľov aj potenciálnych kupcov elektrických áut mimoriadne povzbudivá. Podľa dát z telematickej spoločnosti Geotab môžu batérie v elektromobiloch vydržať aj dve desaťročia, čo je viac než priemerný vek áut v USA, ktorý sa aktuálne pohybuje na úrovni 14 rokov.
Neopodstatnené obavy
Degradácia batérií je podľa najnovších zistení takmer zanedbateľná. Konkrétne ide v priemere len o 1,8 % ročne, čo v praxi znamená, že po 20 rokoch používania by elektromobil mal mať stále asi 64 % zo svojej pôvodnej kapacity. Samozrejme, predpokladom je, že počas tejto doby nenastane žiadna vážna porucha. Podľa štúdie je však miera úplného zlyhania batérií v moderných elektromobiloch vyrobených za poslednú dekádu menej než 0,5 %, čo je štatisticky bezvýznamné.
Časté obavy, že batérie zlyhávajú, sú teda z veľkej časti neopodstatnené. Aj keď batérie degradujú, ide o prirodzený jav, ktorý sa dá pri správnom používaní výrazne spomaliť. Štúdia pritom upozorňuje, že degradácia nie je lineárna. Najväčší pokles kapacity nastáva v prvých rokoch, potom sa proces spomalí a opäť sa zrýchli až v záverečnej fáze životnosti batérie. Dôležitým faktorom je aj klíma: vysoké teploty degradáciu urýchľujú, preto je ideálne nabíjať elektromobil v tieni a neprehrievať ho, najmä počas nabíjania.

Moderné elektromobily sú vybavené pokročilými systémami chladenia aj ohrevu, ktoré pomáhajú udržať optimálnu teplotu batérie. Napriek tomu sa odporúča minimalizovať využívanie rýchleho DC nabíjania, ktoré síce šetrí čas, no mierne zvyšuje mieru degradácie v porovnaní s pomalším nabíjaním cez Level 1 alebo Level 2.
Degradácia sa zastaviť nedá, je to ako u spaľovákov
Ďalším trikom, ako predĺžiť životnosť batérie, je udržiavať jej stav nabitia medzi 20 % a 80 %, to platí najmä pre batérie typu NMC a NCM. V prípade batérií LFP sa síce tento limit neuplatňuje rovnako striktne, no jedna štúdia naznačuje, že ich neustále dobíjanie na 100 % môže v dlhodobom horizonte negatívne ovplyvniť životnosť.
Aj keď sa o batériu stará majiteľ ideálne, jej degradácia sa úplne zastaviť nedá. Je to rovnaké ako pri klasických autách, ktorým po čase odchádzajú hadice, tesnenia či palivové čerpadlá – aj nevyužívaná batéria postupne stráca svoju kapacitu.
V konečnom dôsledku teda platí, že moderné batérie v elektromobiloch sú oveľa odolnejšie a životaschopnejšie, než sa bežne predpokladá. S priemernou životnosťou okolo 20 rokov a minimálnym ročným opotrebovaním ide o technológiu, ktorá bez problémov prekonáva bežný životný cyklus spaľovacích áut. A aj keď elektromobil nikdy nebude bezúdržbovým zázrakom, predstava, že batéria odíde po pár rokoch, je dnes už viac mýtus než realita.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedec z NASA odhalil skutočnú povahu Betlehemskej hviezdy. Staroveké čínske záznamy potvrdzujú biblický príbeh
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Zápal, ktorý necítiš, vie postupne ničiť tvoje srdce. Tichý problém v ústach môže rozhodovať o tvojom živote

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedec z NASA odhalil skutočnú povahu Betlehemskej hviezdy. Staroveké čínske záznamy potvrdzujú biblický príbeh
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Zápal, ktorý necítiš, vie postupne ničiť tvoje srdce. Tichý problém v ústach môže rozhodovať o tvojom živote

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

