Česká veda má na konte ďalší prelomový objav – systém Eloryks, ktorý umožňuje bezpečné zastavenie auta na diaľku bez fyzického kontaktu, ohrozenia posádky alebo poškodenia vozidla. Na vývoji spolupracovali výskumníci z Fakulty dopravnej ČVUT v Prahe a Fakulty elektrotechniky a komunikačných technológií VUT v Brne. Celý projekt vznikol na podnet Policie ČR ako alternatíva k násilným metódam, akými sú zastavovacie pásy či PIT manéver. Ovládanie systému je až zarážajúco jednoduché. Policajt vysiela pokyn cez tablet, vozidlo ho prijme prostredníctvom technológie V2X, začne spomaľovať a nakoniec bezpečne zastane. Na tému upozornil portál iDnes.cz.

Revolučný český systém zastaví auto na diaľku

V Európe zatiaľ nič podobné neexistuje, a práve preto projekt púta pozornosť aj mimo Českej republiky. Vývojári kladú dôraz na modularitu, Eloryks funguje s modernými automobilmi, no aj so staršími modelmi po doplnení jednoduchej komunikačnej jednotky v cene niekoľkých tisíc korún. Systém je už dnes plne kompatibilný s európskymi štandardmi a jeho inštalácia si nevyžaduje rozsiahle úpravy hardvéru.

TASR

Systém beží na štandardizovanom protokole V2X (ITS-G5), známom z inteligentnej dopravnej infraštruktúry. Autá si v reálnom čase vymieňajú anonymizované dáta – s inými autami, infraštruktúrou či semaformi. Policajt odošle šifrovaný príkaz z tabletu, vozidlo overí podpis a následne aktivuje elektronickú brzdu. Novinkou je možnosť zaslať pokyn aj z centrálneho dispečingu cez cestnú infraštruktúru, čo eliminuje potrebu fyzického prenasledovania.

Funkčnosť systému potvrdili vývojári demonštráciou, pri ktorej museli „hacknúť“ riadiaci softvér BMW, aby dokázali, že auto skutočne zareaguje na vonkajší pokyn. Bezpečnosť celého systému je riešená šifrovaním podobným ako v bankových systémoch. „Keby správa nebola správne podpísaná, auto ju ignoruje,“ ubezpečuje Zdeněk Lokaj z ČVUT. Vďaka týmto opatreniam je riziko zneužitia systému minimálne.

Zároveň je Eloryks využiteľný aj pre budúce autonómne vozidlá, práve tam bude vzdialené zastavenie v prípade krízy absolútne nevyhnutné. Projekt tak už dnes reaguje na potreby mobilít budúcnosti.

Zákony nestíhajú technológiám

Aj keď je Eloryks technicky pripravený, jeho plošné nasadenie naráža na právne prekážky. Aktuálna legislatíva v EÚ neumožňuje, aby vozidlo prijímalo a vykonávalo príkazy od niekoho mimo auta. Vývojári preto presadzujú doplnenie novej „zastavovacej správy“ do katalógu štandardizovaných V2X hlásení. To by umožnilo automobilkám zahrnúť funkciu do vozidiel – buď pri výrobe, alebo prostredníctvom aktualizácie softvéru.

MVSR

Výrobcovia áut však zatiaľ váhajú, keďže zásah do ich softvéru tretími stranami vnímajú s nedôverou. Právnici z Masarykovej univerzity však potvrdzujú, že v rámci českého práva je systém legálny a jeho použitie policajtom možné. Rozhodujúce bude, či sa nájde politická vôľa na vytvorenie povinnosti pre výrobcov túto technológiu implementovať.

Eloryks je zároveň otvorený aj rozšíreniu o nové funkcie, ako napríklad zónová ochrana, ak vozidlo vstúpi do vyhradeného priestoru, systém ho automaticky spomalí alebo zastaví. Možnosti využitia sú rozsiahle, od centier miest až po koncertné priestory.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP