Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
Ak si ešte stále niekto myslí, že batéria v elektromobile je časovaná bomba, ktorá sa po pár rokoch pokazí, mal by spozornieť. Nová štúdia totiž prináša dôkazy, že realita je úplne iná a pre majiteľov aj potenciálnych kupcov elektrických áut mimoriadne povzbudivá. Podľa dát z telematickej spoločnosti Geotab môžu batérie v elektromobiloch vydržať aj dve desaťročia, čo je viac než priemerný vek áut v USA, ktorý sa aktuálne pohybuje na úrovni 14 rokov.
Neopodstatnené obavy
Degradácia batérií je podľa najnovších zistení takmer zanedbateľná. Konkrétne ide v priemere len o 1,8 % ročne, čo v praxi znamená, že po 20 rokoch používania by elektromobil mal mať stále asi 64 % zo svojej pôvodnej kapacity. Samozrejme, predpokladom je, že počas tejto doby nenastane žiadna vážna porucha. Podľa štúdie je však miera úplného zlyhania batérií v moderných elektromobiloch vyrobených za poslednú dekádu menej než 0,5 %, čo je štatisticky bezvýznamné.
Časté obavy, že batérie zlyhávajú, sú teda z veľkej časti neopodstatnené. Aj keď batérie degradujú, ide o prirodzený jav, ktorý sa dá pri správnom používaní výrazne spomaliť. Štúdia pritom upozorňuje, že degradácia nie je lineárna. Najväčší pokles kapacity nastáva v prvých rokoch, potom sa proces spomalí a opäť sa zrýchli až v záverečnej fáze životnosti batérie. Dôležitým faktorom je aj klíma: vysoké teploty degradáciu urýchľujú, preto je ideálne nabíjať elektromobil v tieni a neprehrievať ho, najmä počas nabíjania.
Moderné elektromobily sú vybavené pokročilými systémami chladenia aj ohrevu, ktoré pomáhajú udržať optimálnu teplotu batérie. Napriek tomu sa odporúča minimalizovať využívanie rýchleho DC nabíjania, ktoré síce šetrí čas, no mierne zvyšuje mieru degradácie v porovnaní s pomalším nabíjaním cez Level 1 alebo Level 2.
Degradácia sa zastaviť nedá, je to ako u spaľovákov
Ďalším trikom, ako predĺžiť životnosť batérie, je udržiavať jej stav nabitia medzi 20 % a 80 %, to platí najmä pre batérie typu NMC a NCM. V prípade batérií LFP sa síce tento limit neuplatňuje rovnako striktne, no jedna štúdia naznačuje, že ich neustále dobíjanie na 100 % môže v dlhodobom horizonte negatívne ovplyvniť životnosť.
Aj keď sa o batériu stará majiteľ ideálne, jej degradácia sa úplne zastaviť nedá. Je to rovnaké ako pri klasických autách, ktorým po čase odchádzajú hadice, tesnenia či palivové čerpadlá – aj nevyužívaná batéria postupne stráca svoju kapacitu.
V konečnom dôsledku teda platí, že moderné batérie v elektromobiloch sú oveľa odolnejšie a životaschopnejšie, než sa bežne predpokladá. S priemernou životnosťou okolo 20 rokov a minimálnym ročným opotrebovaním ide o technológiu, ktorá bez problémov prekonáva bežný životný cyklus spaľovacích áut. A aj keď elektromobil nikdy nebude bezúdržbovým zázrakom, predstava, že batéria odíde po pár rokoch, je dnes už viac mýtus než realita.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tesco sťahuje z predaja obľúbenú pochúťku Slovákov. Obsahuje toxický kov, ktorý môže poškodiť obličky
Pokuta až 100 eur za bežnú chybu Slovákov. Mnohí vodiči robia vec, ktorú si ani neuvedomujú
Banky menia pravidlá prevodu peňazí. Od októbra potrebuješ viac než len číslo účtu príjemcu
Vedci objavili zbraň proti rakovine prsníka. Jediný tréning môže zastaviť rakovinové bunky, tvrdia odborníci
Chránili naše zdravie, dnes sú časovanou bombou. Rúška z čias Covid-19 uvoľňujú „neviditeľný jed“, tvrdia vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP